Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

© M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 1 M. Muraszkiewicz Uwaga ! Przyszłość Uwaga ! Technologia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "© M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 1 M. Muraszkiewicz Uwaga ! Przyszłość Uwaga ! Technologia."— Zapis prezentacji:

1 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 1 M. Muraszkiewicz mietek@mimuw.edu.pl nowa://gospodarka@2012 Uwaga ! Przyszłość Uwaga ! Technologia

2 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 2 Spis treści 2. Cztery tezy 3. Gdzie rewolucja ? 4. Peryskopem w przyszłość 5. Epilog 1. Prolog

3 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 3 Źródła dobrobytu kapitał ziemia, energia, zasoby naturalne praca pomysły, wiedza, technologia, innowacje

4 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 4 Cechy "Nowej gospodarki" globalizacja, deregulacja, duża prędkość procesów, szybkie zmiany, duże i szybko rosnące znaczenie informacji i wiedzy, ochrona własności intelektualnej, nowe mechanizmy finansowe (np. risk/venture capital), szerokie zastosowanie technologii informacyjnych, skłonność do podejmowanie ryzyka i poszukiwania nowych rozwiązań, ciągłe tworzenie nowych miejsc pracy, partnerstwo, ustawiczne uczenie się członków społeczności, troska o socio- i ekosferę (ang. sustainable growth), czynne uczestnictwo w życiu społecznym i wszechstronna, demokratyzacja tegoż,...

5 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 5 1. Prolog 3. Gdzie rewolucja ? 4. Peryskopem w przyszłość 5. Epilog 2. Cztery tezy Teraz przedyskutujemy :

6 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 6 Nowa gospodarka – teza #1 Dzięki nowym technologiom informacyjnym i komunikacyjnym koszty związane z osiąganiem celów gospodarczych i/lub społecznych metodą współpracy są niższe niż koszty ponoszone w osiąganiu tych celów drogą rywalizacji. Współpraca ma zatem uzasadnienie gospodarcze, a nie tylko społeczne (co powinno zapewnić jej trwałość).

7 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 7 Kultura w odwrocie – teza #2 Ogromne sukcesy technologii sprawiają, że zaczyna ona wypierać, a nawet "zastępować" kulturę. Kulturę zastępuje kultura techniczna. A przecież właśnie kultura, z jej niewidzialnym światem wartości, powinności i spolegliwości, najlepiej chroni nas przed wybuchami/ nawrotami barbarzyństwa.

8 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 8 Rosnącą niepewność – teza #3 Szybkie zmiany i zaskakujące wynalazki zwiększają poziom niepewności społeczeństw i jednostek. Osłabiają poczucie ciągłości i destabilizują poczucie trwałości. Przyszłość zawsze była źródłem niepewności. Odnotujmy wszak, iż: (i) poziom niepewności jest proporcjonalny do sukcesów technologii oraz, (ii) mamy coraz więcej wynalazków i technologii wokół nas.

9 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 9 Wielki brat – teza #4 Technologie informacyjne w połączeniu z inteligentnymi czujnikami i sztucznymi agentami stwarzają po raz pierwszy w historii możliwość śledzenia i kontrolowania jednostek i społeczności. Różnica w porównaniu z przeszłością polega na tym, że można to robić skutecznie, w skali masowej i – co najgorsze – dotyczy to tego o czym i jak myślimy (w przeszłości przedmiotem kontroli bardziej było to, co robiliśmy).

10 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 10 1. Prolog 2. Cztery tezy 4. Peryskopem w przyszłość 5. Epilog 3. Gdzie rewolucja ? Teraz przedyskutujemy :

11 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 11 Cytat z Anonima Internet jest cudownym wehikułem dla komunikacji społecznej, jest sprawcą rewolucji (?) w tym względzie, porównywalnej z rewolucja, która się dokonała za sprawa wynalezionej w XV wieku przez Johannesa Gutenberga maszyny drukarskiej

12 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 12 Gdzie rewolucja ? Kiedy mówi się o rewolucji w komunikacji społecznej warto odróżnić trzy warstwy: treść środki techniczne ( ang. ICT ) użytkownicy Na/w której warstwie dokonuje się rewolucja ?

13 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 13 Treść ? Teza : NIE ma tu rewolucji If one looks past all the marketing and excitement surrounding the technologies, new ICT based technologies cannot revolutionise content because they provide no real new communications capabilities. They are not affecting communications in such fundamental ways as did the arrival of the printing press, telegraph and telephone, photography and motion pictures, and broadcasting, which provided the abilities to move text, sound, and images with or without terrestrial lines Robert Picard Czy aby na pewno ?

14 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 14 Treść – a jednak... światy wirtualne interaktywność, uczestnictwo wbudowana inteligencja i autonomizacja podmiotów narracyjnych...

15 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 15 Środki techniczne ? Teza : TAK mamy tu rewolucję Zmiany dokonują się w dziedzinach: sprzętu komputerowego oprogramowania telekomunikacji współdziałania tych komponentów

16 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 16 Użytkownicy ? Teza : TAK mamy tu rewolucję Powstają nowe zwyczaje i obyczaje, nowe wzorce komunikacji, tworzy się nowy typ mentalności, powstają nowe formy organizacji i zarządzania. Kilka przykładów nowych sytuacji: tele-praca tele-rozrywka tele-życie towarzyskie wirtualne organizacje nowe modele biznesowe (np. Amazon, Dell)... Prognozowanie zmian jest w tej dziedzinie szczególnie ryzykowne

17 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 17 Komputery Telekomunikacja Internet Informacja Media (TV, radio, prasa, tel/fax itd.) Konwergencja & Synergia

18 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 18 1. Prolog 2. Cztery tezy 3. Gdzie rewolucja ? 5. Epilog 4. Peryskopem w przyszłość Teraz przedyskutujemy :

19 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 19 10 technologii Chameleon chips Customized kids Protein maps Fractal models Off-planet production Nano-technologies Pseudo senses HIV antivirals Optical computing Embedded intelligence źródło: Business Week, 9 April, 2001

20 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 20 1. Wstęp 2. Cztery tezy 3. Gdzie rewolucja 4. Peryskopem w przyszłość 5. Epilog Teraz przedyskutujemy :

21 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 21 Epilog Książę Hamlet zadał kiedyś pytanie: Być albo nie być ? W kontekście rozumienia roli i znaczenia technologii dla przyszłości fraza Hamleta nie jest już pytaniem - jest: odpowiedzią !

22 © M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 22 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "© M. Muraszkiewicz, kwiecień 2001 1 M. Muraszkiewicz Uwaga ! Przyszłość Uwaga ! Technologia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google