Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIwo Budzik Został zmieniony 10 lat temu
0
Rozwój kolei dużych prędkości na świecie
Dr inż. Andrzej Massel Wpływ budowy Kolei Dużych Prędkości na rozwój Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej
1
Wprowadzenie Pierwsza linia dużych prędkości Tokio – Osaka (Tokaido) otwarta 1 października 1964 roku Przyspieszenie rozwoju kolei dużych prędkości w pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku Rozbudowa i zwiększanie długości już istniejących sieci kolei dużych prędkości Budowa linii KDP w krajach, w których systemy kolejowe były słabo rozwinięte, czy wręcz zacofane
2
W latach 2003-2008 uruchomiono łącznie 1128 km linii
Hiszpania Pierwsza linia dużych prędkości Madryt – Sewilla, uruchomiona w 1992 roku W latach uruchomiono łącznie 1128 km linii Funkcjonują już połączenia: z Madrytu na południe do Sewilli i Malagi, z Madrytu do Barcelony przez Saragossę, z Madrytu do Valladolid Efekty: Najkrótszy czas podróży z Madrytu do Barcelony (621 km) - 2 godziny 38 minut Najkrótszy czas podróży z Madrytu do Malagi (512 km) - 2 godziny 25 minut Możliwość odbycia bezpośredniej podróży Barcelona – Malaga przy wykorzystaniu wyłącznie linii dużych prędkości (odległość 1100 km)
3
Hiszpania W miesiącu grudniu 2010 roku nastąpi przekazanie do normalnej eksploatacji linii Madryt – Walencja z odgałęzieniem do Albacete Odcinki Madryt – Walencja i Madryt – Albacete o łącznej długości 432 km, stanowią zasadniczą część większego projektu o nazwie Levante W grudniu 2010 roku sieć linii dużych prędkości w Hiszpanii osiągnie sumaryczną długość 2056 km i stanie się najdłuższą siecią takich linii w Europie Na terenie Hiszpanii trwa budowa 1767 km linii a kolejne odcinki znajdują się w różnych fazach przygotowania inwestycji
4
Hiszpania
5
Hiszpania
6
Hiszpania
7
Łączna długość odcinków oddanych do eksploatacji w 2008-2009: 361 km
Włochy Budowa sieci linii dużej prędkości i dużej przepustowości - AV /AC (Alta Velocita – Alta Capacita) W grudniu 2008 roku i w grudniu 2009 roku, zostały przekazane do eksploatacji ostatnie odcinki na linii Turyn - Mediolan - Bolonia - Florencja - Rzym - Neapol – Salerno: Mediolan – Bolonia ( ) Novara – Mediolan, Bolonia – Florencja, Neapol – Salerno ( ) Łączna długość odcinków oddanych do eksploatacji w : 361 km Efekt - najkrótsze czasy podróży w 2010 roku: z Mediolanu do Rzymu - 2 godziny 59 minut, z Rzymu do Neapolu – nieco ponad godzinę
8
Włochy
9
Włochy
10
Odcinki uruchomione w Belgii w 2009 roku:
