Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
Przetwarzanie tekstów – część I Ćwiczenia podstawowe Przygotował: dr inż. Piotr Rutkowski
2
Zawartość lekcji Edytory i procesory tekstu Tworzenie i edycja tekstów
Wstawianie obiektów do tekstu Ćwiczenia
3
Edytory i procesory tekstu
Edytor tekstu jest programem komputerowym służącym do edycji dokumentów tekstowych. Umożliwia on jedynie wprowadzanie tekstu i jego podstawową edycję. Posiada jedynie ograniczone możliwości formatowania i wyglądu tekstu. Systemy operacyjne są zazwyczaj wyposażone w podstawowy edytor tekstu: Notatnik (Microsoft Windows) SimpleText (Mac OS) TextEdit (Mac OS X)
4
Edytory i procesory tekstu
Notatnik – środowisko Windows
5
Edytory i procesory tekstu
Procesor tekstu to zaawansowany edytor, który umożliwia nie tylko wprowadzanie tekstu, ale także formatowanie (np. formatowanie czcionki), tworzenie tabel i wykresów, łączenie tekstu z grafiką (np. rysunki, zdjęcia). Procesory tekstu zazwyczaj posiadają moduły służące do sprawdzania pisowni, gramatyki i stylu edytowanego tekstu. Najbardziej znane procesory tekstu to Microsoft Word, OpenOffice Writer, WordPerfect. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat pojawiały się nowsze i coraz doskonalsze wersje tych programów umożliwiające lepszą edycję i formatowanie tekstu.
6
Microsoft Office - Word
Program Microsoft Word jest częścią pakietu Office, który zawiera liczne aplikacje biurowe służące do kompleksowego wykonywania zadań biurowych (umożliwia tworzenie dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji oraz zarządzanie notatkami i informacjami). Microsoft Word to procesor tekstu, który ma posiada wiele funkcji umożliwiających edycję dokumentów, ich formatowanie, wyświetlanie w różnej formie, drukowanie. Dokumenty tworzone w „Wordzie” mają rozszerzenie „*.doc”
7
Microsoft Word
8
Uruchomienie programu
dwukrotne kliknięcie ikony polecenie: „Start Wszystkie programy (Microsoft Office) Microsoft Word”
9
Okno programu Word Pasek narzędzi Okno dokumentu Pasek menu tekstowego
Pasek tytułu Linijka Przyciski widoku dokumentu Rysowanie Pasek stanu Pasek przewijania
10
Dostosowywanie paska narzędzi
polecenie: „Widok Paski narzędzi…” umożliwia wstawianie pasków narzędzi zgodnie z wymaganiami użytkownika polecenie: „Narzędzia Dostosuj…” umożliwia modyfikowanie paska narzędzi zgodnie z wymaganiami użytkownika
11
Zapisywanie nowego dokumentu – zadanie 1
plik zapisać pod nazwą: grupa_nr.indeksu_nr.zadania.doc ( 01_111111_z1.doc)
12
Otwieranie istniejącego dokumentu – zadanie 2
otworzyć plik: zadanie_2-word.doc plik zapisać pod nazwą: grupa_nr.indeksu_nr.zadania.doc ( 01_222222_z2.doc)
13
Formatowanie tekstu - okno dialogowe
okno dialogowe umożliwia określić parametry wybranego polecenia zmieniając parametry w poszczególnych oknach dialogowych obserwować zmiany wyglądu otwartego dokumentu krótko omówić formatowanie czcionki, akapitu i tabulatorów
14
Formatowanie czcionki, akapitu i dokumentu
sformatuj „zadanie_2–word.doc” i zapisz wg wzoru; styl czcionki dowolny, rozmiar czcionki „12” potrzebne polecenia: Ctrl+B - pogrubienie Ctrl+I - kursywa Ctrl+U - podkreślenie Ctrl+Shift+= - indeksgórny Ctrl+= - indeksdolny Format obramowanie i cieniowanie… Format Akapit… odstępy/wyrównanie kolor czcionki zaznaczenie tekstu kolorem włączyć ¶ (znak końca akapitu) omówić menu tekstowe, pasek narzędzi, menu podręczne i skróty; dlaczego włączamy znak akapitu?
15
Zaznaczanie, poprawianie i usuwanie tekstu
tekst wpisujemy z klawiatury Ctrl+A – zaznacz wszystko Delete – kasowanie tekstu za kursorem lub tekstu zaznaczonego Backspace - kasowanie tekstu przed kursorem Insert - zastępowanie tekstu zaznaczanie tekstu zaznaczanie myszą wciśnięty klawisz Shift+ przesuwanie kursora za pomocą strzałek i klawiszy Home, End, Page Up i Page Down.
16
zaznaczony tekst przeciągamy w pożądane miejsce za pomocą myszy
Przenoszenie tekstu zaznaczony tekst przeciągamy w pożądane miejsce za pomocą myszy zapisane wcześniej „zadanie 2”: przenieś pierwszy akapit „reduktor” za akapit drugi „utleniacz”
17
Kopiowanie i wklejanie tekstu (obiektów)
zaznaczony tekst (obiekt) kopiujemy i wklejamy za pomocą: menu podręcznego (prawy przycisk myszy na zaznaczonym tekście); klawiszy Ctrl+C (kopiowanie) i Ctrl+V (wklejanie) polecenia: „Edycja Kopiuj (Wklej)” narzędzi skopiuj wybrany akapit w „zadaniu 2” i wklej go na koniec tekstu
18
Symbole i znaki specjalne
polecenie: „Wstaw Symbol…” umożliwia wstawianie symboli, znaków specjalnych, które nie są dostępne na klawiaturze
19
Tekst w wielu kolumnach – zadanie 3
otwórz plik „zadanie_2-word.doc” zaznacz cały tekst skopiuj go wklej dwukrotnie na końcu dokumentu ustaw tekst w dwóch kolumnach plik zapisz jako „zadanie 3” wg poprzednio stosowanego wzoru
20
Wstawianie obiektów polecenie: „Wstaw Obiekt…” umożliwia wstawianie rysunków, clipów, tabel, wzorów chemicznych itp. otwórz nowy plik wstaw obiekt (dowolne kliparty)
21
INŻYNIERIA INŻYNIERIA CHEMICZNA MATERIAŁOWA
Rysowanie po włączeniu przycisku w dolnej części okna programu pojawia się pasek „Rysowanie” zaznaczanie obiektów linie, strzałki, prostokąt, elipsa pole tekstowe formatowanie tła, linii, czcionki word-art., kliparty INŻYNIERIA INŻYNIERIA CHEMICZNA MATERIAŁOWA BIOTECHNOLOGIA CHEMIA TECHNOLOGIA CHEMICZNA W pliku z zadaniem 2 wstaw podział strony (polecenie: „Wstaw Znak podziału…” i na nowej stronie stwórz rysunek podobny do przedstawionego (czcionki i kolory dowolne) po zakończeniu zapisz plik jako „zadanie 4” wg wzoru!
22
Zadanie 5 Otwórz plik z zadaniem 1 (pusty z nazwą)
Przepisz tekst wg wzoru Plik zapisz jako „zadanie 5” włączyć znak „¶” „¤” - znak końca wiersza w układzie wielokolumnowym „·” - znak spacji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.