Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nauka w mediach Reklama – dźwignia/manipulacja Reklama produktów spożywczych Reklamy kosmetyków Reklamy leków i suplementów diety.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nauka w mediach Reklama – dźwignia/manipulacja Reklama produktów spożywczych Reklamy kosmetyków Reklamy leków i suplementów diety."— Zapis prezentacji:

1 Nauka w mediach Reklama – dźwignia/manipulacja Reklama produktów spożywczych Reklamy kosmetyków Reklamy leków i suplementów diety

2 Reklama – dźwignia/manipulacja  Reklama- specjalne techniki i działania mające na celu zwrócenia uwagi na produkt lub usługę, zachęcenie do kupna  Stosowanie naukowej lub pseudonaukowej terminologii dla uwiarygodnienia wyjątkowych właściwości produktów Reklama - nazwa producenta/handlowa lub „półprawda” Nazwa systematyczna/rzeczywistość  Bakterie jogurtowe – Lactobacillus casei defensis/immunitas/prophylactis  Bakterie jogurtowe – Lactobacillus casei  Majonez, masło roślinne – źródło kwasów „omega-3”  Źródłem naturalnych kwasów omega-3 jest tran wielonienasycone kwasy tłuszczowe (ostatnie wiązanie podwójne w cząsteczce występuje na 3 at. węgla od końca HOO 1 C-CH 2 - (CH = CH - CH) 5 = CH - CH=CH-CH CH 3

3 Reklama – dźwignia/manipulacja Reklama - nazwa producenta/handlowa lub „półprawda” Nazwa systematyczna/rzeczywistość  Kosmetyk do mycia twarz – usuwa nadmiar „sebum”  Sebum – łacińska nazwa łoju – wydzieliny gruczołów łojowych, która zmniejsza parowanie wody ze skóry, nadaje jej miękkość i elastyczność, chroni przed wilgocią i jest naturalną barierą przeciwgrzybiczą  Proszek do prania – zawierają aktywny tlen Tlen jest gazem (O2, O3) więc może być go tyle, ile jest w powietrzu atmosferycznym  Proszki zwierają związki z grupą nadtlenkową: – O – O –  Mostek tlenowy jest nietrwały, związki ulegają rozkładowi z wydzielaniem tlenu atomowego [O] o silnych właściwościach wybielających  Efekt świeżej bieli nie jest efektem prania, lecz wybielania

4 Reklamy produktów spożywczych Reklama  Obróbka cyfrowa filmów i zdjęć  Zupy typu instant - pełne krajanki warzyw,  Batony mleczne – wypełnione mlekiem  Jogurt owocowe – zawierające kawałki owoców  Błędy merytoryczne w animacjach  Animacja przedstawiają przyciąganie elektrostatyczne Ca 2+ i Mg 2+ w wodzie mineralnej, jony w tym przypadku kationy jednoimienne w rzeczywistości wzajemnie się odpychają się elektrostatycznie  tylko jony różnoimienne: kationy i aniony przyciągają się elektrostatyczne i w stanie stałym tworzą kryształy jonowe (wiązanie jonowe: Na + [Cl] - )  Odpowiednie podświetlenie lad z mięsem i wędlinami

5 Rzetelna reklama – informacja o wprowadzeniu nowego towaruna rynek i miejscu nabycia/sprzedaży  Każda substancja, która nie jest podstawowym składnikiem produktu spożywczego jest opatrzona numerem identyfikacyjnym INS (Internacional Numbering System)  Dodatki stosowane są w celu: przedłużenie okresu przydatności do spożycia, poprawy wyglądu, zapachu i smaku  Skład podstawowy: cukier, mleko w proszku, tłuszcz kakaowy, miazga kakaowa, serwatka w proszku, tłuszcz roślinny, emulgator - lecytyna sojowa, subst. żelująca – guma arabska  Barwniki: E100 – kurkumina. E120 – koszelina, E133 - błękit brylantowy, E160a – β-karoten, E171 – tlenek tytanu(IV)  Substancje glazurujące: E901 – wosk pszczeli, E903 – wosk carnauba  Ostrzeżenie – w zakładzie stosowane są również: gluten, orzeszki ziemne (alergeny)

6 Reklamy kosmetyków Codzienna reklama – sloganyWymogi rzeczywiste/braki formalne  Idealna cera bez zmarszczek, przebarwień, wyprysków, ….  Wygładza zmarszczki już w … dni o …. %, ……..  Jedwabiste i puszyste włosy już po …  Usuwa łupież po …-krotnym zastosowaniu, …….  Zapobiega wypadaniu i siwieniu włosów, …..  Trwały efekt koloryzacji ….  Zapobiega wysuszaniu i rozdwajaniu się włosów ….  Efekt wybielania zębów po ….  Jaka placówka przeprowadziła badania kosmetyków  Liczebność reprezentatywnej grupy (obejmujących różne grupy społeczne, wiekowe, zawodowe, wiekowe) poddanej testom potwierdzającym pożądany efekt  % wyniki działania kosmetyków w różnych grupach

