Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SYSTEM WSPOMAGANIA DOWODZENIA POLICJI. Wstęp W sytuacjach krytycznych rzeczą mająca ogromne znaczenie jest szybka interwencja. Centra kontroli to punkty.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SYSTEM WSPOMAGANIA DOWODZENIA POLICJI. Wstęp W sytuacjach krytycznych rzeczą mająca ogromne znaczenie jest szybka interwencja. Centra kontroli to punkty."— Zapis prezentacji:

1 SYSTEM WSPOMAGANIA DOWODZENIA POLICJI

2 Wstęp

3 W sytuacjach krytycznych rzeczą mająca ogromne znaczenie jest szybka interwencja. Centra kontroli to punkty kontaktowe dla tych, którzy potrzebują pomocy. Musi być tutaj zapewniona najwyższa jakość działania. Aby ją zapewnić centra te powinny być dostępne i działające bez zastrzeżeń przez całą dobę i przez cały rok. Ważne jest aby połączenia telefoniczne przechodzące przez linię publiczną kierowane były do najbliższego Centrum Kontroli. Centrum Kontroli musi wiedzieć jakie jednostki znajdują się najbliżej wypadku i które z nich mogą pomóc. Wiadomość musi być przekazana a odpowiednie jednostki powiadomione i postawione w stan gotowości. W zależności od organizacji może też być konieczne koordynowanie prac bezpośrednio z Centrum Kontroli. W innych przypadkach zadaniem Centrum jest jedynie przekazanie informacji innym organizacjom czy departamentom. Wtedy to odpowiedzialność za akcję ponosi odpowiednia organizacja lub departament.

4 Centra kontroli pełnią istotną rolę w służbach bezpieczeństwa publicznego. Istnieje wiele sytuacji kryzysowych : Wypadki na drogach Wypadki kolejowe, katastrofy lotnicze Awarie świateł sygnalizacyjnych Niebezpieczeństwo na morzu Pożary Zagrożenie chemiczne, zagrożenie nuklearne Klęski żywiołowe (trzęsienia ziemi, erupcje wulkanów, powodzie, huragany, etc.) Sytuacje związane z przestępstwem lub podejrzeniem przestępstwa (kradzież, włamanie, grabież, podłożenie bomby, uwięzienie zakładników etc.) Kontrola graniczna, włączając w to ochronę przestrzeni powietrznej kraju etc.

5 Organizacje potrzebujące centrum Kontroli są różne. W sferze Służb bezpieczeństwa wyróżniamy Policję i wojsko. Organizacje te współpracują z innymi, np. Strażą Pożarną, służbami ochrony wybrzeża i granic, służbami ratownictwa i innymi. Technologia Centrów Kontroli znajduje zastosowanie również w przedsiębiorstwach transportowych, prywatnych agencjach ochrony i innych.

6 W rezultacie prowadzi to do różnorodnych wymagań, które można odnieść także do infrastruktury: Sieć telefonii publicznej musi być skonfigurowana w taki sposób, aby dzwoniący był automatycznie łączony z najbliższym centrum kontroli. Telefony alarmowe muszą pokrywać obszary krytyczne. Systemy alarmowe podłączone bezpośrednio do Centrum Kontroli wymagać będą serwera alarmowego w samym centrum. Połączenia ze Strażą Pożarną i innymi tego typu organizacjami są również konieczne. Sieć publiczna musi transmitować numer dzwoniącego, nawet gdy ten ma zastrzeżoną linię. Tą lista wymagań można by rozszerzyć. W poniższym podsumowani przedstawimy jedynie te wymagania, które odnoszą się do wymogów Centrum Kontroli, pomijając zewnętrzne wymogi, np. telefonii publicznej.

7 Jakie operacje muszą zostać przeprowadzone w Centrum Kontroli? · Nagranie niezbędnych informacji · Filtracja połączeń (np. dzwoniący łączy się z Policją zamiast ze Strażą Pożarną) · Postawienie w stan gotowości odpowiednich jednostek, również tych z zewnątrz · Koordynacja operacji jeśli zachodzi taka konieczność · Powiadomienie jednostek znajdujących się najbliżej miejsca wypadku · Sprawdzanie statusu: gdzie znajdują się poszczególne jednostki, co w danej chwili robią · Etc

8 System Raportowania Alarmu Systemy alarmowe Połączenia alarmowe itp. Centra Kontroli Przyjmowanie połączeń Ocena sytuacji Planowanie operacji z dyspozycją personelu i sprzętu Kontrola i kierowanie operacją Raport końcowy Zewnętrzne Centra Kontroli np. jednostka Straży Pożarnej Systemy Informacji Zewnętrznej System Komunikacji jednostek wykonawczych (Wymiana informacji pomiędzy personelem operacyjnym) System łączności policji, Monitorowanie video itp.

