Pobierz prezentację
1
Podstawy Komunikacji Wizualnej
Mgr Elżbieta Hałasa
2
Jesteśmy podłączeni ze światem zewnętrznym przez skomplikowany układ kanałów informacyjnych – naszych pięć zmysłów: Wzrok Słuch Węch Smak Dotyk Robert Fludd (XVIIw.) angielski lekarz, filozof i mistyk – tak próbował pokazać, jak w świadomości człowieka postrzeganie zmysłowe łączy się z myśleniem abstrakcyjnym, żeby razem dać pożywkę wyobraźni.
3
PROJEKTOWANIE GRAFICZNE
Według ICOGRADY –Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Projektantów Grafiki Użytkowej – projektowanie graficzne jest „działaniem intelektualnym, technicznym i twórczym, skupiającym się nie tylko na tworzeniu obrazów, ale również na analizie, organizacji oraz metodach prezentacji wizualnej, służących rozwiązywaniu problemów w komunikowaniu. Komunikacja i informacja są kluczowe dla naszego życia, handlu, kultury czy sfery społecznej. Zadaniem projektanta grafika jest zapewnienie prawidłowego rozwiązania każdego problemu z zakresu komunikacji wizualnej we wszystkich sektorach życia”. PROJEKTOWANIE GRAFICZNE Według ICOGRADY –Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Projektantów Grafiki Użytkowej – projektowanie graficzne jest „działaniem intelektualnym, technicznym i twórczym, skupiającym się nie tylko na tworzeniu obrazów, ale również na analizie, organizacji oraz metodach prezentacji wizualnej, służących rozwiązywaniu problemów w komunikowaniu. Komunikacja i informacja są kluczowe dla naszego życia, handlu, kultury czy sfery społecznej. Zadaniem projektanta grafika jest zapewnienie prawidłowego rozwiązania każdego problemu z zakresu komunikacji wizualnej we wszystkich sektorach życia”.
4
Natłok informacji
5
Systemy informacji w mieście….
6
Systemy informacji lotnisk, Lotnisko w Katowicach, proj. J
Systemy informacji lotnisk, Lotnisko w Katowicach, proj. J. Kucharczyk, A. Sobaś
7
Warszawa, metro - projekt informacji: Ryszard Bojar, Roman Duszek
8
Przestrzenie użyteczności publicznej: centra handlowe, kongresowe, muzea…
9
Parki, ogrody botaniczne, trasy turystyczne itp………
10
Infografika urządzeń mobilnych
11
Klik……………
12
Jacek Mrowczyk, Michał Warda
13
znak Znak to przedmiot postrzegany zmysłowo, wytworzony przez człowieka, mający zdolność wywołania u człowieka myśli o przedmiocie innym niż on sam, na podstawie podobieństwa (znak ikoniczny) lub umowy (znak umowny) C.W. Morris
14
A B C piktogramy diagramy znak fonogramy logogramy
uwzględniają mają charakter nie mają charakteru dźwięki mowy, np. LITERY ikoniczny ikonicznego np. piktogram obrazują pojęcie człowieka lub zjawisko np. znak dolara A B C
15
Znak osobisty, gmerk
16
PIKTOGRAM łac. pictus – narysowany
przedstawienie pojęcia za pomocą obrazka w oderwaniu od zapisu. Piktogram pełni ważną funkcję w komunikacji – dzięki zastąpieniu słowa pisanego elementem graficznym zwiększono czytelność przekazu oraz pominięto barierę językową.
20
Systemy znaków o różnej skali ważności. Jednoznaczność przekazu
21
Znaki drogowe Zagadnienia percepcji znaków w zmiennych warunkach otoczenia Natężenia oświetlenia Kontrastu luminancji Dystansu Czasu ekspozycji
22
Kontrast luminancji - kontrast pomiędzy obiektem, a tłem
23
Znak to bodziec zastępujący inny bodziec, nieobecny w danym momencie.
Np. znak drogowy przedstawiający zakręt, zastępuje nieobecny bodziec czyli rzeczywisty zakręt i wpływa na zachowanie kierowcy.