7 Reklamy kosmetyków Analiza składu kosmetyków – system INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingrendientes)  Krem do pielęgnacji skóry  Substancje ujędrniające: ekstrakt z nasion pieprzu brazylijskiego, ekstrakt z owoców guarany, kofeina  Substancje zagęszczające: karbomer  Substancje natłuszczające: parafina ciekła, wazelina  Substancje konserwujące (antybakteryjne): metyloparaben, propyloparaben  Substancje nawilżające: gliceryna, glikol propylenowy, sól kwasu hialuronowego  Uwaga: substancje nawilżające ze względu na zawartość sub. natłuszczających przenikają do skóry w niewielkim stopniu  Potwierdzone efekty 4-tygodniowej kuracji:  97% - poprawa jędrności i sprężystości skóry  97% - poprawa elastyczności skóry  97% - poprawa napięcia skóry63% - efekt "push-up"

8 Absurdy chemiczne w mediach "Gazeta Wyborcza" "roztwór styrenu" z zatopionego statku "osiadł" na powierzchni morza - Styren raczej wypłynął na powierzchnię, a nie osiadł - taka subtelność, jest nierozpuszczalny w wodzie, ma gęstość mniejszą od gęstości wody "Rzeczpospolita„ – „piwnicy bloku mieszkalnego w Łodzi wybuchł pożar. Biegli wykonali ekspertyzę, ustalając, że pożar został spowodowany nagłym utlenieniem się par kwasu azotowego”. Wodór, azot w kwasie azotowym(V) mają najwyższe stopnie utlenienia, tlen z kolei najniższy w związku z tym kwas jest substancją niepalną. "Gazeta Wyborcza" Około stu litrów żrącej substancji do napełniania akumulatorów znalazło się wczoraj w tzw. kanale rewizyjnym stacji benzynowej przy ul. Łazarza w Krakowie. Jednostka strażacka zneutralizowała elektrolit kwasem siarkowym, w wyniku czego powstała niegroźna dla środowiska zasada. Elektrolitem w akumulatorach jest wodny roztwór kwasu siarkowego(VI) "Gazeta Lubuska" listopad 1994 –”w Słubicach z cysterny zagranicznego przewoźnika, jadącego z Iranu do Francji ulatniał się tytan. Strażacy przy pomocy specjalistycznego sprzętu, w jaki wyposażony jest wóz ratownictwa technicznego dokręcił zawór przy wlewie. Tytan jest metalem o temp. wrzenia 3330 o C

9 Absurdy chemiczne w mediach "Gazeta Wyborcza", ” Rzadki minerał o nazwie indium (symbol In), z którego produkuje się ciekłokrystaliczne wyświetlacze do monitorów, stał się bolączką japońskich producentów” Nie minerał lecz pierwiastek, nie indium lecz ind. "Rzeczpospolita" r.-"Zasługą" człowieka jest zagrożenie, jakie stwarza ten pierwiastek dla życia ludzi. Ołowiu natura nie wymyśliła, wprowadził go do środowiska sam człowiek”. Ołów obok złota, srebra i miedzi – jeden z metali znany i stosowany przez człowieka już w pradawnych czasach. "Dziennik Bałtycki" r. – „ Plomby do zębów często sporządzane są z amalgamatu, którego podstawowym składnikiem jest toksyczny metal - merkury. Jest on od dawna znany z tego, że może powodować uszkodzenia mózgu. Określenie "szalony kapelusznik" wzięło się z tego, że pracujący przy wyrobie filcu stosowali do jego produkcji związki zawierające ten metal. Czy powinniśmy zatem umieszczać merkurego w naszych ustach?” Nie ma takiego pierwiastka, metalem wchodzącym w skład amalgamatu jest rtęć, w której rozpuszczano inny metal (Au, Ag, Zn), rtęć zawarta w amalgamacie nie wydzielała się do organizmu.

10 Reklama – dźwignia/manipulacja  Obrót lekami jest obwarowany szczegółowymi przepisami prawnymi  Suplementy żywności i diety nie podlegają tym przepisom  Dla uwiarygodnia ich określonego działania najczęściej producenci nadają im nazwy podobne do nazw leków  Reklama wprowadzająca w błąd w krajach UE jest zakazana

11 Reklama – dźwignia/manipulacja  Reklama


Pobierz ppt "Nauka w mediach Reklama – dźwignia/manipulacja Reklama produktów spożywczych Reklamy kosmetyków Reklamy leków i suplementów diety."

Podobne prezentacje


Reklamy Google