Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

(c) W. Cellary 2014 slide 1 Wojciech Cellary Department of Information Technology Poznan University of Economics Niepodległości 10 61-875 Poznań, POLAND.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "(c) W. Cellary 2014 slide 1 Wojciech Cellary Department of Information Technology Poznan University of Economics Niepodległości 10 61-875 Poznań, POLAND."— Zapis prezentacji:

1 (c) W. Cellary 2014 slide 1 Wojciech Cellary Department of Information Technology Poznan University of Economics Niepodległości Poznań, POLAND Kształcenie w dobie tabletów

2 (c)W. Cellary 2014 slide 2 Tablet Uczeń ma go ze sobą zawsze (jak starsi zegarek) Przez tablet uczeń ma dostęp do wszystkiego, co jest w internecie (czasami po zapłaceniu) Wszystko, co jest dostępne na tablecie, uczeń może mieć natychmiast Jak to wpływa na edukację?

3 (c)W. Cellary 2014 slide 3 Pragmatyczny cel edukacji Jakość życia zależy w niewyłącznym, ale dużym stopniu od podejmowanych decyzji Trafność decyzji zależy od: 1.posiadanej wiedzy 2.umiejętności jej wykorzystania 3.systemu wartości Pragmatycznym celem edukacji jest zapewnienie ludziom zdolności do podejmowania trafnych decyzji Jak to się ma do tabletów?

4 (c)W. Cellary 2014 slide 4 Rozwój cywilizacji a umiejętności Zbyteczne – zegarek Zbyteczne – sklep Zbyteczna – samochód Zbyteczna? – kalkulator Zbyteczna? – tablet Kiedyś Określanie czasu na podstawie słońca Strzelanie z łuku do zwierząt Jazda konna Tabliczka mnożenia Znajomość faktów Dziś Czy rzeczywiście zbyteczna? Sport

5 (c)W. Cellary 2014 slide 5 Wykorzystanie wiedzy prowadzące do decyzji kojarzenie faktów dedukcja indukcja wyprowadzanie wzorów matematycznych tworzenie algorytmów informatycznych Rozumowanie

6 (c)W. Cellary 2014 slide 6 Wartościowanie prowadzące do decyzji dobre – złe piękne – brzydkie etyczne – nieetyczne cenne – niecenione ważne – nieważne Aksjologia

7 (c)W. Cellary 2014 slide 7 Tablet a fakty Tablet daje dostęp do oceanu faktów tyle tylko, że Internet zawiera wszystko i zaprzeczenie wszystkiego dobre i złe piękne i brzydkie etyczne i nieetyczne cenne i niecenione ważne i nieważne Skąd uczeń ma wiedzieć, co jest czym?

8 (c)W. Cellary 2014 slide 8 Wolność a wartość Wolność nie zastępuje wartości, choć sama jest wartością Wolność nie oznacza, że każdy MUSI spróbować każdego zła Im większe morze, tym bardziej potrzeba kompasu

9 (c)W. Cellary 2014 slide 9 Jakość treści w Internecie Dostawcy treściDostawcy dostępu Żyją ze sprzedaży treści Są zainteresowani treścią o wysokiej wartości i jakości, aby otrzymać za nią wyższą cenę Wymagają ochrony własności intelektualnej treści Żyją z ruchu w sieci, czyli sprzedaży dostępu do treści (np. reklam) Treść jest dla nich tylko wabikiem do reklam Treść nie ma być wartościowa, tylko atrakcyjna Treść ma być darmowa, aby generować jak największy ruch kontra

10 (c)W. Cellary 2014 slide 10 Konsekwencje modelu darmowe treści za reklamy Dla dostawcy dostępu strona WWW: nie składa się z treści poprzedzielanej reklamami tylko z reklam poprzedzielanych treściami Dlatego treść ma być : krótka (większa gęstość reklam) – tabloidyzacja atrakcyjna dla wielu – często żerująca na niskich instynktach, zatem skandalizująca, a nie wartościowa Centra zyskówCentra kosztów Degradacja treści

11 (c)W. Cellary 2014 slide 11 Pytanie retoryczne Czy można posiąść wiedzę ucząc się tylko z reklam lub z wabików do reklam? Pytanie pomocnicze Jak marketing ma się do prawdy? Skąd uczeń ma wiedzieć, co jest prawdą?

