Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +"— Zapis prezentacji:

1 Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +

2 2 Niebieska historia Grzegorz Krzyśko

3 3 indygo http://www.desamodern.pl/product-pol-360-Krakow-niebieski.html Edward Dwurnik Kraków niebieski - 2009

4 Kolor ma znaczenie 4

5 Prapoczątki 5 Malowidło naskalne z jaskini Chauveta przedstawiające konie Kompozycja obrazów ze Skandynawii (Häljesta, Västmanland w Szwecji). Nordycka epoka brązu. Wyryte linie pomalowano, by były lepiej widoczne. W neolicie, kiedy pojawiły się pierwsze techniki farbiarskie i człowiek prowadzi już osiadły tryb życia, to nadal kolor niebieski nie zostaje wykorzystany a dominują kolory czerwony i żółty.

6 Celtowie i Germanie 6 Urzet ( w łacinie guastum, vitrum, isatis, waida) roślina rosnąca dziko na gliniastej glebie w wielu krajach o umiarkowanym klimacie. Barwnik (indygotyna) występuje głównie w liściach a otrzymanie niebieskiego pigmentu wymaga długich i skomplikowanych zabiegów. Urzet barwierski - morfologia

7 Bliski Wschód, Azja i Afryka 7 Czynnik barwiący (indygotyna) z liści indygowca działa silniej niż ten w urzecie, znajduje się w górnych młodych listkach, nadaj trwała niebieska barwę. W regionach, gdzie rośnie ten krzew, farbowanie za pomocą indygo było już znane w neolicie. Barwnik długu nieznany na Zachodzie. Indygowiec farbiarski

8 Rzym 8 Gajusz Pliniusz Starszy. XIX-wieczne wyobrażenie Pliniusz, Historia naturalna Zdaniem Pliniusza (historyk i pisarz rzymski) w „Historii naturalnej” podaje, że najlepsi malarze używają tylko czterech barw: biel, żółty, czerwony i czarny. Wyjątkiem jest mozaika, pochodząca z Orientu, w której stosuje się jaśniejszą paletę zieloną i niebieskawą, również w sztuce bizantyjskiej i wczesnochrześcijańskiej. W mozaice niebieski jest kolorem wody, a także tła i światła.

9 Rzym i Grecja 9 Starożytni Grecy i Rzymianie rzadko farbują na niebiesko. W Rzymie niebieski jest lekceważony i uważany za ekscentryczny ( zwłaszcza w Republice i na początku Cesarstwa) lub też oznaką żałoby. Niebieskie oczy są traktowane niemal jak wada fizyczna, u mężczyzn są oznaką barbarzyństwa i wzbudzają śmieszność. W Grecji i Rzymie szafir i lapis lazuli są traktowane jako równo cenne i używane w strojach i sztukach zdobniczych. Lapis lazuli jest źródłem pigmentu stosowanym w malarstwie.

10 Rzym i Grecja 10 Lapis lazuli. Mieszanina minerałów – lazurytu, sodalitu, kalcytu i pirytu. Przyciągające wzrok złociste iskierki to właśnie drobniutkie kryształy pirytu. Azuryt. Skład chemiczny Cu 3 (CO 3 ) 2 (OH) 2

11 Kolor moralny 11 XII w. – błękit promowany przez teologów i doceniany przez artystów XIII w. – staje się powszechnie dostępny dzięki farbiarstwu XIV w. – dominuje wśród barw heraldycznych Dwa powody: 1.Silny nurt umoralniający średniowiecza 2.Postawa wielkich reformatorów protestanckich wobec społecznych, artystycznych i religijnych praktyk koloru Kolor niebieski od połowy XIV w. staje się kolorem moralnym i konkuruje z czerwienią i czernią

12 Kolory dyskryminujące – XIV i XV w. 12 Barwy stosowane w oznakach dyskryminacji: biel, czerwień, zieleń i żółć. Błękit nigdy nie występuje. Biel i czerń (same i w połączeniu) – dotyczą głownie nędzarzy i kalek (zwłaszcza trędowatych) Czerwień – kalek i prostytutek Żółć – fałszerzy, heretyków i żydów Zieleń – muzyków, kuglarzy, błaznów i wariatów. Przyczyny: 1.Ekonomiczne 2.Etyczne 3.Ideologiczne