9 Dwa główne zadania, otrzymywanie informacji i reakcja na nią różnią się od siebie ze względu na kraj. Jednakże, generalnie możemy powiedzieć, że sam proces otrzymywania informacji i reakcja na nią są wspierane przez Centrum Kontroli i jego komunikację. Wynikiem tego procesu jest: Łączność z systemem raportu alarmu i z systemem komunikacji zadaniowej sił Dostęp do zewnętrznych bas danych (dane na temat osób i przedmiotów, dane na temat pojazdów) Automatyczna wymiana informacji z innymi organizacjami (np. strażą Pożarną, służbami bezpieczeństwa publicznego) poprzez bezpośrednie połączenie pomiędzy centrami

10 Wykonanie operacji Służba Połączenie awaryjne / raport Wyposażenie monitorujące Wymiana danych pomiędzy centrami kontroli Przyjęcie połączenia Procesowanie połączenia Powiadomienie i dyspozycja personelu i sprzętu Wsparcie operacyjne Końcowe procesowanie Koniec operacji Ocena pooperacyjna Raporty Koniec operacji Wykonanie operacji Rozpoczęcie operacji Zapotrzebowani e na wsparcie Połączenie alarmowe Rozkaz operacyjny Służby bezpieczeństwa Jednostki operacyjne Kierunek Operacji

11

12

13 Z jakimi służbami współpracuje centrum kontroli?  Służba Graniczna  Straż Pożarna  Służba Zdrowia  Ochrona Wybrzeża  Wojsko

14 Scenariusze zagrożeń

15

16

17

18 Przegląd techniczny

19 Centrum Kontroli powinno mieć dostęp do systemu baz danych w celu szybkiego pobierania różnorodnych informacji, np.:  Informacje o indywidualnych osobach  Dokładne informacje o pojazdach (czy zgłoszono kradzież? Kto jest właścicielem?)  Dokładne informacje o połączeniach telefonicznych -linie publiczne: informacje o danym numerze (nazwisko, ulica, miasto) -telefony komórkowe: informacje na temat osoby do której dany telefon jest przypisany  Informacje o niebezpiecznych materiałach

20

21 Indywidualne komponenty Sercem Centrum Kontroli jest komputer HICOM 300E podłączony do publicznej linii telefonicznej Środki komunikacji Wiadomości zwykle docierają do Centrum Kontroli przez operatora publicznego bądź operatora telefonów komórkowych. Stacja Kontroli Przyjmowaniem wiadomości zajmuje się dyspozytor. Aby podjąć odpowiednie działania dyspozytor musi jak najlepiej rozumieć sytuację. W tym celu udostępniona jest rozwiązanie technologiczne pozwalające na podłączenie do 120 stacji kontroli. Użytkownik może obsługiwać do 20 kanałów.

22 Serwery i oprogramowanie (wersja standardowa) W wersji standardowej Centra Kontroli są zaprojektowane aby tylko otrzymywać wiadomości (Emergency Respond System). Do tego celu wymagane są:  Serwer  Stacja Kontroli Serwer odpowiedzialny jest za transformacje numeru telefonu w adres. Poprzez dostęp do niego możliwe jest wyświetlenie na ekranie imienia i adresu dzwoniącej osoby. Dodatkowo istnieje możliwość “połączenia konferencyjnego” z 20 osobami. Stacje kontroli umożliwiają również nagrywanie połączenia telefonicznego i radiowego.

