Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichał Witt Został zmieniony 10 lat temu
2
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Tadeusza Kościuszki w Świebodzinie
Nazwy szkół Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Tadeusza Kościuszki w Świebodzinie Zespół Szkół Spożywczych im. St. Staszica w Krajence ID grupy: 97_76_P_1 97_19_P_2 Opiekun: Dariusz Wojtala Bożena Paluszkiewicz Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Etyka w biznesie Semestr/rok szkolny: Semestr V / 2011/2012
3
Etyka - geneza Geneza Etyki Słowo to wywodzi się z greckiego "ethos" i oznaczało "zwyczaj", "obyczaj". Pierwszy użył go Arystoteles podczas prowadzenia badań nad życiem i zachowaniem człowieka. Etyka traktowana była jako nauka o naturze człowieka, jego działaniach i motywach jego zachowań. Pojęcie etyki można streścić także w innych słowach- jest to nauka o moralności, zbiór zasad i społecznych norm postępowania, które uznane zostały za obowiązujące w danym czasie i miejscu.
4
Etyka - Pojęcie Pojęcie etyki można streścić w słowach: nauka o moralności, zbiór zasad i społecznych norm postępowania, które uznane zostały za obowiązujące w danym czasie i miejscu.
5
Etyka w biznesie ETYKA W BIZNESIE sprowadza się do tego, jak stać się dobrym biznesmanem
6
Etyka w biznesie Etyka w biznesie: Zespół norm rzetelnego i odpowiedzialnego postępowania przedsiębiorców we wzajemnych relacjach z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami oraz organami publicznymi. Postępowanie to powinno być zgodne z obowiązującym prawem i powszechnie przyjętymi normami społecznymi. Norma społeczna: pojęcie wieloznaczne, używane najczęściej w jednym z trzech znaczeń: 1. jako względnie trwały, przyjęty w danej grupie społecznej sposób zachowania jednostki społecznej; 2. jako wskazówka właściwego zachowania w danej sytuacji. Normy jakim podlega dana osoba są określane przez jej pozycję społeczną i odgrywaną przez nią rolę społeczną; 3. jako wzorzec cech pewnego zjawiska czy przedmiotu.
7
Kodeks etyczny Kodeks etyczny Zbiór zasad i norm dotyczący działalności gospodarczej firmy oraz relacjach pomiędzy firmami. Etyczna firma to ta, która praktycznie wyraża i chroni
8
Kodeksy etyczne w działalności gospodarczej
Kodeksy etyczne w działalności gospodarczej są: regulacjami moralnych zachowań pracowników, obejmują sformułowanie celów strategicznych firmy, jej kulturę organizacyjną i standardy etyczne pracowników oraz menedżerów kształtują poczucie odpowiedzialności za przyjęte przez firmę cele i zadania
9
Kodeksy etyczne w działalności gospodarczej
Kodeksy etyczne w działalności odwołują się do: norm ogólnospołecznych norm prawnych Szczegółowych norm postępowania właściwych zawodowi
10
Pozytywna konkurencja
5 zasad pozytywnej konkurencji Zasada niezależnej inicjatywy (wszystkie podmioty gospodarcze występują niezależnie, we własnym imieniu - nie wolno produkować, sprzedawać używając cudzych znaków, podszywać się pod nie) Zasada działań konstruktywnych (działania twórcze, propagowanie nowatorskich rozwiązań Zasadą formalnej równości Zasada poszanowania reguł (szacunek dla praw i zwyczajów) Zasada szacunku dla podmiotów zewnętrznych (nie konkurować nieuczciwie w oparciu o fałszerstwo, łapownictwo, nie pozyskiwać dobrej opinii w oparciu o fałszywą reklamę)
11
Kodeksy etyki działalności gospodarczej
Kodeks etyki w działalności gospodarczej kładzie nacisk na: profesjonalizm uczestników obrotu gospodarczego ich staranność, rzetelność i uczciwość dbałość o interes społeczny i dobro wspólne (w rym środowisko i jego zasoby) jawność prowadzonej działalności gospodarczej równość uczestników obrotu gospodarczego dobrowolność podejmowanych zobowiązań
12
Kodeksy etyki działalności gospodarczej
Kodeks etyki w działalności gospodarczej kładzie nacisk na: przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji terminowość i punktualność ochrona-dobrego imienia własnego firmy zakaz nadużywania wpływów politycznych zakaz stosowania środków nacisku niezgodnych z dobrymi obyczajami ochrona dobrego imienia własnego firmy
13
Kodeksy etyki działalności gospodarczej
Kodeksy firm zawierają : - praktyki monopolistyczne – konkurencja - zatrudnianie dzieci - konflikt interesów - dyskryminacja i molestowanie - stanowisko pracy wolne od narkotyków - środowisko, zdrowie, bezpieczeństwo - eksport: kontrola, prawo - praca przymusowa - upominki i prezenty - realizacja zamówień rządowych - import: kontrola i prawo
14
ETYKA w biznesie nieetyczne zachowania
Relacja: Pracodawca – pracownik : MOBBING To termin wywodzący się z języka angielskiego od wyrazu "mob" co oznacza tłum, natłok, banda oraz napastowanie i obleganie. Przejawia się: Ograniczanie przez przełożonego możliwości wypowiadania się. Reagowanie na uwagi krzykiem lub głośnym wymyślaniem. Zaloty lub słowne propozycje seksualne Grożenie przemocą fizyczną
15
ETYKA w biznesie nieetyczne zachowania
Relacja: Firma – konsument : nieetyczna reklama Reklama na pograniczu praw etycznego, to taka reklama która swoją zawartością i treścią w pośredni lub bezpośredni sposób krytykuje i wytyka błędy konkurencji, bądź swoim hasłem poniża moralnie konkurencyjne przedsiębiorstwo.
16
ETYKA w biznesie etyczne zachowania
O zachowaniach etycznych mówi się zdecydowanie mniej niż o tych nieetycznych, co nie oznacza wcale, że takich zachowań nie ma we współczesnym świecie. Przykładem takiego zachowania może być dobre traktowanie pracowników.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.