Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

globali- zacja starzenie się wirtuali- zacja techno- logie Chiny wiedza symbo- liczna sieci ekologia społe- czeństwo obywa- telskie energia poko-

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "globali- zacja starzenie się wirtuali- zacja techno- logie Chiny wiedza symbo- liczna sieci ekologia społe- czeństwo obywa- telskie energia poko-"— Zapis prezentacji:

1

2

3

4 globali- zacja starzenie się wirtuali- zacja techno- logie Chiny wiedza symbo- liczna sieci ekologia społe- czeństwo obywa- telskie energia poko- lenie Y Obyś żył w ciekawych czasach…

5 Spirala wiedzy ROSNĄCA ZŁOŻONOŚĆ - KONIECZNOŚĆ SPECJALIZACJI KONIECZNOŚĆ WSPÓŁPRACY INTERDYSCYP., PROJEKTOWOŚĆ I OTWARTOŚĆ (zacieranie granic branżowych) PRZYROST WIEDZY ROSNĄCA NIEPEWNOŚĆ

6 Piramida wiedzy – gdzie jest nasza edukacja? MĄDROŚĆ zakładam czapkę MĄDROŚĆ zakładam czapkę WIEDZA jest mróz, znam możliwe konsekwencje INFORMACJA odczytuję temp.: -5 st. C DANE patrzę na termometr – źródło danych

7 Klimat dla biznesu (RIS, klastry, patenty) Klimat dla ludzi (różnorodność, kreatywność, tolerancja, urbanizacja) wiedza symboliczna (super-creative class) wiedza analityczna (naukowa) wiedza syntetyczna (inżynierska) (wg. Bjřrna T. Asheima) Opierajmy się na wiedzy… ale jakiej?

8 symboliczni analitycy – inżynierowie, prawnicy, naukowcy, kadra zarządzająca, dziennikarze, konsultanci itp. (mind workers) pracownicy rutynowi – robotnicy, brygadziści, nadzorcy, przetwórcy danych itp. pracownicy usług osobistych – kelnerzy, opiekunowie, fryzjerzy, sprzedawcy itp. Typy pracy (wg. Roberta Reicha)

9 Poziom wiedzy Szybkość zmiany symboliczni analitycy pracownicy rutynowi pracownicy usług osobistych Znaczenie kształcenia ustawicznego

10 więcej wiedzy wieloaspektowość, złożoność zacieranie tradycyjnego podziału branżowego branże przyszłości trendy rozwojowe zawody przyszłości kompetencje dla rozwoju Zawody i branże przyszłości to przeszłość

11 Kierunki rozwoju wybranych branż budownictwo (energooszczędne, ekologiczne, inteligentne domy...) handel (internetowy, nowe formy płatności...) chemiczna (biotechnologie, nowe materiały, ekologia...) ICT (usługi) (digitalizacja życia codziennego, super-interface"...) ICT (przemysł elektroniczny) (high-design, easy-super-high-tech...) pośrednictwo finansowe i obsługa firm (globalna sieciowość...) BPO (międzykulturowość, standaryzacja globalna...) logistyka i transport (digitalizacja, ekologia, multimodalność globalna...) turystyka (medyczna, ekstremalna, spa, ekologiczna...) przemysł rolno-spożywczy (ekologia, zdrowie, energetyka...) przemysł samochodowy (ekologia, energooszczędność, digitalizacja...) przemysł stoczniowy (energetyka, offshore...) przemysł drzewno-meblowy (high-design, ekologia...)

12 Naprawdę najwyższy czas na zmianę system to edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna life-long i life-wide learning – szkoła i nauczyciel jako integrator szkoła zabija kreatywność – a powinna ją rozwijać modułowość jako odpowiedź na wielowymiarowość projektowość – praca zespołowa, odpowiedzialność, rozwój talentów itd. różnorodność – industrialny model ujednolicenia nie pasuje do XXI w. przenikanie i uzupełnianie: edukacja-biznes-administracja-nauka- społeczeństwo (podejście foresightowe) elastyczność form i treści – wysoka kontekstowość koniec negatywnej selekcji i struktur długiego trwania kompetencje międzykulturowe i interpersonalne – rozwój, bezpieczeństwo, szczęście

13 Naprawdę najwyższy czas na zmianę - szkolnictwo zawodowe i ustawiczne popyt ma decydować o treści, jakości i cenie szkoleń badania przedsiębiorców to za mało – konieczny stały foresight (wielowymiarowe badanie trendów społecznych i gospodarczych) firma to uniwersytet – life-long learning elastyczna, otwarta, funkcjonalna certyfikacja kwalifikacji i kompetencji wyprowadzić uczniów/kursantów ze szkół – life-wide learning

14 Potrzeby rynku pracy KOMPETENCJE ZAWODOWE KWALIFIKACJE ZAWODOWE (wiedza zawodowa + umiejętności) ZAWODY/ kwalifikacje modułowe KOMPETENCJE: osobiste społeczne (interpersonalne) organizacyjne menadżerskie cechy osobowe i kompetencje kluczowe EDUKACJA STRUKTURA GOSPODARKI TRENDY GOSPODARCZE I SPOŁECZNE POLITYKA SPOŁ.-GOSPOD. projekcja struktury kluczowe klastry/branże demografia (+ migracje) zróżnicowania przestrzenne projektowość/sieciowość globalizacja/otwartość digitalizacja przyrost wiedzy strategie rozwoju polityki UE polityka edukacyjna

15 Badania rynku pracy Jak jest? wykorzystanie danych statystycznych Jak powinno być? rozproszenie, brak wniosków synteza, wnioskowanie przyczynowo-skutkowe czym jest rynek pracy? głównie analizy bezrobociapodejście holistyczne prognozowanie cząstkowe, ograniczone, głównie modele ekonometryczne sieci dialogu, techniki foresightowe przystępność i dostępność informacji dla specjalistówzróżnicowane formy i zakres


Pobierz ppt "globali- zacja starzenie się wirtuali- zacja techno- logie Chiny wiedza symbo- liczna sieci ekologia społe- czeństwo obywa- telskie energia poko-"

Podobne prezentacje


Reklamy Google