Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE"— Zapis prezentacji:

1 KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE

2 PODSTAWOWE INFORMACJE O UKŁADZIE KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ
Podstawowym zadaniem klimatyzacji w samochodzie jest obniżanie temperatury wewnątrz pojazdu, dodatkową poważną zaletą jest osuszanie powietrza, co w deszczowy czy wilgotny dzień powoduje bardzo szybkie usuniecie zaparowania z szyb zwiekszając bezpieczeństwo jazdy. Zaleta ta sprawia że wbrew pozorom klimatyzacja nie jest urządzeniem przydatnym tylko sezonowo w czasie lata, a przez większą część roku. Ponadto jeśli jest układ zautomatyzowany,  w chłodnie dni elektronika steruje ogrzewaniem.      Na przestrzeni ostatnich lat nie zaszły żadne istotne zmiany w budowie układu klimatyzacji, z wyjątkiem przejścia przez producentów w 1994 r. na czynnik (gaz)  R 134a zamiast stosowanego wcześniej czynnika R12 Było to spowodowane wymogami ekologicznymi, gaz R12 czyli w potocznej nazwie Freon, jest uważany za jedną z przyczyn efektu cieplarnianego ponieważ niszczy zawarty w atmosferze ozon.

3 BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU KLIMATYZACJI
Poszczególne elementy układu są ze sobą połączone przewodami, tworząc zamknięty system. W układzie tym krąży przepompowywany przez kompresor czynnik roboczy. Jego obieg dzieli się na dwie strony: Część pomiędzy kompresorem i zaworem rozprężającym to strefa wysokiego ciśnienia. Część pomiędzy zaworem rozprężającym a kompresorem  określa jest jako niskociśnieniowa.  W kompresorze czynnik w postaci gazowej zostaje sprężony, a tym samym silnie nagrzany. Pod wysokim ciśnieniem zostaje przepchnięty przez skraplacz, gdzie oddaje do otoczenia uzyskane w wyniku sprężania ciepło. Schładzanie czynnika powoduje zmianę jego stanu skupienia z fazy gazowej w płynną. Kolejny element systemu na drodze czynnika to osuszacz. W nim następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Osuszacz chroni cały układ przed blokadą spowodowaną nagromadzeniem się opiłków metalu powstających na trących się elementach sprężarki.

4 Zasady funkcjonowania układu klimatyzacji z zaworem rozprężnym

5 Zasady funkcjonowania układu klimatyzacji z dyszą rozprężną

6 Klimatyzacja samochód
Budowa schemat 1 - kanał ssawny   2 - głowica tylna   3 - kolanko wylotowe   4 - tłok   5 - korbowód   6 - tarcza wychylna (nie obracająca się)   7 - łożysko wyciskowe 8 - tarcza wychylna (obracająca się)   9 - sworzeń zabierakowy   10 - sworzeń   11 - kołnierz od strony sprzęgła   12 - podzespół przesuwny sprzęgła   13 - pierścień uszczelniający   14 - łożysko koła pasowego   15 - zespół koła pasowego   16 - cewka   17 - sworzeń prowadzący   18 - łożysko oporowe   19 - łącznik przesuwny   20 - wał   21 - sprężyna   22 - łożysko tylne   23 - zespół sterowania

7 Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany
• Naturalny sposób nawet z całkowicie szczelnego układu ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodniczego. • Ponieważ inaczej nie można zagwarantować smarowania kompresora. • Ponieważ wilgoć w układzie może spowodować poważne uszkodzenia. Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej przez konstruktora ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych,można takiej ewentualności uniknąć, poddając układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe.

8 Co ma wspólnego klimatyzacja z bezpieczeństwem jazdy
Szybkie zmęczenie przy upałach • Spadek zdolności koncentracji • Wydłużenie czasu reakcji • Zwiększenie ryzyka wypadku Naukowe badania potwierdzają, że wraz ze wzrostem temperatury obniża się zdolność koncentracji, a organizm ludzki szybciej się męczy. Jednocześnie wydłuża się czas reakcji. To z kolei podnosi znacznie ryzyko wypadku. Klimatyzacja w samochodzie schładza wnętrze do przyjemnej temperatury, osuszając jednocześnie powietrze. Pasażerowie czują się dobrze. Dzięki temu szybkość reakcji i zdolność do koncentracji kierowcy zostaje zachowana przez dłuższy czas.

9 O czym warto pamiętać Przy obsłudze klimatyzacji należy pamiętać także o: przed rozszczelnieniem układu należy wyczyścić elementy by nie dopuścić do zanieczyszczeń nie wolno montować części, do których dostał się brud i wilgoć pierścienie uszczelniające wymienia się na nowe naprawa nie może być dokonywana na wolnym powietrzu i w wilgotnym pomieszczeniu w razie potrzeby trzeba uzupełnić ilość oleju pojemniki ze świeżym olejem należy trzymać zawsze szczelnie zamknięte gdyż olej do sprężarek do klimatyzacji łatwo łapie wilgoć z powietrza okresowo wymienić należy filtr przeciwpyłowy, gromadzą się tam bowiem różnego rodzaju zanieczyszczenia. Często nieprzyjemny zapach wewnątrz pojazdu po włączeniu "klimy" jest spowodowany pleśnią na filtrze przeciwpyłowym.

10 KONIEC


Pobierz ppt "KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE"

Podobne prezentacje


Reklamy Google