12 (c)W. Cellary 2014 slide 12 Rozumowanie Nie można wygooglać rozumowania! podczas gdy: Tylko ci, którzy potrafią rozumować, są zdolni do podejmowania są zdolni do podejmowania świadomych decyzji

13 (c)W. Cellary 2014 slide 13 Przewaga Przewagę konkurencyjną tworzy tylko to, czego nie można wygooglać skojarzy wydedukuje wyindukuje wywiedzie zalgorytmizuje czyli to, co dana osoba (były uczeń): samodzielnie! Można często wygooglać wynik rozumowania, ale:

14 (c)W. Cellary 2014 slide 14 Natychmiastowość Jednym z celów e-marketingu jest: To wspaniałe, że wszystko, czego się chce na tablecie, można mieć NATYCHMIAST Skrócenie czasu pomiędzy dostrzeżeniem towaru w internecie, a jego zakupem

15 (c)W. Cellary 2014 slide 15 Natychmiastowość w szczególności Nie można natychmiast nabyć umiejętności Oczekiwanie natychmiastowości poza tabletem jest naiwnością

16 (c)W. Cellary 2014 slide 16 Kształtowanie umiejętności brzdąkanie na fortepianie zagranie preludium, etiudy, scherza Chopina zagranie koncertów Chopina z orkiestrą Ile trzeba ćwiczyć, aby nabyć takiej umiejętności?

17 (c)W. Cellary 2014 slide 17 Kształtowanie umiejętności twórczych brzdąkanie na fortepianie własna twórczość amatorska profesjonalna zagranie preludium, etiudy, scherza Chopina zagranie koncertów Chopina z orkiestrą Ile trzeba pracować, aby uzyskać stabilną pozycję profesjonalisty?

18 (c)W. Cellary 2014 slide 18 Dwie strony medalu w informatyce Im prostszy interfejs, tym bardziej skomplikowane oprogramowanie za nim Niewykształcony użytkownik informatyki kontra bardzo wykształcony programista Do zaawansowanych umiejętności programistycznych dochodzi się ciężką pracą Sama umiejętność biegłego używania aplikacji informatycznych nic nie znaczy

19 (c)W. Cellary 2014 slide 19 Transformacja rynku pracy Ludzie do wynajęcia Kompetencje do wynajęcia

20 (c)W. Cellary 2014 slide 20 Rynek kompetencji Wiedza i umiejętności konwencjonalne są warunkiem bycia na rynku pracy Wiedza i umiejętności niekonwencjonalne są warunkiem konkurencyjności na rynku pracy Profesjonalizm i oryginalność, w tym interdyscyplinarność

21 (c)W. Cellary 2014 slide 21 Cechy pożądane na rynku pracy Samodzielność masz problem – poradź sobie autodyscyplina Zdolność do współpracy z kolegami w zespole z przedstawicielami innych zawodów z klientami, w tym umiejętność słuchania klientów Aktualizacja wiedzy naucz się oducz się naucz się nowego Innowacyjność zdolność do wdrażania nowych rozwiązań Kreatywność zdolność do tworzenia nowych rozwiązań Te cechy są też celami edukacji

22 (c)W. Cellary 2014 slide 22 e-Szkoła

23 (c)W. Cellary 2014 slide 23 Fundament kształcenia Fakty krytyczna ocena źródeł faktów Rozumowanie nauczenie rozumowania Wartości przekazanie systemu wartości Internet jest płaski, ale system wartości nie może być płaski Analiza i synteza, Dedukcja i indukcja Algorytmizacja Poszukiwanie prawdy Rozumowania nie można zastąpić głosowaniem

