Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Odimienna nauka czytania I. Majchrzak

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Odimienna nauka czytania I. Majchrzak"— Zapis prezentacji:

1 Odimienna nauka czytania I. Majchrzak

2 Irena Majchrzak – socjolog:
Przeprowadziła badania nad stanem szkolnictwa w Meksyku; Od ponad 20 lat jej zainteresowania skupiają się wokół wprowadzania dziecka w świat pisma; Autorka odimiennej metody nauki czytania „Nazywanie świata”.

3 Czytanie to ćwiczenie niezależności umysłowej;
kluczem do nauki czytania jest to co najbliższe, najbardziej nacechowane tj. imię dziecka Założenia: litery stanowią oddzielne elementy podczas gdy między głoskami występują wzajemne zależności; w celu rozpoznania liter uruchamiamy jedynie analizator wzrokowy, analiza i synteza słuchania są zbędne podczas czytania; wyeliminowanie kształtowania świadomości fonologicznej ma rzecz sfery znaczeniowy poprzez rozpoznania związków między wyrazem a desygnatem.

4 Odimienna metoda nauki czytania – cechy:
rozrywkowa; Bezstresowa; Wizualna; Łatwa; Tania; Terapeutyczna; Wtajemniczająca; Skuteczna; Ruchowa; Intymna; Uniwersalna; Rozumna;

5 ETAP I - Czytanie globalne własnego imienia wg Majrzchak:
Cel: pobudzenie sfery intelektualnej i afektywnej na widok graficznego symbolu samego siebie. Poznanie zapisu graficznego własnego imienia połączone z jego całościowym wybrzmiewaniem; Dostarcza różnic pomiędzy zapisem poszczególnych liter; Rozpoznawanie swojego imienia wśród innych imion.

6

7 Etap II – Ściana pełna liter
Cel: poznanie wszystkich liter alfabetu poprzez kojarzenie dźwięku z jego obrazem graficznym. Prezentacja kolejno każdego dnia jednej litery alfabetu (odpowiadającej jakiemuś imieniu); Reprezentowanie większości liter oraz imion innych dzieci.

8

9 ETAP III - Targ liter: Cel: nabycie symbolicznego prawa do użytkowania wszystkich liter alfabetu i tworzenia wyrazów. Zabawy i gry z wykorzystaniem liter, sylab, wyrazów; Dzieci mają koperty z literami swojego imienia, tworzą wyrazy, wymieniają się literami.

10

11

12 ETAP IV - Nazywanie świata:
Cel: nadawanie przedmiotom z otoczenia ich symbolicznych pisemnych reprezentacji. Etykietowanie przedmiotów znajdujących się w sali; Dobieranie podpisów do ilustracji w formie wyrazów, zdań.

13

14 Pierwsze lektury: „Opowieści sowy” – czyta osoba dorosła, dzieci dobierają obrazy do tekstów. „W obronie dziecięcego rozumu” – Majchrzak uważa, że inne koncepcje czytania są niewłaściwe, gdyż czytanie to rozumienie tekstu. Ćw. słuchu fonematycznego są potrzebne, ale przy nauce pisania.

15 Zadanie 1 „Zaczarowane słowa” – losujmy napisy, odczytujemy je po cichu i rysujemy przedmioty, których nazwę odczytaliśmy i cechy tego przedmiotu, np. wielkość, kolor, itp.

16 Zadanie 2 Siedzimy w kole
Zadanie 2 Siedzimy w kole. Chętna osoba losuje kartkę z nazwą przedmiotu znajdującego się w sali. Odczytuje po cichu. Następnie odszukuje wzrokiem ten przedmiot i głośno określa położenie przedmiotu oraz jego charakterystyczne cechy. Zadaniem pozostałych jest odgadniecie co to za przedmiot.

17 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Odimienna nauka czytania I. Majchrzak"

Podobne prezentacje


Reklamy Google