Belgia W ciągu około 15 lat powstała międzynarodowa sieć kolei dużych prędkości, łącząca Paryż, Brukselę, Kolonię i Amsterdam (tzw. sieć PBKA) Odcinki uruchomione w Belgii w 2009 roku: połączenie Bruksela – Amsterdam na odcinku od Antwerpii do granicy holenderskiej (LGV3, 32 km) Ukończenie realizacji ciągu Bruksela – Kolonia – odcinek łączący Liège z Welkenraedt, w pobliżu granicy niemieckiej (LGV4, 36 km)
11
Holandia Holenderski fragment linii dużych prędkości, HSL Zuid, łączącej Brukselę z Amsterdamem i Rotterdamem, na odcinku długości 120 km od granicy belgijskiej do Schiphol został oddany do użytku w dwóch etapach: odcinek Schiphol - Rotterdam we wrześniu 2009 r., odcinek od Rotterdamu do granicy z Belgią w grudniu 2009 roku Efekt: skrócenie czasu podróży na trasie Paryż – Amsterdam do 3 godzin 18 minut (dotychczas ponad 4 godziny)
12
Holandia
13
Europa – długość sieci [km]
Kraj 1981 1990 2000 2005 2010 Belgia 58 120 209 Francja 301 699 1278 1573 1896 Hiszpania 471 1043 2056 Holandia Niemcy 90 636 1202 1285 Szwajcaria 35 Włochy 150 224 248 468 923 Wielka Brytania 74 113 Europa 451 1013 2691 4480 6637
14
Sieć linii dużych prędkości systematycznie się rozwija
Europa Sieć linii dużych prędkości systematycznie się rozwija Zmienia się rozkład geograficzny realizowanych inwestycji Najwięcej linii powstaje obecnie na Półwyspie Iberyjskim - w roku 2010 sieć KDP w Hiszpanii wyprzedziła pod względem długości sieć francuską Wolniej postępuje realizacja projektów nowych linii w krajach tradycyjnie kojarzonych z technologią kolei dużych prędkości: we Francji - trwa budowa dwóch odcinków - Dijon – Miluza (140 km) i Nimes – Montpellier (70 km). w Niemczech - jedyną linią w budowie jest ciąg Halle – Erfurt – Norymberga
15
Turcja Tureckie Koleje Państwowe rozpoczęły budowę kolei dużych prędkości w 2003 r Pierwszy odcinek linii Ankara – Eskişehir przekazany do eksploatacji 13 marca 2009 r Odcinek stanowi pierwszą część linii dużych prędkości z Ankary do Stambułu (łączna długość wyniesie 533 km) Od sierpnia 2009 r., elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez CAF kursują na tej linii z prędkością 250 km/h
16
Nowa linia zapewnia obsługę miast Ulsan oraz Gyeongju
Korea 1 listopada 2010 roku uruchomiono przewozy pasażerskie na odcinku Daegu – Busan, który jest drugą częścią linii dużych prędkości łączącej Seul i Busan o długości około 420 km Pierwszy odcinek Seul - Daegu o długości 224 km został otwarty w kwietniu 2004 roku Ukończenie drugiego etapu inwestycji pozwala na skrócenie czasu podróży z Seulu do Busan o 22 minuty (do 2 godzin 18 minut) Nowa linia zapewnia obsługę miast Ulsan oraz Gyeongju W budowie są dwa odcinki linii dużych prędkości o łącznej długości 41 km, które zapewnią szybszy niż obecnie przejazd przez duże miasta: Daejon oraz Daegu.
