Pobierz prezentację
OpublikowałIgnacy Bielewicz Został zmieniony 10 lat temu
1
STREFY RUCHU USPOKOJONEGO I PIESZEGO W ŚRÓDMIEŚCIU KRAKOWA Andrzej RUDNICKI (Politechnika Krakowska) Andrzej KOLLBEK (GDDKiA Kraków)
2
Zaczyn systemowych zmian organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa
Pozytywne efekty pierwszych wycinkowych decyzji (ul. Floriańska, Rynek) Istota rozwiązania uspokojenie ruchu: Forum „Quo Vadis Cracovia” (PKE,1981) Model i rozwiązania: konferencja PAN/SITK (1986) Dyskusje w gremiach politycznych i przedstawicielskich ( ) Decyzja RN M. Krakowa o wprowadzeniu ruchu uspokojonego i ograniczonego parkowania (1998)
3
Zaczyn systemowych zmian organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa
Pozytywne efekty pierwszych wycinkowych decyzji (ul. Floriańska, Rynek) Istota rozwiązania uspokojenie ruchu: Forum „Quo Vadis Cracovia” (PKE,1981) Model i rozwiązania: konferencja PAN/SITK (1986) Koncepcje i dyskusje w gremiach politycznych i przedstawicielskich ( ) Decyzja RN M. Krakowa o wprowadzeniu ruchu uspokojonego i ograniczonego parkowania (1988)
4
Podział Śródmieścia Krakowa na sektory dostępności
Stare miasto pozostała część śródmieścia Wisła koleje ulice główne i zbiorcze 5 – kierunki wjazdów i wyjazdów z sektorów
5
Model sektora obszaru o ruchu uspokojonym w Śródmieściu Krakowa
6
Koncepcja przekształcenia przekroju I obwodnicy Krakowa
7
Obecna organizacja ruchu w Śródmieściu Krakowa
Strefa A ruchu pieszego i rowerowego Strefa B ograniczonego ruchu samochodowego (mieszkańcy) Strefa C ograniczonego i płatnego parkowania
8
Podróże do centrum Krakowa (KBR 2003)
(+) Dojazd samochodem (służbowym bądź prywatnym) do innych niż Śródmieście dzielnic Krakowa: 31% Źródło: badanie preferencji
9
Efekty uspokojenia ruchu redukcja liczby dojeżdżających samochodem do Starego Miasta
10
Efekty uspokojenia ruchu redukcja poziomu hałasu (dB) w ulicach z ograniczeniami ruchu
11
Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj
Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj./godz) na ulicach promienistych
12
Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj
Efekty uspokojenia ruchu redukcja natężenia ruchu (poj./godz) na I obwodnicy
13
Efekty uspokojenia ruchu wzrost natężenia ruchu (poj
Efekty uspokojenia ruchu wzrost natężenia ruchu (poj./godz) na II obwodnicy
21
Koncepcja bazowa (założenia) do projektu zmian organizacji ruchu w Śródmieściu Krakowa
Strefa A ruchu pieszego i rowerowego Strefa B ograniczonego ruchu samochodowego (mieszkańcy) punkty kontroli wjazdu Strefa C – ograniczonego i płatnego parkowania
22
Zmiany w stosunku do koncepcji bazowej organizacji ruchu w centrum Krakowa wynik modyfikacji
Strefa A ruchu pieszego i rowerowego Strefa B ograniczonego ruchu samochodowego (mieszkańcy) Zakaz ruchu
23
WNIOSKI Wdrażanie strefy ruchu pieszego oraz uspokojonego w Śródmieściu Krakowa długotrwały proces (40 lat) Przełomowy krok (1988 r.) - utworzeniu trzech stref: ruchu pieszego, ruchu ograniczonego oraz ograniczonego postoju. Po modyfikacjach obowiązuje do dziś Istotne korzyści funkcjonalne i środowiskowe Polityka transportowa (1992, 2007) fundamentalne znaczenie dla podtrzymania i poszerzania rozwiązań ruchu uspokojonego i pieszego oraz promocji ruchu rowerowego
24
WNIOSKI Wdrażanie strefy ruchu pieszego oraz uspokojonego w Śródmieściu Krakowa długotrwały proces (40 lat) Przełomowy krok (1988 r.) - utworzeniu trzech stref: ruchu pieszego, ruchu ograniczonego oraz ograniczonego postoju. Po modyfikacjach obowiązuje do dziś Istotne korzyści funkcjonalne i środowiskowe Polityka transportowa (1992, 2007) fundamentalne znaczenie dla podtrzymania i poszerzania rozwiązań ruchu uspokojonego i pieszego oraz promocji ruchu rowerowego
25
WNIOSKI Rozwiązania modelowe ruchu uspokojonego oraz pieszego w Śródmieściu Krakowa, w tym zasada podziału obszaru na sektory dostępności cenna inspiracja dla założeń dla w pełni kompletnego rozwiązania Opracowywana nowa organizacji ruchu w Śródmieściu wobec licznych sprzeciwów wypracowanie kompromisu W warunkach demokratycznego społeczeństwa pluralistycznego trudno uzyskać akceptację rozwiązań modelowych
26
WNIOSKI Rozwiązania modelowe ruchu uspokojonego oraz pieszego w Śródmieściu Krakowa, w tym zasada podziału obszaru na sektory dostępności cenna inspiracja dla założeń dla w pełni kompletnego rozwiązania Opracowywana nowa organizacji ruchu w Śródmieściu wobec licznych sprzeciwów wypracowanie kompromisu W warunkach demokratycznego społeczeństwa pluralistycznego trudno uzyskać akceptację radykalnych rozwiązań modelowych
29
Model sektora obszaru o ruchu uspokojonym w Śródmieściu Krakowa
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.