Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”"— Zapis prezentacji:

1 Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”
Konstrukcje GĄSIENICE w Przedszkolu Miejskim nr 5 „Tęcza” w Gliwicach Program realizowała grupa nr VI Zuchy (5, 6 - latki) Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

2 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Program Konstrukcje GĄSIENICE prowadziłam w grupie 6-latków. Realizację modułu rozpoczęłam 17,09,2012r. od zapoznania z rodziną drewnianych klocków i rozbudzenia zainteresowania zabawą nimi jako elementami konstrukcji. Dzieci poznały nazwy wszystkich klocków wykorzystywanych do ćwiczeń i ich cechy. Rozwinęły w ten sposób słownictwo matematyczne. I choć początkowo pojawiły się pewne problemy późniejsze efekty przyniosły satysfakcję z realizowanych kolejnych sesji, a dzieciom wymierne umiejętności i wiedzę oraz radość z podejmowania działań i dobrą zabawę. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

3 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 13. Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach Dzieci rozwijały umiejętności dokładnego łączenia klocków i ustawiania ich w linii prostej, poznawały koncepcję kolejności, oraz wzoru jako wstępu do geometrii. Działania wzbudziły dużo emocji i wyzwoliły chęć tworzenia płotów według własnych koncepcji i planów. Dzieci wyodrębniały klocki, których chciały użyć do tworzenia płotów. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

4 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 13. Ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

5 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 14. Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanym kryterium. Dzieci budowały zagrodę dla zwierząt i bawiły się w zoo. Ale efektem tych działań było rozwinięcie umiejętności zamykania przestrzeni, poznanie sposobów kształtowania konstrukcji oraz zasad budowania zgodnie z modelem graficznym. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

6 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 14. Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanym kryterium. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

7 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 16. Wystarczająco wysoki i szeroki – budowanie bram i wejść. Wykorzystanie zabawek w sesji to wspaniały bodziec do działań dla chłopców bardzo szybko zostały zrealizowane cele sesji. Dzieci poznały zasady budowania prostego przęsła, zasady gwarantującej stabilność konstrukcji, wzbogaciły słownik o terminy dotyczące wysokości i szerokości oraz zrozumienia relacji takich cech. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

8 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 16. Wystarczająco wysoki i szeroki – budowanie bram i wejść. Budując bramy, wejścia o różnej wysokości i szerokości i dopasowując do nich odpowiedniej wielkości pojazdy dzieci nabierały świadomości w relacji między konstrukcją, a funkcjonalnym zastosowaniem przedmiotu. Miały możliwość eksperymentowania z ustawieniem i równoważeniem klocków. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

9 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 25. Piętrowy dom – budowanie domu – budowanie przez naśladowanie. Dzięki sesji dzieci poznały główne elementy konstrukcyjne domu, ustawienia wzajemnego w przestrzeni i istnienia tzw. przestrzeni wewnętrznej, związek pomiędzy konstrukcją przedmiotu, a jego zastosowaniem, opanowały słownictwo dotyczące lokalizacji. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

10 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 25. Piętrowy dom – budowanie domu – budowanie przez naśladowanie. Bardzo ważnym elementem tej sesji było rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, umiejętności komunikacji, współdziałania w planowaniu konstrukcji, negocjowania ról. Wszystkie budowle oceniał inspektor nadzoru budowlanego, który w swych „przenikliwych okularach” sprawdzał poprawność wykonanego zadania. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

11 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Sesja nr 25. Piętrowy dom – budowanie domu – budowanie przez naśladowanie. Budowanie zgodnie z indywidualnymi projektami. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

12 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Wszystkie działania dzieci obserwował Bob Budowniczy. Był on doradcą i współpracownikiem „inspektora nadzoru budowlanego”. Pilnował także aby po kolejnych sesjach wszystkie klocki wracały na swoje miejsce. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

