Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wyk: Patryk Trznadel Bartek Rzeszowiak. Pierwszym i głównym źródłem jego wytworzenia był blues. Szczególną rolę w jazzie odegrała jedna z dzielnic Nowego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wyk: Patryk Trznadel Bartek Rzeszowiak. Pierwszym i głównym źródłem jego wytworzenia był blues. Szczególną rolę w jazzie odegrała jedna z dzielnic Nowego."— Zapis prezentacji:

1 Wyk: Patryk Trznadel Bartek Rzeszowiak

2 Pierwszym i głównym źródłem jego wytworzenia był blues. Szczególną rolę w jazzie odegrała jedna z dzielnic Nowego Orleanu, która była rozśpiewana i rozszalała. Często grano tam Ługi-Bugi, czyli szybkie i wesołe utworki. Innym ważnym źródłem kształtowania się jazzu był ragtime. Ragtime to gra na fortepianie, jest to muzyka wesoła, radosna, rozkołysana. Charakterystyczne dla niej są rytmy synkopowane Pierwsze ragtime'y zostały opublikowane w 1897 roku. Za najwybitniejszego kompozytora twórcę ragtime'ów uważa się Scotta Joplina, który jest autorem ponad 600 utworów. Joplin zmarł w biedzie w roku Moment ten uważa się za początek końca świetności ragtime'u.

3 Jazz narodził się pod koniec 1915r. Słowo „Jazz” oznacza hałas, bałagan, totalny brak harmonii. I właśnie tymi cechami charakteryzuje się jazz. Królem jazzu został nazwany wokalista jazzowy- Louis Amstrong. Improwizacja jest ważną cechą jazzu. Improwizacja-komponowanie utworu literackiego lub muzycznego na poczekaniu, spontanicznie (często pod wpływem wzruszenia). I właśnie dzięki improwizacji za każdym razem grania tego samego utworu jest on inny i wyjątkowy.

4 Improwizacja jest ważną cechą jazzu. Improwizacja-komponowanie utworu literackiego lub muzycznego na poczekaniu, spontanicznie (często pod wpływem wzruszenia). I właśnie dzięki improwizacji za każdym razem grania tego samego utworu jest on inny i wyjątkowy.

5 Styl nowoorleański charakteryzował się zbiorową improwizacją, mocnym akcentowaniem pierwszej i trzeciej ćwierćnuty taktu. Typowy zespól składał się z sekcji rytmicznej (tuba basowa lub kontrabas, gitara lub banjo, perkusja: werbel, talerze, wielkie bęben) oraz sekcji melodycznej ( kornet lub trąbka, klarnet, puzon). W 1930 roku zaczyna się era swingu. Swing jest to jeden z podstawowych elementów jazzu, polegający na specyficznej pulsacji rytmicznej, określającej napięcie i intensywność tej muzyki. W epoce swingu powstają większe zespoły instrumentalne zwane big-bandami, przewagę uzyskują partie aranżowane oraz solowe popisy na tle orkiestry, w aranżacji zarysowuje się podział na grupy instrumentalne saksofonów (klarnetów), trąbek, puzonów i sekcji rytmicznej.

6 Jazz nowoczesny zaczyna się od be-bopu. Zrodzony w lokalach Harlemu be-bop charakteryzował się wzmożoną ekspresją, urozmaiceniem rytmiki, rozszerzeniem improwizacji rozwijającej się w długie, porwane frazy. Jednymi z twórców be-bopu byli D. Gillespie i Ch. Parker, którzy bardzo mocno ze sobą współpracowali. W latach 60 na jazz duży wpływ miała muzyka karaibska i kubańska. Właśnie w tych latach powstał - free jazz, który charakteryzuje się zastosowaniem harmoniki atonalnej, rozkładem miarowego rytmu, włączenie elementów kultur wschodnich. Jednymi z wykonawców free jazzu byli : J. Coltrane, O. Coleman, C. Taylor, E. Dolphy. W ostatnich latach na jazz miał duży wpływ rock.Zaś z połączenia jazzu i rocka powstał jazz rock-and-rollowy, muzyka fusion. Przykładem tego typu jazzu są pionierskie nagrania M. Davisa "Bitches Brew" z 1970.

7 Jazz formował się w latach w USA gdzie w dużych miastach takich jak: Nowy Orlean, Memphis, w dzielnicach murzyńskich powstawały pierwsze zespoły jazzu składały się przede wszystkim z: - klarnetu - kornetu - puzonu -bębnów - fortepianu - kontrabasu

8  Trąbka  Fortepian  Puzon  Saksofon  Klarnet

9  Louis Armstrong  Johnny Dodds  Bessie Smith  Eddie Lang  Bix Beiderbecke  Joe "King" Oliver

10 Armstrong urodził 4 sierpnia 1901 w biednej rodzinie w Nowym Orleanie. Właściwie nigdy nie miał ojca, a jego matka i siostra były prostytutkami. Na początku uczył się grać na kornecie w grupie New Orleans Home for Colored Waifs od Bunka Johnsona, Buddy'ego Petita i Joe "King" Olivera. W 1922 Armstrong przeprowadził się do Chicago, gdzie został zaproszony przez Joe "King" Olivera do gry w Creole Jazz Band. Armstrong dokonał tu swoich pierwszych nagrań, grając drugi kornet w grupie Olivera. Następnie prowadził własne zespoły Hot Five i Hot Seven. W latach trzydziestych nagrywał z big bandami Fletchera Hendersona oraz własnym. Po II wojnie światowej prowadził mniejsze zespoły pod nazwą All Stars. W latach 60. odbył tournée artystyczne, podczas którego odwiedził kilka państw afrykańskich. Wówczas doszło do jego krótkiego spotkania z polskim reportażystą, Ryszardem Kapuścińskim. Występował często w duecie z Ellą Fitzgerald.

11  Z jazzu powstały różne inne rodzaje muzyki. Należą do nich muzyka pop, rock, hip-hop, rege, metal, hevi metal, punk, disco polo itp.

12 KONIEC


Pobierz ppt "Wyk: Patryk Trznadel Bartek Rzeszowiak. Pierwszym i głównym źródłem jego wytworzenia był blues. Szczególną rolę w jazzie odegrała jedna z dzielnic Nowego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google