Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Czy znasz swój styl uczenia się? WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Czy znasz swój styl uczenia się? WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się"— Zapis prezentacji:

1 Czy znasz swój styl uczenia się? WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się

2 Im więcej zmysłów uczestniczy w nauce – tym lepszy efekt! (mów, pisz, słuchaj, dotykaj, wąchaj)

3 Zapamiętujemy 10 % tego, co czytamy czytanie / abstrakcja

4 Zapamiętujemy 10 % tego, co słyszymy słuchanie / odbiór werbalny

5 Zapamiętujemy 30 % tego, co widzimy oglądanie obrazków nieruchomych / odbiór wizualny

6 Zapamiętujemy 50 % tego, co widzimy i słyszymy oglądanie obrazków ruchomych / odbiór wizualny / demonstracja

7 Zapamiętujemy 70 % tego, co mówimy i piszemy słyszenie i mówienie / aktywne zwiedzanie

8 Zapamiętujemy 90 % tego, co mówimy podczas wykonywania widzenie i robienie / dramatyczne prezentacje / gry z podziałem na role / symulacje / zastosowanie w praktyce

9 Stożek doświadczenia DALE`A zastosowanie w praktyce gry z podziałem na role; symulacje dramatyczne prezentacje aktywne zwiedzanie demonstracja czytanie słuchanie oglądanie obrazków ruchomych oglądanie obrazków nieruchomych

10 PREFEROWANY STYL UCZENIA Wzrokowcy Słuchowcy Dotykowcy Kinestetycy Wzrokowcy lubią porządek wokół siebie, pamiętają dobrze kolory i rysunki oraz lokalizację przedmiotów. Mają problemy z zapamiętaniem nazwisk, tytułów, nazw itp. Używają zwrotów: ciemno to widzę, zobacz, jaka piękna muzyka, popatrz, jak łatwo to zrozumieć, spójrz, jak to pięknie pachnie. Słuchowcy lubią mówić i dobrze im to wychodzi. Uczą się, słuchając innych, słysząc w rozmowie samych siebie oraz dyskutując z innymi. Mogą mieć kłopoty z odczytaniem map i geometrią, za to dobrze zapamiętują muzykę, dialogi. Często używają sformułowań: coś mi tu zgrzyta, słuchaj, jakie to ciekawe, posłuchaj jakie to dobre.

11 Dotykowcy/czuciowcy to najczęściej osoby refleksyjne, wrażliwe i spokojne. Uczą się, dotykając, doznając wrażeń na powierzchni skóry, używając rąk i palców, łącząc to, czego się uczą, ze zmysłem dotyku i emocjami. Używa zwrotów czuję…, mam wrażenie…. Kinestetycy uczą się najchętniej w ruchu, angażując się aktywnie w procesie uczenia się poprzez stymulacje, odgrywanie ról, eksperymenty, badania i ruch oraz uczestnicząc w czynnościach z życia codziennego. Męczą się słuchając wykładów i potrzebują wtedy choćby najmniejszej formy ruchu. Lubią nieporządek. Charakterystyczne dla nich zwroty to: to mnie porusza, czuję nacisk/napięcie...

12 STYLUCZEŃMETODY UCZENIA SIĘ WZROKOWIEC - lubi demonstracje lub pokazy - lubi wykresy i tabele, - lubi opisy - pamięta twarze i imiona, - lubi robić notatki, - lubi patrzeć, rysować, - preferuje sztuki wizualne - uczę się z tabel - robię plany, mapy, rysunki, schematy - stosuję podkreślenia, zakreślam w książce, zeszycie najważniejsze informacje, wzory, piszę na kartkach i wieszam je w różnych częściach domu - często uważnie patrzę na to, co chcę zapamiętać SŁUCHOWIEC - lubi dialogi i rozmowy, - powtarza głośno to, co napisali, - rozmawia ze sobą, - lubi słuchać, - lubi wykłady, - lubi długie wypowiedzi własne, - lubi muzykę, - woli mówić o działaniach niż je oglądać, - dobrze pamięta twarze, - lubi czytać głośno lub półgłosem - uczę się na głos - nagrywam najważniejsze informacje na magnetofon - słucham nagrań z lekcjami, np. języków obcych - uważnie korzystam z każdej lekcji, z tego co mówi nauczyciel - proszę rodziców o przeczytanie mi najważniejszych informacji - uczę się przy relaksującej muzyce - przypominam sobie głos nauczyciela lub głos lektora z płyty KINESTETYK CZUCIOWIEC - uczy się przez wykonywanie czynności i bezpośrednie zaangażowanie, - lubi emocje, ruch, - nie lubi czytać, - pamięta, co sam wykonał, - musi się poruszać, wiercić, coś trzymać, - tupie, gestykuluje, - nie lubi słuchać. - staram się mieć emocjonalny stosunek do tego, czego się uczę - zainteresowanie, motywacja są dla mnie bardzo ważne - zapamiętuję chodząc po pokoju - piszę, rysuję to, co mam zapamiętać - używam rytmu do zapamiętania - włączam odczucia zapachu, smaku, dotyku do zapamiętania różnych historii, wiadomości

13 sposób uczenia się dominacja półkulowa + styl uczenia się

14 Każdy z nas używa obu półkul mózgowych. Ze względu na dominację jednej z nich, można podzielić nas na: lewo - półkulowych, prawo - półkulowych, obu - półkulowych. Sensoryczne impulsy odbierane przez oczy, uszy, zmysł dotyku i mięśnie naszego ciała mogą być przekazywane do prawej lub lewej półkuli mózgowej. Każda z półkul działa w odmienny sposób.

