Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008."— Zapis prezentacji:

1 Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008

2 Plan spotkania 1.Centrum Mediacji Partners Polska: czym się zajmujemy 2.Projekt „Dobra rozmowa – dobra rodzina”: badania i inne działania 3.Prezentacja wyników i diagnozy z badań „Jak Polacy się kłócą?” 4.Pytania i odpowiedzi 5.Prezentacja broszur „Kłótnia i co dalej” i „49 pytań o mediację”

3 Centrum Mediacji Partners Polska Centrum Mediacji Partners Polska jest jednym z pierwszych w kraju ośrodków mediacyjnych, działającym od 1998 roku. Pomagamy rozwiązywać konflikty rodzinne, sąsiedzkie, społeczne i w miejscu pracy. Rocznie wpływa do nas ponad 100 spraw – głównie o „ kontakty ” i o rozwód. 5 naszych mediatorów otrzymuje sprawy skierowane przez sądy – są tzw. stałymi mediatorami. 9 na 10 naszych klientów z tych, którzy NIE doszli do porozumienia, mimo to poleciłoby nas innym.

4 Cel badań Cel badania „Jak Polacy się kłócą?” – jakie są potrzeby polskich par w zakresie rozwiązywania konfliktów domowych. Chcąc jako Centrum Mediacji jak najefektywniej odpowiadać na te potrzeby, postanowiliśmy poznać sposób, w jaki Polacy dochodzą do rozwiązania konfliktów i możliwość wsparcia ich w tym przez specjalistów. Badanie jest częścią projektu „Dobra rozmowa – dobra rodzina”. Projekt „Dobra rozmowa – dobra rodzina” Cel: wspieranie więzi rodzinnych w sytuacji konfliktu Zakres projektu: Ogólnokrajowe badania ilościowe Badania jakościowe na klientach CMPP Promocja mediacji (spotkania dyskusyjne z profesjonalistami + materiały promocyjne) Broszura „49 pytań o mediację” Broszura „Kłótnia i co dalej?”

5 Badanie „Jak Polacy się kłócą?” Wykonawca: Centrum Badania Opinii Społecznej CBOS Data realizacji: 13 – 20 listopada 2008 r. Metoda badawcza: bezpośredni wywiad ankieterski Próba: ogólnopolska reprezentatywna, ludzie dorośli Liczebność: 934 wywiady Elementy składowe badania: – jak Polacy zachowują się w sytuacjach konfliktu rodzinnego – jak rozumieją rolę osób trzecich w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych – jakie jest nastawienie Polaków do korzystaniu z usług specjalistów w sytuacji konfliktu rodzinnego, a zwłaszcza mediatorów

6 ZACHOWANIA POLAKÓW W SYTUACJI KONFLIKTU RODZINNEGO

7 Odczytam Panu(i) kilka stwierdzeń na temat sposobów postępowania w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem. O każdym z nich proszę powiedzieć, czy zgadza się Pan(i) z nim czy też nie. N=934 60,5% 52,6% 17,8% 13,6% 12,8% 12,3% 9,9% 9,7% 30,2% 36% 30,4% 29,9% 27,5% 19,7% 24,1% 17,4% 4,9% 6,3% 29,3% 32,9% 40% 35,3% 45,3% 35,6% 0,9% 0,4% 17,0% 16,3% 11,3% 26,0% 13,4% 31,8% 3,5% 4,7% 5,5% 7,3% 8,5% 6,6% 7,3% 5,5% Każdy konflikt można rozwiązać poprzez spokojną rozmowę Należy wypracować takie rozwiązanie konfliktu, w którym żadna ze stron nie będzie się czuła przegrana Jedna strona powinna „położyć uszy po sobie” i ustąpić dla świętego spokoju Porządna kłótnia „oczyszcza atmosferę” - wykrzyczenie pretensji pozwoli pozbyć się złych emocji, nawet jeśli nie rozwiąże konfliktu Należy za wszelką cenę dążyć do ustalenia kto ma rację, aby było wiadomo, kto powinien ustąpić Najlepiej jest udawać, że nic się nie stało, omijając starannie w rozmowach temat konfliktu Należy stanowczo bronić swoich racji i nie dać się zmusić do ustąpienia „Ciche dni” są najlepszą metodą zażegnania konfliktu Zdecydowanie się zgadzam Raczej się zgadzam Raczej się nie zgadzam Zdecydowanie się nie zgadzam Trudno powiedzieć Między jakimi metodami wybieramy?

8 Jedna strona powinna „położyć uszy po sobie” i ustąpić dla świętego spokoju Mężczyźni wolą spokój, kobiety dochodzą swoich racji

9 Małżonkowie także wolą spokój Jedna strona powinna „położyć uszy po sobie” i ustąpić dla świętego spokoju

10 Chcemy, żeby w sporach nie było przegranych Należy wypracować takie rozwiązanie konfliktu, w którym żadna ze stron nie będzie się czuła przegrana

11 Małżonkowie wolą przemilczeć, w konkubinatach częściej dochodzi się swoich racji Najlepiej jest udawać, że nic się nie stało, starannie omijając w rozmowach temat konfliktu

12 Kobiety nie chcą ustępować Należy stanowczo bronić swoich racji i nie dać się zmusić do ustąpienia

13 Polacy cenią spokojną rozmowę N=590 CzęstoCzasamiRzadkoZdarzyło się to jeden razNigdy Trudno powiedzieć Domagam się rozwiązania konfliktu na moich warunkach Jak zachowuje się Pan(i) w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem?