24
Studio Diagram – Michał Cierkosz – system informacyjny centrum handlowego Stary Browar w Poznaniu, 2007
25
System informacji Portu Lotniczego w Katowicach
– proj. Justyna Kucharczyk, Andrzej Sobaś
26
Studio Diagram, Michał Cierkosz – piktogramy z systemu informacyjnego centrum handlowego Promenada w Warszawie
27
Kryteria, które powinny spełniać piktogramy:
Jasna komunikacja Konsekwencja Czytelność i praktyczność Elastyczność Uniwersalna forma Zgodność
29
Otl Aicher, system identyfikacji Olimpiady w Monachium 1972
30
Piktogramy Olimpiady w Rio de Janeiro 2016
31
Piktogramy Olimpiady w Rio de Janeiro 2016
32
Piktogramy Olimpiady w Londynie 2012
33
Piktogramy Olimpiady w Atenach 2004
34
Siatka - Grid
35
System identyfikacji muzeum w Wilanowie – piktogramy powstały na bazie konstrukcji pisma CLAVO użytego w systemie (proj. M. Jarociński)
37
Projekt identyfikacji Muzeum Jana III Sobieskiego w Wilanowie - Studio 2x2
38
Czasopismo dla dzieci – proj. Robert Czajka, Łukasz Kaniewski
39
Opakowania i logo serii płyt DVD, proj. Monika Zawadzki
40
Plakaty wystawowe i filmowe, proj. Joanna Górska , Jerzy Skakun (Homework)
41
Plakat teatralny proj. Grzegorz Laszuk
42
Instrukcja – jak to zrobić?
43
Od szkicu do znaku graficznego
44
słowo - obraz - analiza - synteza - znak/symbol/ - piktogram
żaba żaba wodna rzekotka żaba trawna słowo - obraz - analiza - synteza - znak/symbol/ - piktogram
45
słowo - obraz - analiza - synteza - znak /symbol/ - piktogram
kwiat lilia słowo - obraz - analiza - synteza - znak /symbol/ - piktogram
46
słowo - obraz - analiza - synteza - znak/symbol/ - piktogram
kwiat bratek liliowiec rojnik słowo - obraz - analiza - synteza - znak/symbol/ - piktogram
47
Klasyfikacja i systematyka sylwet motyli
48
Projektowanie znaków to proces:
Zbieranie informacji Analiza zastanej rzeczywistości Określenie zadań projektowych i celu Szukanie inspiracji Określenie kontekstu, w którym znaki będą funkcjonować Określenie odbiorcy Ustalenie metod i narzędzi potrzebnych do wykonania pracy
49
Nowe logo Małopolski to odpowiedź na wymóg współczesności – jest lekkie, nowoczesne i co najważniejsze: budzi pozytywne skojarzenia z Małopolską (litera „M”), jako regionem, który ma piękne krajobrazy (sygnet przypomina góry, wijącą się rzekę), wspaniałe dziedzictwo kulturowe (nawiązanie w kształcie do dachów kościoła, korony Królów Polskich) i ambitnych mieszkańców, którzy dzięki swojej pracy potrafią osiągać najwyższe szczyty. Jak podkreśla jego twórca – Zbigniew Pelon – nowe logo to zrównoważenie idei tradycji i innowacyjności, duchowości i pragmatyzmu, wiedzy i kreatywności. W wersji wielobarwnej znaku sygnet występuje w pięciu kolorach nawiązujących do różnorodności, wielokulturowości i bogactwa regionu. Czystość i nasycenie barw odzwierciedla dynamikę, wyrazistość i potencjał mieszkańców. Kolory nawiązują również do najcenniejszych wartości regionu: • purpura i złoto odzwierciedlają bogactwo, radość, poczucie sensu; purpura to także kolor królewski, • zieleń to kolor harmonii, spokoju i mocy otaczającej przyrody, • niebieski to barwa nawiązująca do rzeki Wisły, symbolizuje ciągłość, dostatek, kultywowanie historii i tradycji oraz nieustanny bieg i rozwój.
50
dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.