Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWłodzimierz Ostrowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Merger simulations of unilateral effects: what can we learn from the UK brewing industry?
2
Fuzje horyzontalne DOTYCZĄ POŁĄCZENIA PRZEDSIĘBIORSTW Z TEGO SAMEGO SEKTORA, WYTWARZAJĄ PRODUKTY SUBSTYTUCYJNE, STANOWIĄ DLA SIEBIE KONKURENCJĘ.
3
Fuzje horyzontalne - cel Redukcja kosztów Podniesienie efektywności Korzyści skali Wzrost bezpieczeństwa
4
Unilateral Effects Efekty jednostronne (nieskoordynowane efekty) - pojawiają się wówczas, gdy w wyniku przejęcia, konkurencja między produktami łączących się przedsiębiorstw zostaje wyeliminowana i dzięki temu połączony podmiot jest zdolny do sprawowania jednostronnie władzy rynkowej, na przykład podniesienia cen jednego lub obu produktów pochodzących z połączonego przedsiębiorstwa.
5
Simulation of Unilaterla Effects Stosowane w Stanach Zjednoczonych Cel: Władze próbują ustalić, czy firmy w branży, posiadają siłę rynkową i jak fuzja wpłynie na tę moc, przy założeniu, że firmy działają w nieskoordynowany sposób. W praktyce zmiana ta jest często oceniana jako ruch od jednej statycznej równowagi Nasha do do drugiej z mniejszą liczbą podmiotów. Równowaga Nasha– profil strategii teorii gier, w którym strategia każdego z graczy jest optymalna, przyjmując wybór jego oponentów za ustalony. W równowadze żaden z graczy nie ma powodów jednostronnie odstępować od strategii równowagi. W tym sensie równowaga jest stabilna.– profil strategii teorii gier, w którym strategia każdego z graczy jest optymalna, przyjmując wybór jego oponentów za ustalony. W równowadze żaden z graczy nie ma powodów jednostronnie odstępować od strategii równowagi. W tym sensie równowaga jest stabilna. Wynikiem symulacji jest prognoza cen równowagi oraz ilości produktów każdej marki, które zostaną sprzedane w ramach nowej struktury rynku (po fuzji). Wykonywane ex ante.
6
Simulation of Unilateral Effects Po fuzji z udziałem dóbr substytucyjnych, ich ceny powinny wzrosnąć, a przynajmniej nie spadać. Dzięki symulacjom można odpowiedzieć na pytanie: o ile wzrosną? Odpowiedź zależy od elastyczności cenowej popytu, dlatego symulacje skupiają się na modelowaniu i szacowania popytu. Konieczne są również szacunki kosztów, najlepiej kosztów krańcowych. Równanie popytu i funkcja kosztów są więc podstawowymi elementami, na których opiera się symulacja.
7
Popyt LogitNested logit Distance metric
8
Logit ln(s i ) − ln(s 0 ) = β T x i − αp i + ξ i s i = q i /M – udziały w rynku firmy i s 0 – udziały dóbr zewnętrznych x i - wektor zaobserwowanych cech marki i p i – cena marki ξ i - niezaobserwowane (przez ekonometryków) cechy
9
Elastyczność ceny
10
Nested logit -- udział marki i w grupie g, do której należy (0 ≤ σ ≤1) – mierzy wewnątrz grupy korelacje smaków zwykły logit – σ = 0
11
Elastyczność ceny
12
Distance metric y – łączny dochód Elastyczność ceny
13
Koszty krańcowe Koszty zewnętrzne Koszty ukryte Szacowany koszt
14
UK Beer Market Spadek sprzedaży – on-premise sales Wzrost sprzedaży – off-premise sales Mikrobrowarnie Ingerencja państwa „ Beer Orders ”
18
Przykład fuzji
19
Marki z różnych rynków nie konkurują ze sobą Marki sprzedawane w różnych typach punktów sprzedaży mogą konkurować Dane dotyczące popytu (założenia): Czas/region Punkty sprzedaży niezależne sieci
20
Metryki Pinksy i Slade badali jaki wskaźnik lub miara najlepiej będzie oddawała podobieństwo między markami piw. Wybrano dwa najważniejsze wskaźniki: WPROD – wskaźnik binarny, 1 – gdy oba piwa są np. lagerami, 0 gdy typ piw jest różny WALC – wskaźnik określający podobieństwo na podstawie zawartości alkoholu w piwie
21
Cena Wielkość sprzedaży Pokrycie Poziom alkoholu Obserwacje REGULAR( <4.2% ) PREMIUM ( >4.2% ) Real ale Keg ale Stout Lager
22
Dane kosztowe Wykluczono Koszty operacyjne Zostały zaczerpnięte ze studium przeprowadzonego przez Monopolies and Mergers Commision: Do kosztów wliczamy : Akcyzę Materiały Dostawę Reklamę Koszty zostały przedstawione w cenach z 1995 r.
