Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLubomir Giza Został zmieniony 10 lat temu
1
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
2
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Usługowo – Gospodarczych w Pleszewie, Zespół Szkół Nr 5 w Szczecinku ID grupy: 97_18_MF_g1, 97_41_MF_g1 Opiekun: Magdalena Karczewska, Dariusz Miśko Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Nasza szkoła w liczbach Semestr/rok szkolny: Semestr I 2010/2011
3
Słowo statystyka pochodzi od łac. status, które oznacza stan rzeczy, państwo. W łacinie średniowiecznej słowa status używano dla wyrażenia politycznego stanu rzeczy. Statystyka jako nauka ma swoje początki w dwóch oddzielnie rozwijających się nurtach. Pierwszy z nich ma źródło w państwoznawstwie, drugi zaś w arytmetyce politycznej. Za datę narodzin statystyki jako dyscypliny naukowej przyjmowana jest data ukazania się książki (1662), opartej na londyńskich biuletynach śmiertelności, J. Graunta Naturalne i polityczne obserwacje poczynione nad biuletynami śmiertelności". Graunt był pierwszym, który wykrył, że wnikliwa analiza liczb prowadzi do ukazania prawidłowości rządzącymi zjawiskami, przy założeniu, że jest rozpatrywana w dużej masie.
4
Współczesna statystyka złożona jest z dwóch działów: statystyki opisowej oraz statystyki matematycznej. Statystyka opisowa Statystyka opisowa zajmuje się gromadzeniem, opracowaniem i prezentacją danych o obserwowanej zbiorowości. Opisuje zbiorowość przy wykorzystaniu narzędzi statystycznych. Statystyka matematyczna Statystyka matematyczna (wnioskowanie statystyczne) pozwala określić prawidłowości i scharakteryzować populację generalną za pomocą zredukowanej liczby danych (próby), przy zastosowaniu rachunku prawdopodobieństwa.
5
Pojęcia statystyczne Obserwacja statystyczna Etap badania statystycznego; przeprowadza się ją za pomocą wywiadu kwestionariuszowego, ankiety, monitoringu, rejestracji Populacja generalna (zbiorowość generalna) Zbiór obiektów objętych badaniem statystycznym. Badanie obejmujące wszystkie elementy populacji nazywamy badaniem pełnym. Najczęściej przeprowadza się badania częściowe obejmujące tylko część populacji, tą część populacji, która jest badana nazywamy próbą, a liczbę jej elementów liczebnością próby. Struktura próby musi odzwierciedlać strukturę danej populacji tak, aby istniała możliwość uogólnienia otrzymanych wyników na całą populację.
6
Podział cech statystycznych Cechy mierzalneCechy niemierzalne Cechy które można wyrazić za pomocą liczb Cechy które można wyrazić jedynie za pomocą określenia słownego
7
Przykłady graficznych prezentacji danych
9
MIARY STATYSTYCZNE
10
Średnia arytmetyczna x 1, x 2, x 3, x 4, …,x n – wartości pewnej cechy mierzalnej średnia arytmetyczna dla szeregu rozdzielczego przedziałowego środek przedziału klasowego liczebność klasy
11
Średnia ważona
12
Mediana Medianą (wartością środkową) cechy mierzalnej nazywamy tę wartość, która dzieli zbiór uporządkowanych niemalejąco danych na dwie części tak, że liczba danych, których wartości zmiennej są mniejsze od mediany, jest równa liczbie danych, których wartości zmiennej są większe od mediany dla nieparzystego n dla parzystego n
13
Dominanta (moda) Dominantą zestawu danych nazywamy taką wartość, która w danym zestawie występuje najczęściej. Jeżeli zestawie kilka wartości występuje z tą samą (najwyższą) częstością to każda z tych wartości jest dominantą.
14
Odchylenie standardowe Odchylenie standardowe jest miarą rozproszenia i informuje nas o ile wartości mierzonej cechy różnią się od średniej Odchylenie standardowe jest tym większe, im bardziej dane różnią się od ich średniej arytmetycznej
15
NASZA SZKOŁA W LICZBACH
16
IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi Technikum Zawodowe Nr 4 Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 1 W skład Zespołu wchodzą:
17
SZKOŁY ZAWODOWE
18
Liczba uczniów Technikum w poszczególnych latach Średnia 178,8 Odchylenie standardowe 31,1
19
Liczba uczniów ZSZ w poszczególnych latach Średnia 72,8 Odchylenie standardowe 13
20
Porównanie liczby klas szkół zawodowych w poszczególnych latach
21
Struktura uczniów technikum ze względu na miejsce odbywania praktyki
22
Struktura uczniów ZSZ ze względu na miejsce odbywania praktyki
23
Porównanie liczby instruktorów praktycznej nauki zwodu zatrudnionych w szkole oraz w firmach
24
Porównanie frekwencji klas w kolejnych latach nauki
25
Rozwój liczebności składu osobowego nauczycieli i innych pracowników szkoły
26
Rozwój liczebności i składu osobowego uczniów
27
Porównanie składu osobowego klas maturalnych chłopcy/dziewczęta
28
Porównanie składu osobowego klas maturalnych wieś/miasto
29
Porównanie składu osobowego klas maturalnych I roczni/II roczni
30
Porównanie czytelnictwa w poszczególnych latach
31
Porównanie ocen w klasach maturalnych klasa III a
32
Porównanie ocen w klasach maturalnych klasa III b
33
Porównanie ocen w klasach maturalnych klasa IV Ts
34
INTERNAT SZKOLNY
35
Liczba uczniów mieszkających w internacie
36
Struktura uczniów mieszkających w internacie ze względu na płeć
37
Struktura uczniów mieszkających w internacie ze względu na miejsce nauki
38
Przykład naszych obliczeń
39
Egzamin maturalny w 2010 roku
40
Liczba absolwentów liceum ogólnokształcącego w poszczególnych latach Średnia 37,4 Odchylenie standardowe 5,39
41
Liczba absolwentów LO przystępujących do matury na poziomie podstawowym
42
Zdawalność egzaminu maturalnego w LO na poziomie podstawowym
43
Liczba absolwentów LO przystępujących do matury na poziomie rozszerzonym
44
Liczba absolwentów Technikum przystępujących do matury na poziomie podstawowym
45
Zdawalność egzaminu maturalnego w Technikum na poziomie podstawowym
46
Liczba absolwentów Technikum przystępujących do matury na poziomie rozszerzonym
47
http://www.edustat.com.pl/Grafiki/dane.jpg http://img.interia.pl/wiadomosci/nimg/Mlodzi_ludzie_chca_byc_1732644.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQWw2gQTzFh9s8_GkeEzz6cxv6AOE- eZlIF-Y05NBVArzb5bW0k&t=1 Źródła Kinga Gałązka; Obowiązkowa matura z matematyki, Wyd. Pedagogiczne Operon A.Cewe, H. Nahorska, I.Pancer; Tablice matematyczne, Wyd. Podkowa M. Dobrowolska, M.Karpiński, J.Lech; Matematyka III, GWO http://www.statystyka.webatu.com/
48
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.