24 (c)W. Cellary 2014 slide 24 Wyrobienie umiejętności Samodzielność Zdolność do współpracy Aktualizacja wiedzy Innowacyjność Kreatywność Te umiejętności należy kształtować na tablecie

25 (c)W. Cellary 2014 slide 25 Tablet jako narzędzie Tablet, który wzmacnia wiedzę i umiejętności a nie zastępuje je żeby wzmacniać, trzeba mieć co

26 (c)W. Cellary 2014 slide 26 Zmiana systemu oceniania Obecnie, nie można już oceniać umiejętności działania ucznia przez wynik jego działania Ucznia trzeba oceniać przez współdziałanie Każdy wynik można wygooglać lub kupić

27 (c)W. Cellary 2014 slide 27 Ewolucja roli nauczyciela mistrz – uczeń wielu (specjalizowanych) mistrzów – uczeń nieskończona liczba, czyli brak mistrzów – uczeń To oznacza zagubienie, lub przypadkowość

28 (c)W. Cellary 2014 slide 28 Rola nauczyciela Animatorami działań Przewodnikami w działaniach Wartościującymi działania Nauczyciele muszą pozostać mistrzami tylko zamiast być wyłącznie źródłem wiedzy muszą być również

29 (c)W. Cellary 2014 slide 29 Ewolucja roli nauczyciela Mistrz wiedzy Mistrz wiedzy i działania Dawniej: Obecnie: Opis działania Działanie na tablecie

30 (c)W. Cellary 2014 slide 30 Kształcenie przez imitowanie Syn kowala widział, co robi ojciec, aby podkuć konia Dawniej: Obecnie: Syn dostawcy e-usług widzi tylko, że ojciec siedzi ze słuchawkami przed komputerem Uczeń musi widzieć, jak pracują dorośli

31 (c)W. Cellary 2014 slide 31 e-Podręcznik Napiszmy Narysujmy Nagrajmy Sfilmujmy Wyprowadźmy wzór Zamodelujmy Napiszmy algorytm Zaprogramujmy e-Podręcznik to środowisko do interaktywnego, zespołowego działania na tabletach w celu edukacyjnym

32 (c)W. Cellary 2014 slide 32 e-Szkoła e-podręcznik czyli środowisko uczące Interaktywni współtwórcy AutorzyNauczycieleUczniowie Treści opisowych + działań Faktów + działań Dostawcy ewoluujących środowisk uczących

33 (c)W. Cellary 2014 slide 33 e-Podręcznik e-Podręcznik nie powinien odgradzać ucznia od świata internetu, tylko być punktem odniesienia e-Podręcznik nie może być miejscem współpracy samych ( niedojrzałych ) uczniów, tylko: uczniów nauczycieli autorów Uczenie od i przy współpracy z nauczycielem, a nie zamiast nauczyciela

34 (c)W. Cellary 2014 slide 34 Wnioski

35 (c)W. Cellary 2014 slide 35 Metafora zabytkową handlową przemysłową bankową teatralną i kinową szkolną uniwersytecką parkową rządową rozrywkową czerwonych latarni bandytów i złodziei Internet jest jak wielkie miasto z wydzielonymi dzielnicami Tablet jest jak taksówka, którą można dojechać do bramy każdej dzielnicy

36 (c)W. Cellary 2014 slide 36 Nauczyciel Nauczyciel jest taksówkarzem i przewodnikiem, który podpowiada, co warto odwiedzić, a gdzie warto zamieszkać

37 (c)W. Cellary 2014 slide 37 Dziękuję Wojciech Cellary


Pobierz ppt "(c) W. Cellary 2014 slide 1 Wojciech Cellary Department of Information Technology Poznan University of Economics Niepodległości 10 61-875 Poznań, POLAND."

Podobne prezentacje


Reklamy Google