Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

E LEMENTY A UTOMATYKI laboratoria (wt I 15:10-16:40, wt II 13:30-16:40) Karol Bandurski (mgr. inż.)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "E LEMENTY A UTOMATYKI laboratoria (wt I 15:10-16:40, wt II 13:30-16:40) Karol Bandurski (mgr. inż.)"— Zapis prezentacji:

1 E LEMENTY A UTOMATYKI laboratoria (wt I 15:10-16:40, wt II 13:30-16:40) Karol Bandurski (mgr. inż.) pok. 737 konsultacje: pn, śr 11:30-12:15

2 Literatura ! Podajemy źródło !

3 Opis ćwiczeń Na następnych slajdach znajduje się opis kolejnych ćwiczeń. Celem tego opisu jest pomoc w realizacji ćwiczeń i tworzeniu sprawozdań. Jednak na pełną informację o ćwiczeniu i sprawozdaniu składają się poniższe wskazówki, opis ćwiczenia w plikach PDF oraz wytyczne prowadzącego zajęcia!!!

4 Ćwiczenie 1. Właściwości dynamiczne czujników pomiarowych jak zmienia się temperatura wskazywana przez termometr w funkcji czasu??? * jak szybko termometry reagują na zmianę temperatury??? * od czego zależy czas reakcji ???

5 Ćwiczenie 1. Właściwości dynamiczne czujników pomiarowych Sprawozdanie: POMIAR 1POMIAR 2POMIAR W POWIETRZU Naczynie 1Naczynie 2Naczynie 1Naczynie 2 czastemp.czastemp.czastemp.czastemp.czastemp. [s][°C][s][°C][s][°C][s][°C][s][°C] T 63 na podstawie aproksymacji graficznej i/lub obliczeniowej UWAGA: t- temperatura T i τ – czas !!!

6 Ćwiczenie 2. Regulacja dwupołożeniowa na czym polega regulacja dwupołożeniowa??? * gdzie warto stosować taką regulację??? * jak kształtuje się wartość regulowana w funkcji czasu???

7 Ćwiczenie 2. Właściwości dynamiczne czujników pomiarowych Sprawozdanie: T 0 / T 63 ??? T0, ta, tb, H, ΔY !!! Pomiar dla temperatury t 1 =Pomiar dla temperatury t 2 = temp.czasgrzałkatemp.czasgrzałka [°C][s]wł./wył.[°C][s]wł./wył. RYS 1 RYS 2

8 Ćwiczenie 3. Projektowanie układów przełączających na elementach logicznych Stwórz swój własny układ sterujący! Wejście 0 lub 1 Czy: -temperatura osiągnięta, -poziom wody przekroczony -pada deszcz, -wilgotność spada, -….? Wyjście 0 lub 1 -Wyłącz, włącz pompę, -zamknij/otwórz drzwi, -zwiększ /zmniejsz moc grzania, -ustaw zawór na pozycję 1/2, -…!

9 Sprawozdanie – w trakcie zajęć!!!: ??? NAND Ćwiczenie 3. Projektowanie układów przełączających na elementach logicznych

10 Ćwiczenie 4. Programowanie cyfrowego regulatora instalacji grzewczej zaprogramuj cyfrowy regulator! czym się różni się regulacja otwarta od zamkniętej? na czym polega sterowanie instalacją c.o. i c.w.u.?

11 Sprawozdanie – w trakcie zajęć!!!: Ćwiczenie 4. Programowanie cyfrowego regulatora instalacji grzewczej Regulacja otwarta - niezależna od temp. w pomieszczeniu 11.9 Znaleźć t z dla t e, jak regulator reaguje na zmiany t e i t z ???

12 Ćwiczenie 5. Symulacja działania regulatora typu PID co oznacza PID? jak wpływają na regulację poszczególne człony? na czym polega strojenie regulatora PID?

13 Sprawozdanie: odpowiedź na wszystkie pytania, oparta na rysunkach PROSZĘ PRZYNIEŚĆ NA ZAJĘCIA OPIS JAK STROIĆ REGUYLATOR PID METODĄ ZIEGLERA-NICHOLSA ORAZ ZAPOZNAĆ SIĘ Z TYM OPISEM Ćwiczenie 5. Symulacja działania regulatora typu PID P – (proporcjonalno) proporcjonalnie do uchybu e I – (całkująco) z uwzględnieniem wielkości uchybu e w czasie D – (różniczkujący) z uwzględnieniem szybkości zmian uchybu e w czasie

14 Ćwiczenie 6. Określanie zastępczych stałych czasowych ogrzewania podłogowego jak działa ogrzewanie podłogowe? jak najlepiej nim sterować? jak różni się czas grzania od czasu chłodzenia i dlaczego?

15 Sprawozdanie: T podłogi =f(τ) ogrzewanie Porównać (duże wykresy): A4 + stałe czasowe: T z - zastępcza T 0 - opóźnienia chłodzenie Ćwiczenie 6. Określanie zastępczych stałych czasowych ogrzewania podłogowego Do interpretacji wyników przyda się teoria z Ćw. 1

16 Ćwiczenie 7. Pomysł własny To ćwiczenie jest dla tych co chcą poprawić ocenę 5.0 Opis sterowania instalacją, Pomiary układu regulacji, Innowacyjne zagadnienie związane z automatyką z naszej branży, …

17 Organizacja zajęć 1.Wejściówki będą miały charakter doraźny i będą miały formę ustną lub pisemną. 2.Osoby nieprzygotowane będą wypraszane z zajęć. 3.Szczególnie proszę się przygotować na ćwiczenia, które zostaną zakończone w trakcie zajęć: Bramki logiczne, Regulator cyfrowy. 4.Wszystkie ćwiczenia trzeba wykonać, harmonogram przekaże prowadzący. 5.Ewentualne odrabianie zajęć musi być uprzednio uzgodnione z prowadzącym.

18 Organizacja zajęć 6.Sprawozdania : oddajemy do następnego spotkania (czyli zazwyczaj co dwa tygodnie) Nie kopiujemy rysunków - sami je rysujemy (ręcznie lub na komputerze Wzory również wprowadzamy samodzielnie do sprawozdania i opisujemy. 7.Wykresy rysujemy staraninie, to jeden z kluczowych elementów sprawozdania (odpowiedni zakresy na osiach, proporcje poszczególnych elementów, zagospodarowanie przestrzeni, linie siatki, opis osi, jednostki, tytuł itp.) 8.Termin ostatecznego rozliczenia wszystkich sprawozdań zostanie ustalony na zajęciach pod koniec semestru.

19 Elementy sprawozdania (ćw. 1, 2, 6) 1.Najważniejsza teoria, zastosowane wzory czy zależności. 2.Opis ćwiczenia mojego ćwiczenia (czyli tego co działo się podczas Państwa doświadczenia) – krótki. 3.Wyniki pomiarów w formie zwartej i przejrzystej tabelki (oszczędzamy papier). 4.Wykresy i obliczenia. 5.Wnioski. 6.Literatura – jeżeli korzystano.


Pobierz ppt "E LEMENTY A UTOMATYKI laboratoria (wt I 15:10-16:40, wt II 13:30-16:40) Karol Bandurski (mgr. inż.)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google