14 Kobiety częściej krzyczą w kłótni Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: podnoszę głos, krzyczę

15 Kobiety wolą postawić na swoim Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: domagam się rozwiązania konfliktu na moich warunkach

16 Małżonkowie częściej stosują strategie unikania w konflikcie Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: omijam temat, udaję, że nic się nie stało

17 Małżonkowie rzadziej chcą postawić na swoim Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: domagam się rozwiązania konfliktu na moich warunkach

18 Małżonkowie pozostają sami ze swoimi problemami Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: rozmawiam o problemie z kimś bliskim (przyjaciel, rodzina)

19 Lepiej wykształceni nie piją w stresie mniej Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: sięgam po kieliszek alkoholu, żeby rozładować stres

20 Mało wykształceni wcale nie biją częściej Zachowanie w sytuacji konfliktu: zdarza mi się uderzyć, popchnąć współmałżonka/partnera

21 Polacy wierzą w rozmowę Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie Zdecydowanie nie Trudno powiedzieć 42,7% 49,0% 4,4%1,4% 2,4% Jak Pan(i) ocenia, czy takie rozmowy skutecznie rozwiązują konflikty w Pana(i) związku?

22 Rozmowom przeszkadza rywalizacja Rozmowy sprowadzają się głównie do wypowiedzenia wzajemnych żalów i pretensji 55,4% 43,3% 33,6% 17,2% 14,8% 14,5% 11,2% 4,5% Żadna ze stron nie przyjmuje argumentów drugiej strony, usiłując „wygrać” Rozmowy mają burzliwy przebieg - są to właściwie kłótnie Jedna ze stron (lub obie) nie przestrzega później ustaleń Niechętne nastawienie współmałżonka/partnera do rozmowy Partnerzy nie są całkiem szczerzy, o pewnych rzeczach nie mówią Nie udaje się wypracować kompromisu zadowalającego dla obu stron Trudno powiedzieć Dlaczego uważa Pan(i), że takie rozmowy ze współmałżonkiem/partnerem nie rozwiązują skutecznie konfliktów?

23 POMOC OSOBY TRZECIEJ W ROZWIĄZYWANIU KONFLIKTÓW RODZINNYCH

24 Małżonkowie nie szukają pomocy na zewnątrz swojego związku Czy zdarzyło się, że w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem zwrócił(a) się Pan(i) lub Pana(i) współmałżonek/partner do kogoś trzeciego o pomoc w rozwiązaniu tego konfliktu?

25 Polacy potrzebują bezstronnej, zdystansowanej pomocy 45,5% 36,6% 26,0% 16,5% 8,2% 4,1% 1,6% 0,9% 2,3% Przekonanie, że ktoś trzeci odniesie się do sytuacji bezstronnie, bez emocji Ta osoba sama zaproponowała swoją pomoc Nakłonienie przez kogoś ze znajomych lub rodziny Chęć wykorzystania wpływu tej osoby na jedną ze stron konfliktu Przekonanie, że współmałżonkowie/partnerzy nie są w stanie sami dojść do porozumienia Rodzaj konfliktu wymagał pomocy specjalisty Decyzja została narzucona (np. przez sąd, opiekę społeczną itp.) Inna przyczyna Trudno powiedzieć Co skłoniło Państwa do poproszenia kogoś o pomoc w rozwiązaniu konfliktu?

26 Połowa Polaków jest skłonna szukać pomocy na zewnątrz bardzo dobry pomysł dość dobry pomysł raczej zły pomysł zdecydowanie zły pomysł trudno powiedzieć 8,7% 42,4% 23,1% 10,6% 15,2% N=934 Jak Pan(i) ocenia, czy zwracanie się o pomoc do wykwalifikowanego mediatora w celu rozwiązania konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem to:

27 Przed szukaniem pomocy powstrzymują Polaków normy i brak wiedzy 57,7% 38,5% 35,1% 31,9% 24,6% 20,8% 16,7% 0,6% 5,6% Wstydzą się mówić obcej osobie o swoich problemach Nie wiedzą o takiej możliwości Nie ma takiego zwyczaju, nikt tak nie robi Nie wiedzą, gdzie szukać takiej osoby, jak to załatwić Nie wierzą w skuteczność takiej mediacji Nie jest to właściwe - własne problemy trzeba załatwiać samemu Obawiają się reakcji współmałżonka / partnera Inna przyczyna Trudno powiedzieć Jak Pan(i) sądzi, dlaczego ludzie nie zwracają się o pomoc do wykwalifikowanego mediatora w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem / partnerem?

28 Polacy nie wiedzą co to jest mediacja Tak Nie 7,6% 92,4% Czy zna Pan(i) kogoś, kto z własnej woli korzystał z pomocy wykwalifikowanego mediatora w celu rozwiązania konfliktu ze współmałżonkiem / partnerem?

29 Pytania i odpowiedzi

30 Broszura „Kłótnia i co dalej?” Cel: wspomóc małżonków/partnerów w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów

31 Broszura „Kłótnia i co dalej?” - zawartość

32

33 Broszura „49 pytań o mediację” Cel: przybliżyć mediację rodzinną po to, by ułatwić powszechne korzystanie z niej

34 DZIĘKUJEMY Zgoda Projekt za pomoc w graficznym opracowaniu materiałów Centrum Mediacji Partners Polska Ul. Górnickiego 3 lok. 10A 02-063 Warszawa (22) 825 40 83, 409 53 83 www.mediacja.org


Pobierz ppt "Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008."

Podobne prezentacje


Reklamy Google