Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szymon Jasina Michał Lipiński
Wearable interfaces Szymon Jasina Michał Lipiński
2
Plan prezentacji Wstęp Wearable technology Wearable interfaces
Przykładowe systemy Podsumowanie
3
Wstęp Elektroniczne urządzenia, które mogą być noszone przez człowieka to wcale nie nowy wynalazek, ale na jego rozwój kluczowy wpływ ma przede wszystkim jego miniaturyzacja.
4
Wstęp Takie urządzenia to m.in.: specjalne okulary
zaawansowane aparaty słuchowe sensory monitorujące stan pacjenta urządzenia wspomagające pacjenta w codziennych czynnościach
5
Wstęp Urządzenia te muszą być autonomiczne i bezinwazyjne dla ciała pacjenta (stąd nazwa – 'wearable' – 'możliwe do noszenia'), co oznacza fizyczne przymocowanie do ciała bądź ubrania pacjenta. Idealne wymagania: minimalna wielkość minimalna waga funkcjonalność i ergonomiczność wydajne i żywotne zasilanie komfort
6
Wearable technology Typowe urządzenie jest zbudowane z:
interfejsów wejściowych (pobieranie danych o stanie psychofizycznym pacjenta i informacji z zewnątrz poprzez odpowiednie sensory) procesora (przetwarzanie otrzymanych informacji w czasie rzeczywistym, generowanie odpowiednich działań-monitoring, alerty etc.) interfejsów wyjściowych (wykonujące działania zlecone przez CPU)
7
Wearable technology zegarki z kalkulatorem (pierwsze popularne urządzenia elektroniczne noszone przez ludzi) wearable computers hełmy i okulary wyświetlające obraz (możliwość wykorzystania HUD) urządzenia audio – słuchawki, mikrofony (między innymi zastosowanie Bluetooth) urządzenia medyczne, w tym pomiarowe dla pacjentów, ale też sportowców
8
Wearable technology
9
Wearable interfaces Interfejsy wyjściowe:
obraz – head mounted display (HMD): okulary hełmy VR head-up display (HUD) helmet mounted display noktowizory zastosowania medyczne (protezy wzroku) dźwięk: słuchawki mikrofony zastosowania medyczne (protezy słuchu)
10
Okulary
11
Virtual reality okulary stereoskopowe słuchawki rękawice
omnikierunkowa bieżnia haptyka (force-feedback) inne
12
Virtual reality
13
Head-up display (HUD) Typy wyświetlaczy: stałe nahełmowe Zastosowania:
samoloty samochody żołnierze piechoty komercyjne
14
Head-up display (HUD)
15
Helmet mounted display
Wyświetlanie informacji, ale też pobieranie położenia głowy lub linii wzroku.
16
Eyetap urządzenie noszone na oku jest dwustronne
ma kamerę rejestrującą obraz, jak i wyświetlacz dla oka uzupełnienie obrazu widzianego o komputerowe dodatki informacje w czasie rzeczywistym, np. statystyki sportowców w czasie oglądanego meczu możliwość wysyłania bezpośrednich sygnałów na odpowiednie części siatkówki, które są sprawne.
17
Eyetap
18
Słuchawki i mikrofony
19
Protezy słuchu odpowiedzialne za poprawę jakości słyszanego sygnału
zwiększenie SNR zwiększenie głośności właściwego dźwięku eliminacja szumu uwydatnienie sygnału na uszkodzonych częstotliwościach bardzo zaawansowane – dla ludzi całkowicie niesłyszących (bionic ear) stymulacja nerwów impulsami elektrycznymi
20
Protezy słuchu
21
Wearable artificial kidney
sztuczna nerka w pełni elektroniczny system składający się z pasa i wodoodpornego zbiornika, który przechowuje wymienne rurki dializujące pacjent monitoruje swój stan i kontroluje terapię używające przenośnego podręcznego pilota lub komputera możliwa nieprzerwana filtracja, spełniająca funkcję zdrowej nerki nie wymaga obsługi przez pacjenta oprócz wymiany tzw. cartridge'y uzupełniane porcje protein i witamin
22
Sensory biomedyczne
23
Lifelog zapis życia obraz (zdjęcia lub wideo) dźwięk
położenie (GPS, punkty WiFi) akcelerometr możliwość zapisywania komentarzy interakcja pomiędzy czujnikami, a rejestratorami
24
Lifelog
25
SixthSense szósty zmysł
to interfejs gestowy będący swoistym pomostem pomiędzy światem wirtualnym a rzeczywistym składa się z kieszonkowego projektora, lustra i kamery projektor pozwala wyświetlać przydatne informacje, mapy, video, interfejsy na dowolnej powierzchni- np. ścianie, ręce, gazecie kamera rozpoznaje specjalne gesty dłoni uruchamiające poszczególne aplikacje przykładowe gesty: kółko – – mail, lupa – mapa teraz na kartce papieru można oglądać wiadomości etc.
26
SixthSense
27
SixthSense
28
Podsumowanie zastosowania medyczna umożliwiają mobilność chorego
coraz bardziej zaawansowane protezy wzroku i słuchu zastosowania militarne coraz większa popularność urządzeń mobilnych możliwość większej interakcji z urządzeniem większa moc obliczeniowa pozwala na bardziej zaawansowane urządzenia przyszłość należy do wearable interfaces
29
Pytania ?
30
Dziękujemy za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.