Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM. 2 I. RACJONALIZM A RELATYWIZM Jak oceniać teorie? Czy istnieją kryteria oceny? Jak odróżnić naukę od nie-nauki?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM. 2 I. RACJONALIZM A RELATYWIZM Jak oceniać teorie? Czy istnieją kryteria oceny? Jak odróżnić naukę od nie-nauki?"— Zapis prezentacji:

1 1 I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM

2 2 I. RACJONALIZM A RELATYWIZM Jak oceniać teorie? Czy istnieją kryteria oceny? Jak odróżnić naukę od nie-nauki?

3 3 RACJONALIZM Istnieje 1 ponadczasowe, uniwersalne kryterium Indukcjonizm: stopień potwierdzenia teorii w sposób indukcyjny Falsyfikacjonizm: stopień falsyfikowalności

4 4 RACJONALIZM OCENA TEORII: I.Nie spełnia kryterium => odrzucić teorię II.Spełnia kryterium => przyjąć (Prawdziwa) PORÓWNANIE KONKURENCYJNYCH TEORII: Przyjąć teorię, która spełnia dane kryterium najlepiej

5 5 RACJONALIZM Nauka, nie-nauka Nauka – zbiór teorii spełniających kryterium Nie-nauka – zbiór pozostałych teorii Indukcjonizm: Astrologia nie-nauka Falsyfikacjonizm: Marksizm nie-nauka, nie jest falsyfikowalny

6 6 RELATYWIZM Nie istnieje uniwersalny, ponadczasowy standard Ocena teoriidokonywana przez jednostki/ społeczności. wartości, przekonania

7 7 RELATYWIZM Nauka, nie-nauka Brak standardu oceny => problem rozróżnienia nauki od nie-nauki Nauka: nie istnieje jako unikatowa kategoria,wyższa od innych form.

8 8 LAKATOS (RACJONALIZM) Istnieje 1 ponadczasowe, uniwersalne kryterium Cel: sprecyzować to kryterium Nauka: obszar badań spełniający wymogi metodologii nauk ścisłych, m. in. Fizyki Fizyka: wzór dobrej nauki Propozycja kryterium: doświadczenia z historii fizyki, metodologia fizyki

9 9 LAKATOS Krytyka Relatywizmu: Brak standardów oceny Brak (obiektywnej) możliwości oceny, krytyki danej teorii Zmiana naukowa kwestią psychologii tłumu, postęp naukowy wynikiem propagandy

10 10 KUHN (RELATYWIZM) Nie istnieje uniwersalny, ponadczasowy standard Przykłady kryteriów oceny teorii: poprawność przewidywań; ilość rozwiązywanych problemów; prostota, zakres, zgodność z innymi specjalnościami. … Teorie oceniane na zasadzie zgody określonej wspólnoty: Zgoda Czynniki kulturowe, historyczne …

11 11 PYTANIA O OBIEKTYWIZM Czy jednostki nie mogą się mylić w swoich osądach? Czy istnieje sposób analizy nauki, w którym kładziemy nacisk na naukę, a nie na to co myślą uczeni?

12 12 OBIEKTYWIZM a INDYWIDUALIZM Indywidualizm: zbiór prawdziwych przekonań głoszonych przez ludzi Problem: nieskończony regres racji Fundament wiedzy – zbiór zdań, których nie trzeba uzasadniać 1) Klasyczny racjonalizm – fundamenty poznawane za pomocą umysłu 2) Klasyczny empiryzm – fundamenty poznawane za pomocą umysłu

13 13 OBIEKTYWIZM Wiedza niezależna od przekonań ludzkich, słowne lub matematyczne sformułowania wiedzy Ocena teorii: zwracamy uwagę na cechy teorii, a nie na przekonania uczonych.

14 14 Nauka jako całość I. Nauka w sensie obiektywistycznym II. Zbiór technik formułowania, stosowania i sprawdzania teorii III. Eksperyment (planowana, podległa teorii interakcja z przyrodą), aparat matematyczny Obiektywna charakterystyka nauki na danym etapie rozwoju


Pobierz ppt "1 I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM. 2 I. RACJONALIZM A RELATYWIZM Jak oceniać teorie? Czy istnieją kryteria oceny? Jak odróżnić naukę od nie-nauki?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google