Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat Semestr IV/ 2011/2012

3 Zmysłami otwieram okna i drzwi na mój świat!

4 NARZĄDY ZMYSŁÓW U CZŁOWIEKA Narządy zmysłów odbierają bodźce ze środowiska zewnętrznego za pomocą receptorów. Człowiek ma pięć narządów zmysłów oraz odpowiadające im narządy: 1. Wzrok- oko 2. Słuch- ucho 3. Smak- język 4. Zapach- nos 5. Dotyk- skóra

5 NARZĄD WZROKU – OKO

6 ADAPTACJA I AKOMODACJA OKA Adaptacja oka polega na regulacji wielkości źrenic. Jest to przystosowanie oka do widzenia w różnych warunkach. W ciemności źrenica się rozszerza, a w bardzo silnym świetle- zwęża się. Akomodacja oka polega na zmianie kształtu soczewki. Jest to przystosowanie oka do ostrego widzenia przedmiotów znających się w różnej odległości.

7 WADY WZROKU WadaCharakterystykaObjawyKorekcja KrótkowzrocznośćObraz powstały w wyniku skupienia promieni świetlnych tworzy się przed siatkówką Złe widzenie przedmiotów znajdujących się daleko Soczewki rozpraszające (-) DalekowzrocznośćObraz powstały w wyniku skupienia promieni świetlnych tworzy się za siatkówką Złe widzenie przedmiotów znajdujących się blisko Soczewki skupiające (+) AstygmatyzmWpadające do oka wiązki promieni po załamaniu nie łączą się w jednym punkcie, lecz załamują się pod różnymi kątami i w różnych płaszczyznach Złe widzenie przedmiotów znajdujących się blisko Soczewki cylindryczne ZezOsłabienie mięśni ocznychZmiana kąta patrzenia jednego oka względem drugiego Ćwiczenia, zabieg chirurgiczny

8 ODSZUKANIE PLAMKI ŚLEPEJ

9 NARZĄD SŁUCHOWY Narządem słuchowym jest ucho. Dzieli się ono na: Ucho zewnętrzne- małżowina uszna, przewód słuchowy zewnętrzny Ucho środkowe- błona bębenkowa, kosteczki słuchowe (młoteczek, kowadełko i strzemiączko) Ucho wewnętrzne- kanały półkoliste, ślimak, nerw przedsionkowo-ślimakowy, błędnik, trąbka słuchowa.

10 PROCES SŁYSZENIA 1. Fale dźwiękowe` przez małżowinę uszną, a następnie przewód słuchowy doprowadzone są do błony bębenkowej, która zaczyna drgać. 2. Drgania wzmocnione przez kosteczki słuchowe przenoszą się do okienka ślimaka, a płyn znajdujący się wewnątrz zostaje wprowadzony w ruch. 3. Ruch płynu w ślimaku podrażnia zakończenia nerwu słuchowego wywołuje impuls nerwowy, który nerwem słuchowym dociera do mózgu. 4. Mózg przetwarza otrzymane informacje dzięki czemu człowiek może odróżnić wysokość, barwę i natężenie dźwięku.

11 OKREŚLANIE KIERUNKU DŹWIĘKU

12 NARZĄD SMAKU Narządem smaku jest język. Podstawowymi smakami są: Słodki Kwaśny Gorzki Słony

13 POWSTAWANIE WRAŻENIA SMAKOWEGO Komórki receptorowe reagują jedynie wtedy, gdy substancja chemiczna jest rozpuszczalna w ślinie i śluzie otaczającym kubek. Impulsy elektryczne powstałe w kubkach smakowych są przewodzone przez nerwy do ośrodków analizujących, umiejscowionych w mózgu. Tam ostatecznie kształtują się wrażenia smakowe.

14 SPRAWDZAMY ROZMIESZCZENIE KUBKÓW SMAKOWYCH NA JĘZYKU

15 NARZĄD ZAPACHU Narządem zapachu jest nos. Podstawowymi zapachami jest zapach: Kwiatowy Żywiczny Korzenny (aromatyczny) Owocowy Gnilny Spalenizny (przyswędkowy)

16 POWSTAWANIE WRAŻENIA ZAPACHU Komórki chemoreceptorowe znajdują się w górnej części jamy nosowej. Substancja zapachowa (chemiczna), by mogła być rozpoznawalna, musi się rozpuścić w warstwie śluzu pokrywającego powierzchnię komórek nabłonka węchowego. Po połączeniu się substancji zapachowej z komórką receptorową powstaje impuls elektryczny. Impuls ten dociera do mózgu, gdzie powstaje wrażenie węchowe.

17 SPRAWDZANIE JAK DŁUGO ZAPACH UNOSI SIĘ W POWIETRZU

18 NARZĄD DOTYKU – SKÓRA

19 FUNKCJE SKÓRY Ochronna- zabezpieczenie przed urazami mechanicznymi, np. uderzeniami; Termoregulacyjna- wydzielanie potu; Wydalanie- usuwanie z organizmu nadmiaru wody i zbędnych produktów przemiany materii; Wymiana gazowa; Wydzielanie łoju, wydzielanie mleka; Wytwarzanie- synteza witaminy D, wytwarzanie melaniny; Odbieranie bodźców- odczuwanie dotyku, ucisku, bólu, ciepła i zimna.

20 SPRAWDZANIE WRAŻLIWOŚCI SKÓRY NA CIEPŁO I ZIMNO

21 PODSUMOWANIE Zmysły są nam potrzebne do odbierania informacji z otoczenia. Pozwalają nam uczyć się i poznawać rzeczywistość. Często ratują nam życie. Dzięki zmysłom nasz świat jest ciekawy i barwny.

22 LITERATURA Vademecum Biologia, wyd. Operon Puls Życia podręcznik biologii dla gimnazjum, wyd. Nowa era y.htm

23 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google