Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Temat: Złoty wiek muzyki polskiej [str.44-46]

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Temat: Złoty wiek muzyki polskiej [str.44-46]"— Zapis prezentacji:

1 Temat: Złoty wiek muzyki polskiej [str.44-46]
W Renesansie stolicą Polski był ……………… . Dwór królewski przyciągał muzyków: wybitnych śpiewaków i kompozytorów. Renesansowe motety są wzorem muzyki kościelnej. Dlatego dziś kolędy często są opracowywane w stylu renesansowym Posłuchaj i opisz muzykę: M. Gomółka: „Kleszczmy rękoma” i „Nieście chwałę” Wacław z Szamotuł „Już się zmierzcha” Praca domowa: Opisz zbiór psalmów napisany przez M. Gomółkę.

2 Instrumenty w renesansie [str. 41-42]
A co z instrumentami? Instrumenty wykorzystywano w muzyce wielogłosowej do uzupełniania i zastępowania głosów w chórze. Grano na nich muzykę taneczną. Budowano instrumenty wg tego samego wzoru ale w różnych rozmiarach. Tak powstała np. rodzina fletów, rodzina wiol. Nazywano je od głosów ludzkich. Np: flet sopranowy, wiola basowa. Wynaleziono klawesyn i klawikord.

3 W każdym okienku zostaw miejsce na 2 opisy
Wyszukaj w książce nazwy instrumentów renesansowych. Wpisz je do odpowiednich grup. Naucz się rozpoznawać ich brzmienie i wygląd. Przygotuj tabelkę wg wzoru. Tabelka ma mieć miejsce na opisy! W każdym okienku zostaw miejsce na 2 opisy Instrumenty renesansowe [str ] Dęte Strunowe Perkusyjne Blaszane: Smyczkowe: Drewniane: Szarpane:

4 Viole – mają 6 strun. Budowano je w różnych rozmiarach.
Strunowe Smyczkowe: Viole – mają 6 strun. Budowano je w różnych rozmiarach. Skrzypce – mają 4 struny Szarpane: Lutnia: o wyglądzie przekrojonej gruszki i wygiętej szyjce. Klawesyn. Ma dwie klawiatury, jest pięknie malowany. Piórka szarpią struny.

5 Dęte Drewniane: Flety proste Flety poprzeczne Szałamaje Blaszane:
Dęte Drewniane: Flety proste Flety poprzeczne Szałamaje Blaszane: Trąbki Puzony

6 Rozwiąż krzyżówkę 6 Z nich robiono struny 10
Renesansowa notacja lutniowa 5 Chóralny wielogłosowy utwór religijny Taniec dworski naśladujący ruch pawia. 7 Włoska odmiana klawesynu …….. da gamba, podobna do wiolonczeli

7 Gdy się Chrystus rodzi Renesansowe motety są wzorem muzyki kościelnej
Gdy się Chrystus rodzi Renesansowe motety są wzorem muzyki kościelnej. Dlatego dziś kolędy często są opracowywane w stylu renesansowym Posłuchaj opracowania kolędy i określ jaki to typ polifonii. Gdy się Chrystus rodzi I na świat przychodzi. Ciemna noc w jasności Promienistej brodzi. Aniołowie się radują, Pod niebiosy wyśpiewują: Gloria, Goria, Gloria, In excelsis Deo! Mówią do pasterzy, Którzy trzód swych strzegli, Aby do Betlejem Czym prędzej pobiegli. Bo się narodził Zbawiciel, Wszego świata odkupiciel. Gloria, Goria, Gloria, In excelsis Deo! O, niebieskie duchy I posłowie nieba, Powiedzcież wyraźniej, Co nam czynić trzeba, Bo my nic nie pojmujemy, Ledwo od strachu żyjemy. Gloria, Goria, Gloria, In excelsis Deo! Idźcie do Betlejem, Gdzie Dziecię złożone, W pieluszki powite, W żłobie położone. Oddajcie Mu Pokłon boski, On osłodzi wasze troski. Gloria, Goria, Gloria, In excelsis Deo!

8 Dzisiaj w Betlejem Posłuchaj nagrania kolędy i określ jaki to typ polifonii.
Dzisiaj w Betlejem, Dzisiaj w Betlejem Wesoła nowina, Że Panna czysta, Że Panna czysta Porodziła Syna. Chrystus się rodzi, Nas oswobodzi, Anieli grają, Króle witają, Pasterze śpiewają, Bydlęta klękają, Cuda, cuda ogłaszają! Maryja Panna, Maryja Panna Dzieciątko piastuje. I Józef Święty, I Józef Święty Ono pielęgnuje. Chrystus się rodzi... Choć w stajeneczce, Choć w stajeneczce Panna Syna rodzi, Przecież On wkrótce, Przecież On wkrótce Ludzi oswobodzi. Chrystus się rodzi... I Trzej Królowie, I Trzej Królowie Od wschodu przybyli I dary Panu I dary Panu Kosztowne złożyli Chrystus się rodzi...

9 1. Jam jest dudka Jezusa małego, Będę Mu grał z serca ochotnego. Ref
1.Jam jest dudka Jezusa małego, Będę Mu grał z serca ochotnego. Ref. Graj, dudka, graj, graj Panu, graj. 6.Na puzonie, cytrze i na wioli, Niech się Panię nacieszy do woli. 7.I do tuby - maryny zamierzę, W trąby, w kotły na wiwat uderzę. 2.Zagram Panu w kozłowe dudeczki, Dla Jezusa i dla Panieneczki. 8.Tak będę grał aże kto usłyszy, Musi tańczyć, aże się udyszy. 3.Na piszczałce i na multaneczkach, Na bandurze, ba, i na skrzypeczkach. 9.Już ci Panna mile nadsłuchuje, Stary Józef rześko podskakuje. 4.Na fujarce, na głośnym cymbale, Na organach, na starym regale. 10.Pobiegnęć ja do Walkowej budy, A przyniosę tamte większe dudy. 5.W szałamaje i w klawicymbały, Aż Panięciu będą nóżki drgały. 11.Ty, Walaszku, daj no ten dzban piwa, Niech do grania ochoty przybywa.

10 Mizerna cicha [sł. Teofil Lenartowicz]
Mizerna cicha [sł. Teofil Lenartowicz] l. Mizerna, cicha stajenka licha, pełna niebieskiej chwały; Oto leżący, przed nami śpiący, w promieniach Jezus mały. 3. I oto mnodzy ludzie ubodzy radzi oglądać Pana; pełni natchnienia, pewni zbawienia, upadli na kolana. 2. Nad Nim Anieli w locie stanęli i pochyleni klęczą; z włosy złotymi, z skrzydły białymi pod malowaną tęczą. 4. Wielkie zdziwienie, wszelkie stworzenie, cały świat orzeźwiony; Mądrość mądrości, Światłość światłości, Bóg-człowiek tu wcielony!


Pobierz ppt "Temat: Złoty wiek muzyki polskiej [str.44-46]"

Podobne prezentacje


Reklamy Google