23 ekran użytkownika systemu

24 Serwery i oprogramowanie (wersja rozbudowana) Jeżeli Centrum Kontroli ma również sprawować funkcję systemu dyspozytorskiego wspomaganego komputerowo potrzebne będzie dodatkowy sprzęt. Szereg serwerów Windows NT musi być zainstalowanych aby dyspozytor posiadał wszelkie informacje o obsługiwał połączenia tak szybko jak to możliwe. Serwery połączone są ze sobą przez LAN (10BaseT lub 100BaseT). Praca Centrum Kontroli może być wspomagana przez System Informacji Graficznej (GIS). GIS zaopatruje centrum w mapy, plany (w tym również budynków). Dzięki temu lokalizacja wypadku może zostać wyświetlona na ekranie w postaci mapy. GIS może być połączony z GPS (Global Positioning System). Dzięki temu pojazdy wyposażone w GPS mogą być widoczne na mapie co pozwoli na zdefiniowanie najkrótszej drogi na miejsce wypadku. Dostępne Systemy Informacji Graficznej to Intergrapf produkowany przez firmę o tej samej nazwie lub Geofis produkowany przez NOVOtec. Dodatkową opcją jest system alarmów zewnętrznych. Do tej opcji istnieje specjalnie zaprojektowany serwer (serwer alarmowy). Odciążą to system dyspozytorski wspomagany komputerowo. System działa przez LAN (TCP/IP)

25 Nagrywanie rozmów Często jest konieczne nagrywanie rozmowy przychodzącej. Do tego wymagany jest system nagrywania rozmów. Jest on podłączony do stacji kontroli przez LAN, jak również bezpośrednio z modułem TRIM do nagrywania przez So interface. Na rynku dostępne są różne systemy nagrywania np. NiceLog/Cis (firmy Nice) i Wordnet (firmy Racal). Różni je długość nagrywania i ilość rozmów nagrywanych w tym samym czasie. Inne komponenty Centrum Kontroli musi mieć możliwość kontaktu z innymi jednostkami, samochodami patrolowymi, radiowozami, helikopterami. Aby uzyskać łączność z radiowozem wymagana jest łączność radiowa. Centrum Kontroli musi być wyposażone w instalację radiową i radio „switch” połączone przewodami do radia. Instalacja radiowa podłączona jest do systemu dyspozytorskiego i indywidualnych stacji kontroli przez LAN (TCP/IP). Połączenie z Hicom może być przeprowadzone przez analogowe interface. W tym celu w HICOM zainstalowana jest specjalna karta interface, tzw. TMEMW. Instalacja radiowa jest również podłączona analogową interface a systemem nagrywania.

26 Produkty dodatkowe Serwery alarmowe używane są do podłączenia systemów alarmowych w Centrum Kontroli. Do każdego serwera może być podłączonych 8 systemów przez RS232C interface. Serwery Połączone są z systemem dyspozytorskim przez LAN (TCP/IP). Do koordynacji operacji może też być konieczne przeprowadzenie rozmowy konferencyjnej. Serwer konferencyjny DAKS może być również użyty do alarmowania personelu przeprowadzającego akcję. Zazwyczaj DAKS jest używany kiedy połączenie odbywa się z więcej niż 20 osobami w tym samym czasie.

27 Przenośne Nadajniki wysoka jakość działania, mocna konstrukcja Przenośne Terminale konstrukcja umożliwiająca instalację w samochodach, pociągach, na statkach Akcesoria Oprogramowanie Aplikacje Sprawność systemu i niezawodność jego działania zapewnić mogą następujące urządzenia - działające w terenie i w bazie centralnej.

28 TERMINALE DANYCH PROSTA I PRAKTYCZNA OBSŁUGA Dane (np. Mobile LAN) Ustawienia i Kontrola Połączeń Głosowych Aplikacje Użytkownika w Radiu Aplikacja Video

29 TETRA - STACJA PRZENOŚNA Maszt Teleskopowy UPS Klimatyzacja Generator Zasilania Systemy alarmowe i przeciwpożarowe Połączenie mikrofalowe

30 DZIĘKUJEMY Z UWAGĘ Już w maju 2003 roku wybudowalismy pilot instalacji teleinformatycznego kompleksowego rozwiązania łączącego wszystkie służby publiczne w Centrum Zarządzania Regionalnego i Kryzysowego standardu TETRA w Starostwie Człuchowskim


Pobierz ppt "SYSTEM WSPOMAGANIA DOWODZENIA POLICJI. Wstęp W sytuacjach krytycznych rzeczą mająca ogromne znaczenie jest szybka interwencja. Centra kontroli to punkty."

Podobne prezentacje


Reklamy Google