Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichalina Grabiński Został zmieniony 10 lat temu
1
DZIECKO I JEGO PRAWA Temat:” NASZE MAŁE WOJNY, CZYLI RZECZ O KONFLIKCIE I SPOSOBIE WYRAŻANIA GNIEWU”
2
Konflikt jest rzeczą naturalną i może służyć postępowi.
W powszechnym przekonaniu, konflikt traktowany jest jako sytuacja niepożądana, której za wszelką cenę należy unikać. Konflikt jest rzeczą naturalną i może służyć postępowi.
3
-Interesy psychologiczne
RODZAJE KONFLIKTÓW KONFLIKT RELACJI -Stereotypy Błędne postrzegania -Zła komunikacja KONFLIKT INTERESÓW: -Interesy rzeczowe -Interesy psychologiczne -Interesy proceduralne
4
KONFLIKT STRUKTURY: -Ograniczenie czasowe -Nierówny rozkład sił -Różne role społeczne
KONFLIKT DANYCH: -Brak informacji - Błędne zrozumienie danych - Różne sposoby interpretacji danych KONFLIKT WARTOŚCI: -Różnice religijne -Różnice tradycji -Różnice wartości dnia codziennego
5
Sytuacje konfliktowe, to takie , w których interesy dwóch osób wydają się nie do pogodzenia. W takich sytuacjach opisujemy zachowanie ludzi według dwóch wymiarów: 1. ASERTYWNOŚĆ- stopień, w jakim osoba próbuje bronić własnych interesów. 2. WSPÓŁPRACA- stopień, w jakim osoba skłonna jest do współpracy; stopień, w jakim troszczą się o interesy drugiej osoby.
6
Z pomocą tych dwóch wymiarów możemy odróżnić parę stylów konfliktów.
RYWALIZACJA WSPÓŁPRACA SZUKANIE KOMPROMISU UNIKANIE DOSTOSOWANIE SIĘ NIESPÓŁPRACUJĄCY WSPÓŁPRACUJĄCY SKŁONNOŚĆ DO WSPÓŁPRACY
7
RYWALIZACJA To styl, w którym jedna ze stron dążąca bezwzględnie do zaspokojenia swoich potrzeb wygrywa kosztem przegranej drugiej strony. U źródeł tej postawy kryje się dążenie do wygrania za wszelką cenę i ignorowanie potrzeb drugiej strony. Jest to podstawa walki i dominacji, oparta na strategii wygrany- przegrany.
8
DOSTOSOWANIE SIĘ To styl kooperatywny, ale nie asertywny, jest przeciwieństwem rywalizacji. Jedna strona świadomie rezygnuje zaspokojenia własnych potrzeb lub osiągnięcia celu, aby utrzymać dobre stosunki z drugą stroną i możliwość spełnienia jej pragnień. Dostosowujący się działa w tym przypadku w przekonaniu, że konflikt może być rozwiązany tylko wtedy, jeśli któraś ze stron weźmie wszystko- jeden wygrywa drugi przegrywa.
9
UNIKANIE Nie jest ani asertywne, ani kooperatywnym stylem. Jednostka nie liczy się z interesami drugiej osoby, ale także nie broni otwarcie własnych interesów. Chce uniknąć konfliktowej sytuacji albo przynajmniej je odroczyć.
10
WSPÓŁPRACA Jest stylem kooperatywnym i jednocześnie asertywnym. Współpraca polega na wspólnym szukaniu rozwiązania, które w zupełności satysfakcjonuje obie osoby. Przy współpracy rodzi się wspólna perspektywa. Interesy obu stron będą doświadczane jako wspólny interes. To, co obie strony dzieli, jest o wiele mniej ważne niż wzajemna relacja. Obie strony wygrywają.
11
SZUKANIE KOMPROMISU Jest stylem do pewnego stopnia asertywnym i do pewnego stopnia kooperatywnym. Każda ze stron trochę traci, trochę zyskuje. Jako styl znajduje się pomiędzy rywalizacją i dostosowaniem się. Chodzi o znalezienie tego rozwiązania, które byłoby do zaakceptowania przez obie strony.
12
SPOSOBY WYRAŻANIA GNIEWU
Gniew jest spowodowany poczuciem niesprawiedliwości, bez względu na to, czy jest ono rzeczywiste czy wyimaginowane. Każdy człowiek doświadcza uczucie gniewu, ale może wyrażać go w różny sposób. Te sposoby moją być dobre lub złe.
13
Koncentrowanie gniewu jedynie na jego źródle
1.ZACHOWANIE UPRZEJME Bezpośrednia informacja o własnym odczuciu złości tak, by nikogo nie zranić. Koncentrowanie gniewu jedynie na jego źródle Możemy się zwierzyć z negatywnych uczuć Bogu w modlitwie lub jakiejś osobie, która służy nam radą.
14
2.ZACHOWANIE NIEUPRZEJME
Słowne wyładowanie gniewu, pozbawione jednak pragnienia sprawienia komuś przykrości (krzyki, narzekania). Trzymanie się głównego problemu.
15
3. ZACHOWANIE NIEUPRZEJME I HAŁAŚLIWE
Rzucanie przedmiotami Wyzwiska i oskarżenia, krytykowanie Plotkowanie o kimś, przeklinanie i popychanie.
16
Niszczenie przedmiotów
4. ZACHOWANIE AGRESYWNE Niszczenie przedmiotów Obelgi słowne Przemoc fizyczna
17
5. ZACHOWANIE BIERNO-AGRESYWNE
Marnowanie czasu Zwlekanie Zamierzona nieskuteczność działań
18
POWINNI DĄŻYC DO POZIOMU PIERWSZEGO !
Przedstawiona powyżej charakterystyka różnych poziomów ma na celu uświadomienie uczniom, że: POWINNI DĄŻYC DO POZIOMU PIERWSZEGO !
19
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego... Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić,wyzywać, I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać... Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
20
GIMNAZJUM NR 2 W INOWROCŁAWIU UL.KIEŁBASIEWICZA 7 TEL.352-07-01
Slajdy przygotowała: NATALIA MECHELEWSKA KL.III c
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.