13 13

14 Jan Vermeer van Delft, właściwe Joahnnes Vermeer(1632-1675) – ”malarz błękitu” 14 Dziewczyna z perłą, ok. 1665 Alegoria malarstwa ok.1665 Mleczarka ok.1660

15 XVIII-XX w. 15 Ulubiony kolor (Europejczyków) Przyczyny triumfu błękitnego: 1.Stosowanie na wielką skalę naturalnego barwnika – indygo 2. Odkrycie nowego sztucznego pigmentu – błękit pruski (pozwala uzyskać nowe odcienie w malarstwie i w farbiarstwie

16 Cierpienia niebieskiego Wertera 16 Lata 40-te XVIII – najchętniej noszony (obok szarego i czarnego) na królewskim dworze i w mieście, jasny błękit w strojach ludzi szlachetnie urodzonych ( wcześniej tylko chłopi ) – moda najpierw w stroju kobiecym a potem i męskim Ok. 1765 we Francji istnieją już 24 nazwy określające odcienie błękitu uzyskiwane przez farbiarzy ( w XVII w. 13 słów) Cierpieniach młodego Wertera (1774) – „werteromania” przyczynia się do mody na niebieski frak w całej Europie 1810 - J. W. Goethe – „Zur Farbenlehre” – rozprawa – subiektywny i kulturowy charakter percepcji kolorów „fizjologicznych” – kolor na który nikt nie patrzy nie istnieje. Błękit i żółć dwa bieguny harmonii chromatycznej. Żółć – biegun negatywny (barwa pasywna, słaba, zimna) Błękit – biegun pozytywny (barwa aktywna, ciepła, świetlista) – człowiek powinien naśladować kolory natury (wrażliwość romantyczna)

17 Nie tylko kolor miłości 17 Edward Hopper, (Nighthawks, 1942) Błękit – kolor miłości (romantycznej), melancholii i marzenia, poetów, przysłów i porzekadeł, rojeń, szczęścia ( „niebieski ptak”, „błękitny ptak”, „niebieskie migdały”) W Niemczech pojęcie „blau sein” – „być pijanym” – zmęczony i otępiały umysł wskutek nadużycia alkoholu. W Anglii i Stanach Zjednoczonych – „the blue hour” – pora wychodzenia z pracy i pójścia „na drinka”. Związek z alkoholem już od średniowiecza – zaleca się przy farbowaniu urzetem stosowanie zaprawy mocz mocno pijanego człowieka - lepiej wchłonie się barwnik w tkaninę.

18 „Błękitne diabły” 18 W.C. Handy - Partytura St. Louis Blues Blues – jako forma muzyczna afro- amerykańskiego pochodzenia- początki lat 70-tych XIX w., charakterystyczny czteroaktowy rytm, wyrażająca smutek i melancholie duszy. Blues – w kulturze anglo-amerykańskiej jest skróconą syntagmą „blue devils” (błękitne diabły)- oznacza melancholię, nostalgie, chandrę. W język francuskim jako „czarne myśli”, ang. to be blue, in the blue, niem. alles schwarz sehen, wł. vedere tutto nero i fr. broyer du noir (poddać się czarnym myślom)

19 Synteza indygo 19 Produkcja indygo w BASF w 1890 roku Adolf von Baeyer Upadek indygo na rzecz sztucznych barwników. 1878 – Adolf von Baeyer dokonuje pierwszej chemicznej syntezy indygo 1890 – Karl Heumann udoskonala procedurę syntezy indygo z aniliny 1897 – firma BASF wprowadza na rynek syntetyczne indygo

20 20

21 21 4FeCl 3 + 3K 4 [Fe(CN) 6 ] → ↓Fe 4 [Fe(CN) 6 ] 3 + 12KCl 4Fe 3+ + 3[Fe(CN) 6 ] 4- → ↓Fe 4 [Fe(CN) 6 ] 3

22 „Błękit pruski” 22 1709 – wyprodukowano w Berlinie nową sztuczną farbę Przypadkowy wynalazek – Disbach, niemiecki malarz, producent farb Disbach produkował i sprzedawał m.in. czerwony barwnik na bazie koszenili z potasem i siarczanem żelaza Współpraca z Johannem Konradem Dippelem (sprzedaż węglanu potasu zamiast potasu) – tajemnica i majątek 1724 - John Woodward, ang. chemik ogłasza skład chemiczny 1710 - „Notitia Coerulei Berolinensis nuper inventi„ – Johann Leonard Frisch- pierwsza wzmianka o odkryciu „błękitu pruskiego”

