Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGrzegorz Jóźwiak Został zmieniony 8 lat temu
1
Motywacja do nauki
2
na początek nowego roku szkolnego
3
Musisz sobie postawić cel Cele muszą być SMART
4
Jedną ze znanych na świecie technik formułowania celów jest technika SMART (angielskie słowo smart oznacza sprytny, bystry). SMART oznacza, że cel ma być: S, czyli szczegółowy – mówi o tym, kogo dotyczy cel, kiedy, gdzie i dlaczego chce się go osiągnąć oraz jakie warunki muszą być spełnione, aby się to udało; M, czyli mierzalny – mówi o tym, że cel powinien tak postawiony, by dało się określić jego osiągnięcie, określa także sposób mierzenia postępów; A, czyli ambitny – mówi o tym, że cel musi być wyzwaniem, leczy równocześnie być osiągalny w ramach możliwości danej osoby; R, czyli realny – mówi o tym, że cel powinien być postawiony nieco na wyrost, lecz powinieneś wierzyć choć trochę, że możesz go osiągnąć, nawet jeśli jest on znacznie większy niż zakładałeś; T, czyli terminowy – mówi o tym, że należy określić kiedy cel będzie osiągnięty – na linii czasu lub namacalne, jednym ze zmysłów: zapachu, dotyku, wzroku, słuchu, smaku.
5
Metoda SMART pomaga w dokładnym określeniu celu, co sprzyja jego realizacji i pomaga sprawić, by praca zakończyła się sukcesem. Należy jednak pamiętać, aby cel był dostosowany do możliwości danej osoby. - Na przykład uczeń może postawić sobie za cel, że na koniec roku szkolnego będzie miał średnią 4,5 – mówi Małgorzata Tobiszewska, dyrektor Instytutu Rozwoju Kadr. - Wielkość takiej średniej powinna być adekwatna do jego możliwości. Jeśli będzie za duża, uczeń się zniechęci. Dla słabszego ucznia celem ambitnym i realnym może być 3,5, bo 5,25 może być po prostu nieosiągalne. Uczniowie mogą zastosować tę metodę także wtedy, gdy chcą poprawić swoją ocenę z zachowania. - Cel może być np. taki: w danym tygodniu lub miesiącu nie odstanę uwagi lub zgłoszę się do udziału w akademii. Choć raz na każdych zajęciach, gdy będę wiedział, zgłoszę się do odpowiedzi. To też motywuje na później, bo gdy raz się uda, uczeń będzie próbował dalej. Bardzo polecam tę metodę.
6
Gdy wiemy już jak zdefiniować cel i wiemy, co chcemy osiągnąć, należy się zastanowić jak zmotywować się do tego. Istnieją dwa rodzaje motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna Wewnętrzna jest wtedy, gdy my sami się motywujemy, zewnętrzna – gdy ktoś inny nas motywuje. Najlepsza sytuacja jest wtedy, gdy jest mocna motywacja wewnętrzna, a zewnętrzna ją tylko wspomaga.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.