Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJustyna Kawecki Został zmieniony 10 lat temu
2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
ID grupy: 96_85_G1 Opiekun: Emilia Ziółkowska Kompetencja: Matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Akademia odkrywców Semestr/rok szkolny: 2011/12
3
Spis treści. Czym jest nauka o środowisku? Ekologia Recykling.
Energetyka w Polsce. Kwaśne opady. Dziura ozonowa Efekt cieplarniany. Ankieta. Wyniki badań deszczu.
4
Czym jest nauka o środowisku?
całokształt działań (także zaniechanie działań) mających na celu właściwe wykorzystanie oraz odnawianie zasobów i składników środowiska naturalnego, zarówno jego składników abiotycznych, jak i żywych (ochrona przyrody).
5
Sposoby ochrony środowiska:
racjonalne kształtowanie środowiska i gospodarowanie zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju przeciwdziałanie zanieczyszczeniom. utrzymywanie i przywracanie elementów przyrodniczych do stanu właściwego. recykling.
6
Ekologia Nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem oraz wzajemnie między tymi organizmami.
7
Ekolog. Ekolodzy to osoby, które:
dbają o zużycie energii - pamiętają, aby jej nie marnować podczas codziennych czynności, zmniejszają zanieczyszczenia - pamiętają, aby codzienne czynności nie powodowały nadmiernej emisji szkodliwych substancji używają produktów przyjaznych środowisku - pamiętają, że opakowania i torby mogą być poddane recyclingowi, korzystają ze śmietnika - pamiętają, że na śmieci przeznaczone są specjalne pojemniki, a nie okoliczna roślinność.
8
Globalny i lokalny problem środowiska:
9
Recykling. jedna z metod ochrony środowiska naturalnego. Jej celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów. Zasadą działania recyklingu jest maksymalizacja ponownego wykorzystania tych samych materiałów, z uwzględnieniem minimalizacji nakładów na ich przetworzenie. Recykling jest systemem organizacji obiegu materiałów, które mogą być wielokrotnie przetwarzane.
11
Energetyka w Polsce. Podstawowe surowce energetyczne Polski to: węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa, gaz ziemny, torf, drewno, energia wód, energia słońca, energia wiatru, pierwiastki promieniotwórcze.
14
Kwaśne opady
15
Opady atmosferyczne, o odczynie pH mniejszym niż 5,6 czyli kwaśnym
Opady atmosferyczne, o odczynie pH mniejszym niż 5,6 czyli kwaśnym. Zawierają kwasy wytworzone w reakcji wody z pochłoniętymi z powietrza gazami, takimi jak: dwutlenek siarki, trójtlenek siarki, tlenki azotu, siarkowodór, dwutlenek węgla, chlorowodór, wyemitowanymi do atmosfery w procesach spalania paliw, produkcji przemysłowej, wybuchów wulkanów, wyładowań atmosferycznych i innych czynników naturalnych.
16
Skutki kwaśnych opadów.
Kwaśne deszcze wywierają negatywny wpływ na faunę i florę. Są niewątpliwą przyczyną licznych chorób układu oddechowego. Znacznie przyspieszają korozję różnego rodzaju konstrukcji metalowych oraz zabytków.
17
Skutki kwaśnych deszczy
18
Wpływ tlenku siarki IV na rośliny
- Uszkodzenie aparatów szparkowych - Zakwaszenie gleby - Obniżenie żywotności drzew i odporności na szkodniki + = Wskaznikiem zanieczyszczenia tlenku siarki IV są mchy i porosty.
19
Zapobieganie kwaśnym deszczom
Oszczędzanie energii i korzystanie z niej z umiarem Wprowadzenie efektywnych metod spalania o oczyszczania Obniżenie emisji gazów powstających na skutek spalania węgla i ropy naftowej Zakładanie filtrów ochronnych na kominy TY TEŻ MASZ WPŁYW NA POWSTAWANIE KWAŚNYCH DESZCZY !!!
20
Dziura ozonowa:
21
Dziura ozonowa Zjawisko spadku stężenia ozonu w stratosferze atmosfery ziemskiej. Występuje głównie w obszarach podbiegunowych. Tworzenie się i rozpad ozonu zachodzi pod wpływem światła, którego natężenie różni się dla danego obszaru w poszczególnych porach roku. Ozon pochłania promienie ultrafioletowe docierające do Ziemi od Słońca.
22
Skutki dziury ozonowej
Ozon nie będzie pochłaniał promieni ultrafioletowych co spowoduje: Uszkodzenie komórek i oparzenia skóry Zmiany w materiale genetycznym Nowotwory Osłabienie odporności organizmu Przyspieszenie starzenia się skóry Zaćmę
23
Efekt cieplarniany
24
Elektrownie też zanieczyszczają!
25
Więc może lepiej tak ?
26
Przeprowadziliśmy ankietę
Środowisko i ja – Ankieta 1.Czy dbasz o środowisko? a) Tak b) Nie c) Nie chce mi się d) Czasami 2.Czy segregujesz śmieci? a) Tak b) Nie c) Nie chce mi się d) Czasami 3.Czy wiesz co to są kwaśne opady? a) Tak b) Nie c) Trochę 4.Czy wiesz coś o dziurze ozonowej? a) Tak b) Nie c) Trochę 5.Jakie skutki niosą za sobą kwaśne deszcze? a) Niszczą konstrukcje budowlane b)Zakwaszają glebę c) Obydwie odpowiedzi są prawidłowe 6.Czy ochrona środowiska jest ważna? a) Tak b) Nie c) Nie wiem 7.Czy nie dbanie o środowisko szkodzi zwierzętom? a) Tak b) Nie c) Nie mam pojęcia 8.Czy wiesz czym zajmuje się Ekolog? a) Tak b) Nie c) Nie mam pojęcia 9.Czy wiesz w jaki sposób powstaje dziura ozonowa? a) Tak b) Nie c) Nie kojarzę d) coś tam wiem 10.Na czym polega degradacja gleb? a) Wiem b) Nie wiem c) Nie chcę wiedzieć
27
opracowaliśmy wyniki ankiety
36
Zbieraliśmy próbki wody i odczytywaliśmy z nich następujące dane a następnie opracowywaliśmy wyniki
Data i godzina badań Numer próbki wody Kolor wskaźnika (papierek uniwersalny) Temp. Powietrza Stopień zachmurzenia Objętość wody Wartość pH Odczyn wody
38
Byliśmy na wycieczce w Krajobrazowym parku doliny Słupi
39
Uczestniczyliśmy w nocy odkrywców w Nowej Wsi Lęborskiej
41
Przeprowadziliśmy konkurs ekologiczny
42
Oto praca która wygrała
43
Mieliśmy też wykłady
45
Zaprezentowaliśmy naszą pracę i promowaliśmy naszą szkołę
46
Zorganizowaliśmy akcję sprzątania ścieżki edukacyjnej w pobliskim lesie
48
Zaangażowaliśmy do tej akcji wszystkich chętnych uczni z naszej szkoły
49
Dokonaliśmy podsumowania semestru na forum szkoły
50
Obejrzeliśmy prezentację grupy II
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.