23 „Błękit pruski” 23  Łatwo płowieje i jest nieodporny na amoniak (co wyklucza stosowanie go w pewnych mieszankach farb)  W XVIII i XIX w. powszechnie używany do produkcji zielonych tapet ściennych  Od poł. XVIII w. stosowany w technikach i procedurach farbiarskich, aby uzyskać żywsze tony zieleni i błękitu niż te od indygo – konkursy towarzystw i akademii  Otoczony kultem przez impresjonistów i malarzy natury

24 Peter van der Werff 24 Złożenie Chrystusa do grobu 1709, Peter van der Werff Najstarszy dowód użycia „błękitu pruskiego” w malarstwie

25 Hokusai Katsushika (1760-1849) – „starzec opętany malarstwem” 25 Wielka fala u wybrzeży Kaganawy drzeworyt, Ok. 1829 Hokusai Katsushika (błękit pruski)

26 26

27 Jeans 27

28 TYTUŁ SLAJDU 28 Levi Strauss W 1853 Levi Strauss przybywa do Nowego Jorku i przywozi płótno namiotowe i plandeki na wozy. Projektuje i szyje spodnie dla poszukiwaczy złota. Najpierw sprzedaje spodnie i ogrodniczki (overalls) – od złamanej bieli do ciemnego brązu. Między 1860-1865 zastępuje materiał „denimem”- farbowana w indygo „serż” (tkanina bawełniana o skośnym splocie)

29 TYTUŁ SLAJDU 29 Levi Strauss W 1872 Levi Strauss zawarł spółkę z Jacobem W. Davisem, krawcem z Reno, który zaczął szyć dla drwali spodnie z tylnymi kieszeniami przymocowanymi za pomocą nitów. W 1920 pojawia się dopiero nazwa „blue jeans” w handlu. W 1919 firma Blue Bell (później Wrangler) staje się konkurencją na rynku i zostaje wprowadzone model „Levi’s 501” z podwójnego denimu, z nitami i metalowymi guzikami. W 1936 roku dla uniknięcia pomyłki z konkurencyjnymi spodniami wprowadzono małą czerwoną etykietkę z nazwa firmy.

30 Niebieski mundur – początek XX w. 30 Mundur marynarski w Polsce, 1935

31 Niebieski leczy? 31 University of Rochester Medical Center prof. Maiken Nedergaard - na podstawie testów na szczurach - dowiodła, że popularny niebieski barwnik spożywczy, nazywany błękitem brylantynowym (E133) - brilliant blue G (BBG), daje niewyobrażalne rezultaty w leczeniu urazów kręgosłupa.

32 Niebieski leczy? 32 Peng W et al. PNAS 2009;106:12489-12493

33 „Blue eyes technology” The blue eyes technlogy: Tworzenie komputerowych maszyn, które posiadają zdolność percepcyjną i sensoryczną jak u człowieka. Wykorzystuje najbardziej nowoczesne kamery i mikrofony do identyfikacji działań użytkowników w oparciu o narządy zmysłu. Maszyna może zrozumieć, co użytkownik chce, gdzie on patrzy, a nawet rozumieć fizyczne lub emocjonalne stany. 33

34 Blue eyes technology BLUE EYES BLUE - od terminu Bluetooth – niezawodna komunikacja bezprzewodowa EYES - ruch oczu pozwala nam uzyskać wiele interesujących i ważnych informacji 34

35 Blue eyes technology Typy czujników emocji: a) ręka Emotion mouse Sentic mouse b) oczy Expression glasses Eye tracking c) głos Artificial intelligence speech recognation 35

36 Blue eyes technology Źródła informacji o stanie emocjonalnym: Zachowania Ruch myszki Częstotliwość przyciskania – „klikania” Nacisk palca na myszkę Fizjologia Bicie serca Temperatura skóry Energia elektryczna na skórze 36

37 Blue eyes technology 37

38


Pobierz ppt "Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +"

Podobne prezentacje


Reklamy Google