23
Wyniki Równania popytu: alfa – współczynnik cenowy Gdy wsp. cenowy rośnie to znaczy, że przewidywana elastyczność będzie rosła Duży wsp. Sigma mówi nam o tym która metoda jest preferowana
24
Szacowane elastyczności Funkcja logit daje nierealistyczne wyniki więc nie została uwzględniona w kolejnych rozważaniach Popyt nie może być nieelastyczny w tym przypadku HLZ uwzględnia mniej marek piw co powoduje większą elastyczność
25
Podsumowanie szacowania kosztów Koszty zewnętrzne przejawiają bardzo małe wahania Zgodnie z wynikami elastyczności koszty ukryte rosną gdy przechodzimy z NL do Extended NL i Distance Metric
26
Wrażliwość kosztów ukrytych Koszty ukryte spadają poruszając się od modelu konkurencji doskonałej do konkurencji niedoskonałej i do monopolu
27
Przewidywane ceny i marże Rosnące koszy ukryte powodują spadem cen i marży na produkcie Najbardziej zbliżone do zaobserwowanych cen są te zakładające model Distance Metric
28
Symulacje fuzji Logit nie została uwzględniona ponieważ jest z założenia nieelastyczna, przewidywane zmiany byłyby niewielkie Zmiany w S/C są małe w porównaniu do BCT ponieważ podobieństwo marek w pierwszym przypadku było małe Elastyczność cenowa rośnie gdy zmienia się model (NL->ENL->DM) w tej samej kolejności maleje cena oraz zmiana w porównaniu do status quo, co oznacza, że marki staja się bardziej substytucyjne
29
Wnioski Wyniki uzyskane z prostych modeli matematycznych mogą być bardzo mylące Modele fuzji w dużej mierze opierają się na udziałach w rynku Same modele nie są wystarczające do oceny sytuacji, eksperci często oprócz wyników symulacji biorą pod uwagę własne doświadczenie Z każdego modelu trzeba wyciągać wnioski, uwzględniając jego niedoskonałość Każdy model ma swoje wady i zalety W modelach które z góry zakładają krótki okres ciężko jest uwzględnić ekonomię skali oraz funkcje kosztów w długim okresie
30
Pytania
31
1. Według modelu Bertranda oligopoliści spodziewają się, że zmieniając: a) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta b) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta c) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta d) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta
32
1. Według modelu Bertranda oligopoliści spodziewają się, że zmieniając: a) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta b) wielkość własnej produkcji, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta c) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty cen ustalonych przez konkurenta d) cenę własnego produktu, nie spowodują korekty wielkości produkcji ustalonych przez konkurenta
33
2. Rosnące koszty ukryte powodują: a) wzrost cen i marży na produkcie b) wzrost ceny i spadek marży na produkcie c) spadek ceny i wzrost marży na produkcie d) spadek ceny i marży na produkcie
34
2. Rosnące koszty ukryte powodują: a) wzrost cen i marży na produkcie b) wzrost ceny i spadek marży na produkcie c) spadek ceny i wzrost marży na produkcie d) spadek ceny i marży na produkcie
35
3. Gdy współczynnik cenowy rośnie to znaczy, że przewidywana elastyczność będzie: a) malała b) rosła c) pozostanie bez zmian d) zmaleje nieznacznie
36
3. Gdy współczynnik cenowy rośnie to znaczy, że przewidywana elastyczność będzie: a) malała b) rosła c) pozostanie bez zmian d) zmaleje nieznacznie
37
4. Które stwierdzenie dot. Simultaion of Unilateral Effects jest nieprawdziwe: a) wynikiem symulacji jest prognoza cen równowagi oraz ilości produktów każdej marki, które zostaną sprzedane w ramach nowej struktury rynku (po fuzji) b) są wykonywane ex post c) podstawowe elementy wykorzystywane w symulacji to: równanie popytu i funkcja kosztów d) opierają się na modelowaniu i szacowaniu popytu
38
4. Które stwierdzenie dot. Simultaion of Unilateral Effects jest nieprawdziwe: a) wynikiem symulacji jest prognoza cen równowagi oraz ilości produktów każdej marki, które zostaną sprzedane w ramach nowej struktury rynku (po fuzji) b) są wykonywane ex post c) podstawowe elementy wykorzystywane w symulacji to: równanie popytu i funkcja kosztów d) opierają się na modelowaniu i szacowaniu popytu
39
5. Wskaż prawdziwie stwierdzenie: a) sprzedaż w pubach, restauracjach, klubach i hotelach relatywnie rośnie b) produkcja piw butelkowanych rośnie c) najwyższa wartość konsumpcji piwa per capita została odnotowana w latach 2006-2009 d) największy procent wzrostu sprzedaży został odnotowany pomiędzy rokiem 2013 i 2014
40
5. Wskaż prawdziwie stwierdzenie: a) sprzedaż w pubach, restauracjach, klubach i hotelach relatywnie rośnie b) produkcja piw butelkowanych rośnie c) najwyższa wartość konsumpcji piwa per capita została odnotowana w latach 2006-2009 d) największy procent wzrostu sprzedaży został odnotowany pomiędzy rokiem 2013 i 2014
41
Dziękujemy za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.