Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PAMIĘĆ PRENATALNA Prenatální paměť (Prenatal Memory) Emilia Lichtenberg-Kokoszka Uniwersytet Opolski Polska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PAMIĘĆ PRENATALNA Prenatální paměť (Prenatal Memory) Emilia Lichtenberg-Kokoszka Uniwersytet Opolski Polska."— Zapis prezentacji:

1 PAMIĘĆ PRENATALNA Prenatální paměť (Prenatal Memory) Emilia Lichtenberg-Kokoszka Uniwersytet Opolski Polska

2 Rozwój poczętego dziecka i jego kompetencje Vývoj nenarozeného dítěte a jeho kompetence (The development of the unborn child and his competence) Kształtowanie mózgu zaczyna się już w okresie prenatalnym wpływając na późniejszy rozwój osobowości i zachowań ludzkich Vývoj mozku začíná v prenatální obdobi lidskýho života a vliva na pozdější vývoj osobnosti a chování člověka

3 Rozwój układu nerwowego Základ nervové soustavy (nervous system) 7-10 dzień Komórki układu nerwowego 3 tydzień Zawiązki mózgu Primordium nervové soustavy 7 tydzień Synapsy (synapses) 6 tydzień Elektryczna aktywność mózgu Elektrická aktivita mozku tydzień Fale mózgowe nabierają indywidualnych cech Mozkové vlny nabirai jednotlivé charakteristiky 4 miesiąc Mielinizacja włókien nerwowych Myelinizace nervových vláken buňky nervové soustavy

4 Rozwój zmysłów: WZROK I SŁUCH Vývoj smyslů: zrak a sluch (eyes and hearing) 4 tydzień Zawiązki oczu i uszu Primordií oči a uši 7 tydzień komórki siatkówki oka łączą się z częścią potyliczną mózgu; powstają kanały półkoliste w uchu Retinální buňky spojuji se s týlní oblasti mozku; tvarui se polokruhové kanálky v uchu 5 miesiąc Dziecko staje się wrażliwe na zmiany oświetlenia oraz dźwięki Dítě stává se citlive na světlo a zvuk

5 WZROK zrak (eyes) Poczęte dziecko zapamiętuje kolory oraz kształty, którymi jest otoczone (złoto czerwony w dzień oraz ciemno brązowy, czarny w nocy; układ szwów na sukience mamy)  Dorośli (zwłaszcza w chwilach połączonych z emocjami) wybierają półmrok, światło świec Počate dítě si zapamatuje barvy a tvary, kteréma je obklopené (colors and shapes ) (zlato-červenou ve dnech a tmavo hnědou, černou v noci; systém steh na šatech) ( gold and red, pattern on clothing ) Dospělí (zejména ve chvílích, spojenich s emocemi) vybirai soumrak, světlo svíček

6 SŁUCH sluch (hearing)  Dziecko zapamiętuje dźwięki  Muzykoterapia prenatalna  Lepiej słyszy tony o niskiej częstotliwości (głos męski)  Głos męski stymuluje ośrodki mowy (w mózgu)  Stymulacja mózgu – chorały gregoriańskie (nadwrażliwość, nadaktywność)  Dítě si zapamatuje zvuky (sound)  Prenatální Muzikoterapie  Lepe slyši nízkofrekvenční tóny (mužský hlas)  Mužský hlas stimuluje řečove centra (v mozku) (Men voice => good speech)  Stimulace mozku - gregoriánského chorálu (přecitlivělost, hyperaktivita)

7 Dźwięki z matczynego ciała Zvuky z matčinecho těla (sounds from the mother's body)  Bicie matczynego serca => głośno tykający zegar  Szum przepływającej krwi w żyłach i tętnicach => Szum silnika samochodu, radia, pralki…  Skrzypienie pracujących stawów => Skrzypiące wózki, wiklinowe koszyki do spania  „Bulgotanie” pracujących jelit  Butla z dojrzewającym winem Tlukot mateřského srdce (heart)  hlasitě tikající hodiny (clock) Zvuk krve proudící v žilách a tepnách ( sound of blood)  Zvuk motoru auta, rádia, pračky (car engine) Vrzání práce kloubu (creaks hip)  Vrzáicí vozíky, proutěné košíky (ke spaní) (creaks stroller) Trávící a vaskulární zvuky (digestion)  Láhev zráícicho vína (makes the wine)

