Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Ciśnienie jako wielkość fizyczna
Prezentacje przygotowały: Dominika Gajówka i Monika Krzyżak z Publicznego Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
2
Co to jest ciśnienie? Ciśnienie to wielkość fizyczna informująca nas o tym, jaki jest nacisk ciała na jednostkę powierzchni, na którą to ciało działa.
3
Rzeczy potrzebne do doświadczenia 1:
Plastikowa butelka o pojemności ok.1,5 litra Gruba igła Pisak
4
Przygotowanie doświadczenia:
Na bocznej ściance butelki za pomocą pisaka narysowałyśmy pionową linie. Wzdłuż linii igłą zrobiłyśmy kilka otworów w odległości około 5cm.
5
Przebieg doświadczenia:
Wstawiłyśmy butelkę do zlewu i puściłyśmy strumień wody, który regulowałyśmy tak, aby butelka była cały czas pełna. Zaobserwowałyśmy, że największy zasięg ma strumień wypływający z otworu znajdującego się najniżej.
6
ciśnienie hydrostatyczne
Wniosek: Ciśnienie panujące w danym miejscu cieczy zależy od wysokości słupa cieczy nad tym miejscem i jest tym większe im większa jest wysokość tego słupa. ciśnienie hydrostatyczne gdzie: – gęstość cieczy – w układzie SI w (kg/m³) g– przyspieszenie ziemskie (grawitacyjne) – w układzie SI w (m/s²) h– wysokość słupa cieczy nad poziomem na którym obliczamy ciśnienie – w układzie SI w (m).
7
Rzeczy potrzebne do doświadczenia 2:
Mały i duży słoik Gumowy balonik Silna nitka
8
Przygotowanie doświadczenia:
Na mały słoik w miejsce nakrętki nałożyłyśmy gumową membranę (balonik). Membranę przymocowaliśmy do słoika silna nitką. Następnie nalałyśmy gorącej wody do dużego słoika .
9
Przebieg doświadczenia:
Mniejszy słoik umieściłyśmy w naczyniu z gorącą wodą i obserwowałyśmy powierzchnie membrany, która po pewnym czasie zaczęła się odkształcać (wybrzuszać).
10
Wniosek: Im wyższa jest temp. powietrza tym szybciej poruszają się cząsteczki gazów wchodzących w skład powietrza, zatem uderzają one silniej w ścianki naczynia, więc ciśnienie wewnątrz słoika jest większe. Ciśnienie gazu na membranę wraz ze wzrostem temperatury rośnie i membrana się odkształca.
11
Bibliografia: M.Rozenbajgier, R.Rozenbajgier, Fizyka dla gimnazjum, część 2, Wydawnictwo Zamiast Korepetycji, Kraków 2001, str i 160.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.