17
Korea
18
Korea
19
Chiny Budowa linii dużych prędkości w Chinach rozpoczęła się stosunkowo niedawno Przyjęty przez Chińskie Ministerstwo Kolei plan docelowej sieci kolei dużych prędkości obejmuje budowę 4 linii magistralnych łączących największe aglomeracje w układzie południkowym i 4 linie magistralne w układzie równoleżnikowym Przełomowe wydarzenie - otwarcie w dniu 1 sierpnia 2008 roku linii Pekin – Tianjin długości 117 km - po raz pierwszy na świecie, pociągi pasażerskie zaczęły w codziennej eksploatacji osiągać prędkości do 350 km/h
20
Otwarcie dwóch linii w delcie Jangcy:
Chiny W ciągu dwóch lat, jakie minęły od przekazania do ruchu linii Pekin – Tianjin długość sieci dostosowanej do prędkości 350 km/h uległa zwielokrotnieniu: Linia Wuhan – Guangzhou (968 km), stanowiąca pierwszy element osi północ – południe, Linia Zhengzhou – Xian (456 km) - zapoczątkowała tworzenie osi równoleżnikowej przez środkowe Chiny Otwarcie dwóch linii w delcie Jangcy: Szanghaj – Nanjing (301 km) – otwarcie 1 lipca 2010 Szanghaj – Hangzhou (202 km) – otwarcie 26 października 2010
21
Chiny
22
Chiny
23
Chiny
24
Jeszcze w 2011 roku – otwarcie magistrali Pekin – Szanghaj (1318 km)
Chiny Listopad 2010: długość linii dużych prędkości w Chinach wynosi 7257 km, z czego na 4381 km możliwa prędkość 250 km/h i więcej, na 2876 km linii – możliwa prędkość km/h Jeszcze w 2011 roku – otwarcie magistrali Pekin – Szanghaj (1318 km) Do końca 2012 roku długość sieci KDP w Chinach osiągnie km
25
Tendencje rozwojowe Wzrost prędkości: Po okresie stagnacji, trwającym od przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, od kilku lat widoczna jest tendencja do wzrostu prędkości pociągów Tendencja wzrostu prędkości dotyczy infrastruktury kolejowej, przede wszystkim parametrów przyjmowanych przy projektowaniu układu geometrycznego linii, systemów zasilania oraz systemów sterowania. Tabor kolejowy jest coraz częściej projektowany z założeniem prędkości jazdy rzędu 360 a nawet 380 km/h (AGV, Avril, Zefiro, nowy pociąg koreański)
26
Tendencje rozwojowe
27
Tendencje rozwojowe Wzrost prędkości: We Francji przez kilka lat trwały testy na odcinku linii LGV Méditerranée, na którym wprowadzono prędkość 320 km/h. Od czerwca 2007 roku prędkość 320 km/h wprowadzono praktycznie na całej nowo oddanej linii LGV Est. Prędkość 320 km/h przewidziana także dla znajdującej się w budowie linii Ren – Rodan (Miluza – Dijon). Na linii Madryt – Barcelona przewidywane jest wprowadzenie prędkości 320 lub 330 km/h Przeprowadzone w warunkach kolei hiszpańskich badania wskazały, że wzrost prędkości pociągów nie musi się wiązać ze znaczącym wzrostem zużycia energii. Wielki przełom - praktyczne wprowadzenie prędkości maksymalnej 350 km/h, które nastąpiło w ostatnich dwóch latach na kolejach chińskich.
28
Tendencje rozwojowe
29
Tendencje rozwojowe Wzrost dostępności: Wbrew dotychczasowym tendencjom, kiedy to celem budowy KDP było połączenie ze sobą tylko największych aglomeracji, obecnie coraz częściej na takich liniach powstają stacje pośrednie służące obsłudze również średnich miejscowości Podstawowa korzyść - likwidacja „efektu korytarzowego” a także większa akceptacja społeczna dla projektów budowy nowych linii, mimo, że pod względem eksploatacyjnym dodatkowe postoje nie są korzystne
30
Szybki wzrost przewozów – także w segmencie przewozów regionalnych
Podsumowanie Koleje dużych prędkości zapewniają wysoki komfort jazdy i bardzo atrakcyjne czasy przejazdu Wszędzie tam, gdzie wprowadzono pociągi dużych prędkości znacząco poprawiła się pozycja kolei na rynku przewozów między dużymi aglomeracjami miejskimi Poza takimi krajami jak Japonia, Francja, Niemcy, Włochy, gdzie koleje takie mają wieloletnie tradycje, linie dużych prędkości powstają w Turcji i w Portugalii Bezprecedensowym zjawiskiem jest swoista „eksplozja” rozwoju linii dużych prędkości w Chinach. Wzrost prędkości pociągów - przekraczane są kolejne granice, jeszcze kilkanaście lat temu uważane za nieprzekraczalne km/h, 350 km/h, 380 km/h ….. Szybki wzrost przewozów – także w segmencie przewozów regionalnych
31
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.