Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEliasz Kasprzak Został zmieniony 10 lat temu
1
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Realizacja praktyki w ramach projektu: „Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej” Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
2
Listopad 2011 – udział w konferencji inaugurującej projekt: „Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej” – WOM Katowice Marzec – czerwiec 2012 udział w cyklu szkoleń dla nauczycieli prowadzonych przez trenera Elżbietę Kordos Wrzesień – grudzień 2012 praktyki w ramach projektu – prowadzenie zajęć w grupie dzieci 4-5 – letnich: Moduł Program Literacki
3
Organizacja pracy: Przygotowanie: kopert foliowych, klipsów, pojemników, tablicy magnetycznej, magnesów itp.; Wycięcie, posegregowanie, uporządkowanie i odpowiednie oznaczenie otrzymanych pomocy dydaktycznych; Zgromadzenie dodatkowych pomocy do zajęć: kapelusz, kosz, dzwoneczek, gwizdek, poduszki dla dzieci, tacki, rekwizyty do bajek np. słoma, cegła, patyki, tkanina, miski itp. Zaplanowanie pracy z dziećmi – podział dzieci 4 – 5 letnich na dwie grupy (w trakcie realizacji sesji dobór dzieci w grupach był modyfikowany, z niektórymi dziećmi sesje wymagały dodatkowych powtórzeń)
4
Gotowe pomoce do zajęć:
5
„Trzy Małe Prosiaczki” – zrozumienie bajki
6
„Trzy Małe Prosiaczki”
7
„Trzy Koziołki Spryciołki” – zrozumienie bajki
8
„Trzy Koziołki Spryciołki” – przedstawienie kinestetyczne przy użyciu mediatorów zewnętrznych
9
„Trzy Koziołki Spryciołki” – modelowanie wizualno – przestrzenne bajki
10
Podsumowanie: W ramach praktyki od września do grudnia 2012 przeprowadziłam 48 sesji z Modułu Program Literacki z dziećmi 4 i 5 – letnimi. Początkowo dzieci podzielone były na dwie grupy, ale w trakcie realizacji zajęć okazało się, że ten podział wymaga niewielkich zmian – z niektórymi dziećmi lepsze efekty można było osiągnąć powtarzając zajęcia w mniejszych grupach. W ramach tych zajęć dzieci poznały dwie bajki „Trzy Małe Prosiaczki” i „Trzy Koziołki Spryciołki” oraz wprowadzenie do kolejnej bajki: „Złotowłosa i trzy misie”. W kolejnych miesiącach zamierzam kontynuować pracę z programem. Podczas prowadzenia zajęć, dużą pomocą okazały się sugestie i uwagi trenera oraz doświadczenia wyniesione ze szkoleń. Z moich obserwacji wynika, że poprzez Program Literacki: Dzieci nauczyły się jak na podstawie ilustracji opowiadać bajkę; Potrafią nazwać i opisać każdą z postaci, a także naśladować poszczególne postacie i ich stany emocjonalne; Z łatwością nauczyły się zastępować postacie oraz przedmioty figurami zastępczymi co z kolei pozwala dogłębniej zrozumieć strukturę utworu; Program wpływa na rozwój sfery językowej, rozumienia, zapamiętywania i odtwarzania struktury opowiadania; Pozwala szybciej rozumieć język znaków i symboli; Rozwija u dzieci wyobraźnię, pobudza logiczne myślenie; Dostarcza wielu pozytywnych emocji i wrażeń.
11
Wnioski: Poprzez zaplanowane działania program ma wpływ na rozwijanie umiejętności dzieci, każdemu dziecku pozwala osiągnąć sukces na miarę jego możliwości; Szczegółowo opracowane scenariusze zajęć i dobrze wykonane pomoce dydaktyczne, dobrane do możliwości percepcyjnych dzieci ułatwiają pracę nauczycielowi; Cykliczność prowadzenia zajęć wpływa bardzo korzystnie na dzieci w wieku przedszkolnym; Odpowiednia scenografia i atrybuty pozwalają dzieciom wczuwać się w role, stawać się bardziej otwartymi, a także systematyzują treść i przesłanie bajki; Modelowanie wizualno - przestrzenne, pomaga małym dzieciom w zrozumieniu zawartości i kolejności wydarzeń w opowiadaniu oraz określeniu relacji pomiędzy postaciami, ma także szczególną wartość w rozwijaniu umiejętności myślenia abstrakcyjnego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.