13 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE O programie. Program „Konstrukcje” to zbiór ćwiczeń, które pomagają małym dzieciom, po przez wykorzystanie w rozwijaniu kluczowych zdolności poznawczych. Zadania takie obejmują prezentacje symboliczne oraz korzystanie z nich, jako modeli wizualnych, do budowy określonej struktury. Zadania te wymagają łączenia analizy logicznej i rozumienia istoty symbolu. Wiele zadań rozwija analizę logiczna i kreatywność. Dzieci opracowują własne rozwiązania problemu. Ważne jest w tym zrozumienie relacji pomiędzy projektem konstrukcji, a jej funkcją. Kluczową cechą tego programu jest możliwość rozwijania koncepcji matematycznych i wzbogacania języka dziecka, ponieważ program wymaga stosowania bogatego słownictwa matematycznego w praktycznym, wizualnym kontekście. Dzieci poznają w praktyce fizyczne cechy kształtów i znaczenie ich wielkości, co pomaga w zrozumieniu koncepcji rozmiarów. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

14 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Cele osiągnięte podczas realizacji programu – wiadomości i umiejętności zdobyte przez Zuchy Dzieci: Poznały podstawowe klocki oraz nauczyły się rozróżniania ich na podstawie kształtu, rozmiaru i cech budowlanych. Nauczyły się analizowania prostych konstrukcji, tworzenia prostych konstrukcji poprzez naśladowanie działań i powielanie ciągu konkretnych czynności Zrozumiały relacje pomiędzy strukturą przedmiotów, a jej zastosowaniem Poznały zasady symetrii oraz koncepcję szerokości i długości Opanowały umiejętność analizowania konstrukcji i wyodrębniania jej elementów funkcjonalnych oraz zależności między konstrukcją przedmiotu, a jego funkcjami i określonymi cechami materiałów - Opanowały umiejętność budowania konstrukcji zgodnie z podanym kryterium Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

15 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Nauczyły się myślenia analitycznego, rozwinęły swoją kreatywność Nauczyły się kojarzenia konstrukcji z przedmiotem Utrwaliły swoją orientację przestrzenną i umiejętność stosowania właściwego nazewnictwa w tym zakresie Udoskonaliły umiejętność pracy w grupie Rozwinęły umiejętność kreatywnego myślenia, wyobraźni, umiejętności planowania i realizacji własnych pomysłów budowlanych Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

16 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Uwagi, spostrzeżenia dotyczące realizacji programu: Zajęcia z programem Konstrukcje GĄSIENICE prowadziłam w grupie 5, 6 – latków. Podczas praktyk bardzo uważnie obserwowałam poczynania swoich podopiecznych. Na początku dzieci miały pewne problemy z utrwalaniem nazw i kojarzeniem ich z konkretnym kształtem, ale powtórzenia sesji przyniosły efekty. Sesje realizowałam z całą grupą, co utrudniało samodzielną pracę dzieci przy realizacji zadań. Brakowało mi również zestawów klocków. Największym problemem dla mnie był krótki czas przeznaczony na realizację modułu. Mimo to dzieci w kolejnych sesjach coraz chętniej i z większym zaangażowaniem podejmowały zadania konstrukcyjne. Bardzo pomogło „wykorzystanie” Boba Budowniczego, okularów, Kołaczyka, aparatów fotograficznych wykonanych z kartonu. Większość dzieci bardzo dobrze radziła sobie z realizacją zadań konstrukcyjnych , a te które pracują wolniej nie zrażały się i doprowadzały pracę do końca . Wszystkie Zuchy chciały jednak zawsze same coś konstruować z klocków otrzymanych w danej sesji. Ogromną radość przyniosło dzieciom fotografowanie ich prac. Dzięki realizacji programu dzieci zdobyły nowe umiejętności i wiadomości. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.

17 Opracowała: Jolanta Homa
„Klucz do uczenia ” - Konstrukcje GĄSIENICE Dziękuję za uwagę. Opracowała: Jolanta Homa Gliwice 2012r.


Pobierz ppt "Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google