Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Odimienna nauka czytania I. Majchrzak. Irena Majchrzak – socjolog: -Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; -Od ponad 20 lat jej zainteresowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Odimienna nauka czytania I. Majchrzak. Irena Majchrzak – socjolog: -Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; -Od ponad 20 lat jej zainteresowania."— Zapis prezentacji:

1 Odimienna nauka czytania I. Majchrzak

2 Irena Majchrzak – socjolog: -Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; -Od ponad 20 lat jej zainteresowania skupiają się wokół wprowadzania dziecka w świat pisma; -Autorka odimiennej metody nauki czytania „Nazywanie świata”.

3 Czytanie to ćwiczenie niezależności umysłowej; kluczem do nauki czytania jest to co najbliższe, najbardziej nacechowane tj. imię dziecka Założenia: -litery stanowią oddzielne elementy podczas gdy między głoskami występują wzajemne zależności; -w celu rozpoznania liter uruchamiamy jedynie analizator wzrokowy, analiza i synteza słuchania są zbędne podczas czytania; -wyeliminowanie kształtowania świadomości fonologicznej ma rzecz sfery znaczeniowy poprzez rozpoznania związków między wyrazem a desygnatem.

4 Odimienna metoda nauki czytania – cechy: -rozrywkowa; -Bezstresowa; -Wizualna; -Łatwa; -Tania; -Terapeutyczna; -Wtajemniczająca; -Skuteczna; -Ruchowa; -Intymna; -Uniwersalna; -Rozumna;

5 ETAP I - Czytanie globalne własnego imienia wg Majrzchak: Cel: -pobudzenie sfery intelektualnej i afektywnej na widok graficznego symbolu samego siebie.  Poznanie zapisu graficznego własnego imienia połączone z jego całościowym wybrzmiewaniem;  Dostarcza różnic pomiędzy zapisem poszczególnych liter;  Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych imion.

6

7 Etap II – Ściana pełna liter Cel: -poznanie wszystkich liter alfabetu poprzez kojarzenie dźwięku z jego obrazem graficznym.  Prezentacja kolejno każdego dnia jednej litery alfabetu (odpowiadającej jakiemuś imieniu);  Reprezentowanie większości liter oraz imion innych dzieci.

8

9 ETAP III - Targ liter: Cel: -nabycie symbolicznego prawa do użytkowania wszystkich liter alfabetu i tworzenia wyrazów.  Zabawy i gry z wykorzystaniem liter, sylab, wyrazów;  Dzieci mają koperty z literami swojego imienia, tworzą wyrazy, wymieniają się literami.

10

11

12 ETAP IV - Nazywanie świata: Cel: -nadawanie przedmiotom z otoczenia ich symbolicznych pisemnych reprezentacji.  Etykietowanie przedmiotów znajdujących się w sali;  Dobieranie podpisów do ilustracji w formie wyrazów, zdań.

13

14 Pierwsze lektury: -„Opowieści sowy” – czyta osoba dorosła, dzieci dobierają obrazy do tekstów. „W obronie dziecięcego rozumu” – Majchrzak uważa, że inne koncepcje czytania są niewłaściwe, gdyż czytanie to rozumienie tekstu. Ćw. słuchu fonematycznego są potrzebne, ale przy nauce pisania.

15 Zadanie 1 „Zaczarowane słowa” – losujmy napisy, odczytujemy je po cichu i rysujemy przedmioty, których nazwę odczytaliśmy i cechy tego przedmiotu, np. wielkość, kolor, itp.

16 Zadanie 2 Siedzimy w kole. Chętna osoba losuje kartkę z nazwą przedmiotu znajdującego się w sali. Odczytuje po cichu. Następnie odszukuje wzrokiem ten przedmiot i głośno określa położenie przedmiotu oraz jego charakterystyczne cechy. Zadaniem pozostałych jest odgadniecie co to za przedmiot.

17 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Odimienna nauka czytania I. Majchrzak. Irena Majchrzak – socjolog: -Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; -Od ponad 20 lat jej zainteresowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google