8 Rozwój zmysłów: SMAK I WĘCH Vývoj smyslů: chuť a vůn’ (taste and smell) 8 tydzień W jamie ustnej powstają kubki smakowe V ústní jsou tvořeny chuťové pohárky tydzień Połyka wody płodowe. Rozpoznaje i reaguje na ich smak Polyká plodové vody. Rozlišuje chutě a reaguje na jejich chut’

9 WĘCH I SMAK vůn’ a chuť (taste and smell)  Poczęte dzieci zapamiętują zapach i smak wód płodowych  Po porodzie pozwala rozpoznać matkę (smak mleka – daje poczucie bezpieczeństwa)  Pozostawienie mazi płodowej uspokaja dziecko i ułatwia pierwsze karmienie piersią Děti zapamatui si vůni a chuť plodové vody (amniotic fluid)  Po porode ůmožniuje to rozpoznni matky (příchuť mléka - dava pocit bezpečí) (after birth - mothers know)  Ponechání fetální synoviální uklidňuje dítě a usnadňuje první kojení (easy first breastfeeding)

10  Kształtują preferencje smakowe i zapachowe  Wrodzona predyspozycja do nałogów  Zapachy łączą się z doznawanymi emocjami  Zapach taty + zbliżenie seksualne = rozkosz płodu i noworodka, niemowlęcia (endorfiny)  Tvarui se preference chuti a vůně  Dědičná predispozice k závislosti (dependence)  Vůně jsou spojovány s doznawanymi emocemi  Vůně tátinka + Sexuální intimita = Radost plodu a novorozence (endorfiny) (father smell + Sexual intimacy = endorphin Even after birth) WĘCH I SMAK vůn’ a chuť

11 Narząd przylemieszowy (łac. organum vomeronasale)  Poczęte dziecko posiada go jedynie między 5 a 23 tygodniem życia (późnie całkowicie zanika)  Zapisuje informacje dotyczące uczuć matki do dziecka  Miłość i akceptacja matki – poczucie, że jest się chcianym i kochanym  Brak akceptacji, niechęć do dziecka – poczucie odtrącenia („nie jestem godzien życia”)  Zapis ten jest niemal niezmienny i utrzymuje się przez całe dalsze życie (choroby fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe)  Nenarozené dítě má to pouze mezi 5. a 23. týdnem života (později zcela zmizí) ( there is only 7-25 Hbd)  Zapisuje informace o pocitech matky na dítě ( stores information about a mother's love / reluctance )  Mateřská láska a přijetí – dava pocit, že jste chtěl a milovan  Nedostatek přijetí, averze k dítěti - pocit odmítnutí ("já nejsem hoden života")  Tento záznam je téměř konstantní a trvá po celý budoucí život (fyzická nemoc, duševní, sociální a duchovní)

12 Dziecko nie chciane Dítě ne žádoucí (no wanted child) „Syndrom ocaleńca”:  ciągłe poczucie winy,  obniżony obraz siebie,  brak satysfakcji w życiu i z życia,  chroniczne niezadowolenie (brak poczucia szczęścia),  pesymizm  bycie w pogotowiu, wyczekiwanie nieszczęścia  trudności w nawiązywaniu relacji międzyludzkich (w tym heteroseksualnych)  mała troska o własne dzieci  roszczeniowe podejście do innych ludzi (wszystko ma być natychmiast i tylko dla mnie) "Survivor syndrom":  neustálé pocity viny,  snížení sebehodnocení,  nespokojenost v životě a s života,  chronická nespokojenost (nedostatek štěstí)  pesimismus (pessimism)  býti v pohotovosti, očekávání neštěstí  potíže v navazování mezilidských vztahů (včetně heterosexuální)  malý zájem o své děti  náročný přístup k ostatním lidem (všechno musí být okamžik a jen pro mě)

