Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGabryjela Kwapiński Został zmieniony 10 lat temu
1
Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł
28/03/2017 Sprawna Logistyka Produktów Naftowych a Bezpieczeństwo Energetyczne Kraju 28 listopada 2005 Wojciech Słowiński, usługi doradcze, PricewaterhouseCoopers PwC
2
TEZA: Bezpieczeństwo energetyczne kraju to przede wszystkim sprawna i niezależna logistyka produktów naftowych
3
Czym jest „bezpieczeństwo energetyczne kraju”?
Definicja 1 (źródło „Prawo energetyczne”) „Bezpieczeństwo energetyczne to stan umożliwiający pokrycie bieżącego i perspektywicznego zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymagań ochrony środowiska.” Definicja 2 (źródło Nafta Polska S.A.) „Bezpieczeństwo energetyczne to stan gospodarki umożliwiający pokrycie zapotrzebowania odbiorców na paliwa i energię w określonym czasie i wielkości, w szczególności w chwilach zagrożenia dostaw produktów na rynek, w sposób technicznie i ekonomicznie uzasadniony, przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska.” Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
4
Bezpieczeństwo klientów czy producentów?
W Polsce bezpieczeństwo energetyczne kojarzone jest z dostępem do ropy naftowej Taki sposób myślenia prezentują polskie rafinerie …. … ale również taka jest polityka Państwa dotycząca logistyki Z punktu widzenia klientów i gospodarki, ważny jest nie surowiec ale produkt O bezpieczeństwie energetycznym klientów decyduje łatwy dostęp do gotowych paliw, czyli sprawna logistyka, a nie dostęp do ropy naftowej Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
5
Dodatkowy wymiar bezpieczeństwa energetycznego!
Funkcjonowanie mechanizmów obniżających cenę paliw Wzrost cen paliw → wzrost cen innych produktów → wzrost poziomu inflacji → zmniejszenie inwestycji → spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego …. Ceny ropy naftowej są niezależne od Polski nie ma wpływu, ceny produktów może ograniczać konkurencja! Sprawna i Niezależna Logistyka = łatwy dostęp do baz paliw-hurtowni = niski koszt wejścia na rynek = tanie paliwo Dzięki „groźbie” niezależnego importu działa mechanizm tzw. parytetu importowego Brak importu = brak parytetu importowego = brak konkurencji = tylko popyt ogranicza ceny Tylko sprawna i niezależna logistyka produktów naftowych umożliwia import paliw do Polski, który ogranicza wzrost cen paliw Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
6
Zadania sprawnej i niezależnej logistyki?
Obsługa krajowych producentów Stworzenie możliwości importu paliw do Polski – dopływ tańszego paliwa Utrzymywanie zapasów obowiązkowych Kreowanie mechanizmów ograniczających wzrost cen paliw ….. czyli ZAPEWNIENIE BEZPIECZEŃSTWA ENERGETYCZNEGO KRAJU Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
7
Obecny stan logistyki produktowej w Polsce
NAFTOPORT Gdańsk Sokółka PŁOCK Międzychód Katowice Olszanica Źródło: Nafta Polska, Naftobazy, PKN Orlen Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł Strona 7 PricewaterhouseCoopers 28 listopada 2005
8
Podstawowe cechy polskiej logistyki produktów naftowych
Pozostająca w znacznej części w rękach Państwa Zależna - pośrednio lub bezpośrednio - od operatorów rynkowych Źle restrukturyzowana w latach ‘90 i nie dostawana do oczekiwań rynku Wymagająca znaczących nakładów inwestycyjnych na rozwój Bez przejrzystych kosztów w zakresie transportu rurociągowego? Rurociągi produktowe obsługują tylko jednego klienta Odseparowana od systemów europejskich Bez całościowej koncepcji funkcjonowania tego sektora Obecny kształt logistyki produktowej tylko częściowo wyczerpuje potrzeby kraju w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
9
Sytuacja logistyki naftowej w innych krajach Europy
Cechy logistyki europejskiej: niezależność przejrzystość kosztów otwartość kompleksowe usługi międzynarodowy charakter Brak kontroli właścicielskiej logistyką Koncentracja na funkcji regulacyjnej mającej zapewnić: ciągłość dostaw na rynek odpowiedni poziom i strukturę zapasów obowiązkowych TPA wzrost konkurencyjności i obniżenie poziomu cen Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
10
Sytuacja logistyki naftowej w innych krajach Europy Hiszpania
Prywatna własność aktywów logistycznych: bazy paliw i rurociągi produktowe Compania Logistica de Hidrocarburos rurociągi ropy naftowej własność koncernów naftowych. Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł Strona 10 PricewaterhouseCoopers 28 listopada 2005
11
Sytuacja logistyki naftowej w innych krajach Europy Niemcy
Prywatna własność: bazy paliw rurociągi produktowe (RMR) rurociągi ropy naftowej: NWO TAL SPSE Drużba EBV – magazynowanie zapasów Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł Strona 11 PricewaterhouseCoopers 28 listopada 2005
12
Sytuacja logistyki naftowej w innych krajach Europy Francja
Dominuje prywatna własność aktywów logistycznych: rurociągi produktowe Trapil PMR DMM, ODC – własność państwowa wydzierżawiona koncernom bazy magazynowe logistyka surowcowa SPSE Le Harve-Grandpuits Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł Strona 12 PricewaterhouseCoopers 28 listopada 2005
13
Sytuacja logistyki naftowej w innych krajach Europy Holandia
Prywatna własność : logistyka produktów finalnych – bazy paliw i rurociągi produktowe 700 km prywatnych rurociągów produktowych Royal Vopak i Oiltanking rurociągi ropy naftowej Rotterdam-Rijn Pijpleiding RC2 Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł Strona 13 PricewaterhouseCoopers 28 listopada 2005
14
Wnioski Infrastruktura surowcowa pod kontrolą Państwa
Rozdzielenie logistyki surowcowej od produktowej Utrzymanie i wzmocnienie niezależności logistyki produktowej Potrzeba połączenia w jednym organiźmie kluczowych aktywów logistyki produktowej: Naftobazy rurociągów produktowych PERN Zmiana regulacji dotyczących zapasów obowiązkowych Zapewnienie mechanizmu stymulowania budowy nowych pojemności zbiornikowych i systemu przesyłu rurociągowego Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
15
Wnioski system logistyki w zakresie paliw wymaga pilnej restrukturyzacji w najbliższym czasie powinien powstać kompleksowy plan naprawy tej części sektora best practice sposób przeprowadzenia restrukturyzacji może spowodować: (i) otwarcie całej infrastruktury dla wszystkich zainteresowanych, wzrost konkurencyjności, a tym samym obniżenie końcowej ceny na paliwo na stacjach paliw ALBO (ii) utrwalenie skostniałych struktur i działanie, które nie ma nic wspólnego z wolnym rynkiem, a raczej sprzyja wzmacnianiu pozycji jednego gracza rynku kosztem pozostałych Konferencja z cyklu Zmieniamy Polski Przemysł 28 listopada 2005
16
28/03/2017 © 2004 PricewaterhouseCoopers. All rights reserved. “PricewaterhouseCoopers” refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity. *connectedthinking is a trademark of PricewaterhouseCoopers. PwC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.