Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Znaczenie ruchu dla rozwoju dziecka
2
Cele spotkania Ustalenie wspólnego rozumienia terminów „indywidualne potrzeby” i „specjalne potrzeby”. Identyfikacja stereotypów w myśleniu o tym, czego dziecko potrzebuje, by dobrze funkcjonować w szkole. Identyfikacja korzyści wynikających dla dziecka z uczestnictwa w zabawach ruchowych. Wskazanie sposobów motywowania dziecka do podejmowania aktywności ruchowej.
3
Zadanie 1. Zapraszam do podzielenia się skojarzeniami:
Kiedy słyszę hasło „Ruch w życiu dziecka”, to myślę… 2. Spróbujmy uporządkować spisane hasła (np. ze względu na rodzaje ruchu, potrzeby dziecka w tym zakresie, znaczenie dla rozwoju itp.)
4
Zadanie 1. Zapraszam do pracy w 4 grupach.
2. Rozważania każdej z grup będą krążyć wokół tematu: Po co ten ruch, czyli wpływ ruchu na różne sfery życia 3. Dziecko poprzez ruch rozwija się w różnych obszarach. Każda z grup zajmie się innym obszarem funkcjonowania dziecka: rozwój fizyczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczny, emocje i postrzeganie siebie.
5
Po co ten ruch? – ROZWÓJ FIZYCZNY
Powoduje korzystne zmiany w układzie mięśniowym Wspomaga proces kostnienia Wspomaga prawidłowy rozwój narządów wewnętrznych Wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego, przez co poprawie ulegają koordynacja wzrokowo-ruchowa, umiejętność koncentrowania się, równowaga, koordynacja, szybkość, płynność, zwinność, wytrzymałość itp. Pomaga utrzymać prawidłową postawę ciała, co jest warunkiem koniecznym do sprawnej nauki pisania
6
Po co ten ruch? – ROZWÓJ POZNAWCZY
Zaspokajanie ciekawości świata poprzez eksplorowanie najbliższego otoczenia Wycieczki piesze i rowerowe mogą stanowić dobrą okazję do poszerzania wiedzy Mogą one też być okazją do zbierania materiałów do prac plastycznych lub innych Poprawa koordynacji i ruchy naprzemienne (np. w czasie wchodzenia na drabinki) sprzyjają nauce czytania, pisania, orientacji na mapie
7
Po co ten ruch? – ROZWÓJ SPOŁECZNY
Nawiązywanie relacji z rówieśnikami Poziom sprawności motorycznej wpływa na pozycję w grupie rówieśniczej Wdrażanie do przestrzegania zasad podczas gier i zabaw sportowych Przełamywanie własnych ograniczeń Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z przegraną
8
Po co ten ruch? – EMOCJE I POSTRZEGANIE SIEBIE
Rozładowanie emocji (zwłaszcza tych trudnych) Radość i odprężenie (zwłaszcza, kiedy jest proponowany dzieciom w formie zabawy) Duża sprawność ruchowa podnosi poczucie własnej wartości Uczenie się poprzez zabawy związane z ruchem jest atrakcyjne i działa motywująco (dziecko łatwiej przyswaja wiedzę) Zabawy ruchowe polegające na wyrażaniu czegoś ruchem, pomagają rozwijać wyobraźnię i kreatywność.
9
Zadanie 1. Zapraszam do pracy indywidualnej:
Wypełnijcie Państwo samodzielnie kartę Dzienny bilans sposobów spędzania czasu przez dziecko. 2. Zapraszam do pracy w parach: Jak ocenia Pan/Pani sposób spędzania czasu przez własne dziecko? Co warto zmienić ? W jaki sposób to zrobić? 3. Zapraszam do pracy na forum: Poszukajcie Państwo przyczyn małej ilości ruchu niektórych dzieci i sposobami poradzenia sobie z tymi trudnościami.
10
DZIĘKUJĘ ZA UDZIAŁ W SPOTKANIU!
Zadanie Zapraszam do pracy w trzyosobowych zespołach Porozmawiajcie Państwo, jakie znacie zabawy ruchowe Wybierzcie najatrakcyjniejszą z nich i czytelnie spiszcie na kartce Zaprezentujcie Państwo efekty swojej pracy. DZIĘKUJĘ ZA UDZIAŁ W SPOTKANIU!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.