13 Rozwój zmysłów: ZMYSŁ RÓWNOWAGI Vývoj smyslů: smysl rovnováhy (balance) 4 miesiąc Cała powierzchnia ciała jest wrażliwa na dotyk. „Kolebanie” jest rejestrowane przez mózg. „Kolebanie” jest rejestrowane przez mózg. Celý povrch těla je citlivy na dotek. "Šikmé" je zaznamená v mozku. 7 tydzień Zapisywane są informacje o położeniu własnego ciała oraz o zmianie jego pozycji Obsahuje informace o pozici vlastneho těla a změnach svicho postoje

14 ZMYSŁ RÓWNOWAGI smysl rovnováhy  Poczęte dziecko zapamiętuje rytm kroków mamy (po porodzie szybciej uspokaja się w jej ramionach)  Pozycję ciała (po urodzeniu przyjmujemy ją w chwilach cierpienia)  Po porodzie dziecko oczekuje dalszej stymulacji ruchowej (chce być noszone na rękach, kołysane, lub samo to czyni – choroba sieroca)  nenarozené dítě zapamatuje rytmus kroků maminky (posle porodu rychleji uklidňuje se v náručí mamy) (mam steps rhythm)  Pozici těla (posle porodu přiima jei ve chvílích utrpení)  Po porodu dítě očekává, dálśe stimulace pohyby (chce na ruky, houpat se, nebo dělá to samé - sirotek onemocnění)  Receptory równowagi osiągają pełna dojrzałość w okresie prenatalnym. Muszą być odpowiednio stymulowane  Receptory vyváženi dosáhnout plné zralosti v prenatálním období. Musí být dostatečně stimulována

15 DOTYK Hmat (touch)  Daje poczucie bezpieczeństwa  Po porodzie otoczenie dziecka ramionami, ciasne zawinięcie w pieluszki przypomina okres płodowy  Stymuluje rozwój  Masowanie pleców zapobiega dysleksji, dysgrafii i dysortografii Dává pocit bezpečí  Po narození objetí dítěte ramenem, pevně zabaleni v plenku připomíná plodove období Stimuluje rozvoj  Masáž zad je prevenci dyslexie, dysgrafie a dysorthographie

16 Bliźnięta Dvojčata (twins)

17 TOŻSAMOŚĆ PŁCIOWA pohlavní (seksualni) identitě (gender identity) 5 tydzień (week) Zawiązki wewnętrznych i zewnętrznych narządów płciowych Primordií vnitřní a zevnítrni genitálu (brain sex- estrogeny=>woman brain) 8 miesiąc (month) Kształtują się predyspozycje do późniejszych zachowań seksualnych i rodzicielskich Vytvářejí si předpoklady pro pozdější sexuální chování a rodičovství (premature dont have 100% gender identity, only „?” ) Noworodek / niemowlę / małe dziecko Utrwalanie płci mózgu (soja, plastikowe butelki) Novorozence / kojence / Malé dítě Sexuální fixace mozku (sójové boby, plastové lahve) After the birth – estrogeny =>woman brain (soy, plastic bottles – bisfenol A)

18 Reasumując  najważniejszym momentem dla kształtowania pamięci prenatalnej jest 7 tydzień od chwili poczęcia. W tym czasie rozpoczyna się proces zapamiętywania oraz współpracy układu nerwowego z większością zmysłów  Niezmiernie istotnym elementem, bez którego prawidłowy rozwój poczętego dziecka jest niemożliwy to uczucie miłości macierzyńskiej (pośrednio i ojcowskiej). Nejdůležitější moment pro vývoj prenatální paměti je sedmi týden od početí. V tomto okamžiku začíná proces zadržení a spolupráci nervového systému s většinou smyslu (Start of prenatal memory - 7 weeks) Velmi důležitým prvkem bez kterého normální vývoj nenarozeného dítěte je nemožny, to pocit mateřské lásky (nepřímo a i otcovske lasky).

19 In Vitro Abortion Father dont love / mother love Autism

20 Born one child, pregnant 2 child, one died in pregnant (lost?)


Pobierz ppt "PAMIĘĆ PRENATALNA Prenatální paměť (Prenatal Memory) Emilia Lichtenberg-Kokoszka Uniwersytet Opolski Polska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google