15

16 Praca zgodna z naszymi preferencjami przyczyni się do większej chłonności pamięci, a tym samym proces zapamiętywania stanie się przyjemniejszy i łatwiejszy. Im częściej obie półkule mózgowe pracują jednocześnie, tym bardziej każda z nich korzysta na tej współpracy. Jakie połączenia są sugerowane: - muzyka + matematyka, - matematyka + odtwarzanie stosunków przestrzennych, - taniec (i inne wymagające kontroli nad ruchami) + nauka języków. Czy tak właśnie się uczysz? Spróbuj. Ucząc się – pamiętaj o specyficznych właściwościach naszego mózgu. Dane werbalne przekładaj na obrazy, buduj skojarzenia.

17 Dla prawidłowej pracy umysłowej bardzo ważny jest odpowiedni sposób uczenia się: planowanie nauki uwzględniając porę dnia, w której pracuje się nam najlepiej zaczynanie zawsze od najtrudniejszych lekcji robienie krótkich przerw po każdej przyswojonej części materiału przeplatanie przedmiotów ścisłych humanistycznymi, np. po historii – matematyka głośne powtarzanie materiału działanie np. sporządzenie planu, podkreślanie najważniejszych rzeczy, praca z atlasem lub mapą itp. systematyczność w uczeniu się planowanie swojej pracy stosowanie aktywnych metod uczenia się zachowanie właściwej postawy przy nauce.

18 Jak efektywnie czytać? przejrzyj tekst i staraj się go ogarnąć całościowo zadawaj sobie pytania związane z tekstem i staraj się na nie odpowiedzieć czytaj uważnie i w skupieniu, szukaj w słowniku i wyjaśniaj nieznane ci wyrazy streść najważniejsze części tekstu dbaj o właściwą koncentrację podczas czytania zapewnij odpowiednie warunki: świeżość umysłu, dobra kondycja psychofizyczna, właściwe oświetlenie tekstu czytaj aktywnie – stosuj podkreślenia, rób uwagi na marginesie, sporządzaj notatki

19 Korzyści płynące ze sporządzania notatek: zapamiętujemy najważniejsze szczegóły wymuszamy koncentrację uwagi oraz aktywizujemy pamięć czuciowo – ruchową organizujemy pozyskane informacje, wyodrębniamy najistotniejsze treści otrzymujemy gotowy materiał do dalszego opracowania (np. wypracowania) uruchamiamy twórcze myślenie

20 powtórki materiału są szybsze to co zapisujemy – utrwalamy gdy notujemy - łatwiej jest się skupić w czasie słuchania referatu, czytania notując - organizujemy informacje w przejrzystą strukturę zapamiętujemy główne idee i tezy otrzymujemy gotowy półprodukt- materiał do wypracowania, rozprawki

21 Higiena pracy umysłowej Efektywnej nauce sprzyjają: stałe miejsce do nauki świeże powietrze, właściwa temperatura właściwa wilgotność powietrza wygodne krzesło o odpowiednim kształcie i wysokości biurko lub stół właściwej wysokości

22 oświetlenie o właściwej intensywności (nie za jasne nie za ciemne, wzrok nie może się męczyć, oświetlenie zawsze z lewej strony) odpowiednie dla ucznia natężenie dźwięków (cisza lub cicha muzyka, nie nazbyt absorbująca uwagę) brak towarzystwa osób, które przeszkadzają i męczą wyłączony telewizor, komputer wygodne, luźne ubranie

23 Jak możemy dbać o komfort psychiczny? unikamy kłótni, konfliktów i niepotrzebnych stresów dbamy o poczucie humoru, żartujemy, oglądamy pogodne filmy jesteśmy wypoczęci i wyspani odżywiamy się smacznie, lekko i zdrowo nie stosujemy środków pobudzających selekcjonujemy to, co ważne od tego, co nieważne informujemy domowników, że przez pewien czas nie ma nas dla nikogo w przypadku złych warunków do pracy w domu rozważamy możliwość uczenia się w bibliotece, u przyjaciół lub u dalszej rodziny

24 Jak pozbyć się złodziei czasu? ograniczamy zbędne rozmowy telefoniczne, skracamy niezapowiedziane wizyty: Przepraszam, ale mam jeszcze sporo nauki", dbamy o porządek - rzeczy na swoim miejscu, unikamy przesiadywania w internecie, przy telewizorze i grach komputerowych, unikamy angażowania się w niepotrzebne przedsięwzięcia, np. ciągłego przesiadywania u koleżanki lub kolegi, wychodzenia z domu bez celu, korzystamy z kalendarzy, tablic korkowych, funkcji przypominania w telefonie komórkowym, aplikacji organizujących czas i zadania.

25


Pobierz ppt "Czy znasz swój styl uczenia się? WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się"

Podobne prezentacje


Reklamy Google