Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLechosława Pasiak Został zmieniony 10 lat temu
1
Zasady przygotowania oraz przedstawiania prezentacji
* Zasady przygotowania oraz przedstawiania prezentacji Agnieszka Ciszewska *
2
Cele prezentacji Przekazanie wiedzy dotyczącej aspektów technicznych związanych z przygotowywaniem prezentacji Przekazanie wiedzy umożliwiającej bardziej efektywne przedstawianie prezentacji
3
Tematyka prezentacji Wstępne przygotowania do tworzenia prezentacji
słuchacze, cele prezentacji, treść Opracowanie zawartości prezentacji wymagania techniczne, praktyczne wskazówki, organizacja treści Przedstawienie prezentacji o czym warto pamiętać przed i w trakcie prezentacji, korzystanie ze slajdów i notatek
4
Co to jest prezentacja? Prezentacja jest formą komunikowania się; jej celem jest przekazanie informacji słuchaczom, wpływanie na ich opinię i postawy; to sposób przekazu informacji poprzez angażowanie przynajmniej dwóch zmysłów jednocześnie (np. wzroku i słuchu).
5
Kluczowe kwestie Do tematu prezentacji należy dobrać najbardziej odpowiednie materiały / treści (wedle uznania prezentującego) Należy korzystać tylko z części znanych sobie informacji (aby nie komplikować treści przekazu)
6
Przebieg prac nad prezentacją
Wstępne przygotowania Opracowanie zawartości prezentacji Przedstawienie prezentacji (+ ocena)
7
Wstępne przygotowania
8
Podstawowe pytania Kto? - kim jesteś jako przemawiający
Do kogo? - kto jest odbiorcą W jakim celu? - co chcesz osiągnąć Co? - co zamierzasz powiedzieć? Jak? - jak chcesz to zrobić Kiedy? - kiedy masz wystąpić Gdzie ? – miejsce / infrastruktura
9
Wstępne przygotowania
Słuchacze Pożądany rezultat prezentacji Przekazywana wiadomość Przykłady O co słuchacze mogą zapytać?
10
Słuchacze Wiek, płeć etc. Wiedza merytoryczna Oczekiwania
Czynniki dodatkowe (np. kondycja psychofizyczna w trakcie prezentacji)
11
Pożądany rezultat Przekazanie treści merytorycznych dotyczących wybranego zagadnienia Przekazanie własnego osądu sytuacji Wzbudzenie zainteresowania tematyką
12
Opracowanie zawartości prezentacji
13
Wymagania techniczne Czcionka Kontrast (czcionka – tło)
Tytuł – optymalna wielkość 40 – 44 pkt. Tekst – wielkość nie mniej niż 24 (20) pkt. Kontrast (czcionka – tło) Wchodzenie slajdów Ilość treści na stronie 3 – 5 podpunktów do 3 poziomów
14
Wymagania techniczne cd.
Ilość slajdów – ilość czasu na prezentację Tytuły slajdów Rysunki (adekwatne do tematu) Tabele Źródła (na każdym slajdzie, gdy cytujemy innego autora) Pamiętaj o właściwych zapisach bibliograficznych
15
Dobre slajdy Są duże Są proste Są kolorowe Mają obrazki / wykresy
16
Czego unikać Akronimów Dużej ilości tekstu Pełnych zdań
Zbyt wiele żargonu „słodkich” animacji Całych stron liczb
17
Układ slajdów Slajd tytułowy Cel prezentacji Tematyka
Informacja o autorze / autorach Cel prezentacji Tematyka Terminologia (gdy wymagane) Omówienie kluczowych zagadnień (slajdy „merytoryczne”) Bibliografia Podziękowanie
18
Organizacja treści ? Wstęp Rozwinięcie Zakończenie
Pytania i odpowiedzi ?
19
Przedstawianie prezentacji
20
Uwaga: logistyka Należy przygotować dobrej jakości pakiety informacyjne (zwłaszcza przy prezentacjach „merytorycznych”) Należy przyjść nieco wcześniej Prezentacja min. na dwóch nośnikach (CD, pendrive etc.) Najlepiej, gdy prezentacja omawiana przez jedną osobę („rzecznika”)
21
W trakcie prezentacji Dobry początek (rozpoczynanie prezentacji)
Utrzymać dowodzenie Mowa ciała Omawianie tematyki Korzystanie z notatek Korzystanie ze slajdów Radzenie sobie z pytaniami
22
Rozpoczynanie prezentacji
Powitaj słuchaczy danej prezentacji Przedstaw się (gdy prezentujesz w nowej grupie / gdy jest kilku autorów) Podaj temat prezentacji Opisz ogólne cele prezentacji Wymień tematy, które zostaną omówione
23
Terminologia Przy prezentacjach zawierających dużo treści merytorycznych przedstaw wykaz terminów z definicjami Zwróć uwagę na grupę dla której jest przygotowywana prezentacja
24
Utrzymać dowodzenie Przejąć inicjatywę a początku
Utrzymać ją w czasie całej prezentacji Dostosować się do słuchaczy Dobrze radzić sobie z przerwami Trzymać się tematu
25
Mowa ciała Pozycja / postawa Ustawienie twarzą do słuchaczy
Kontakt wzrokowy Głos Ręce i gestykulacja Poruszanie się
26
Test mowy ciała Sygnały pozytywne wykorzystywanie przestrzeni spokój
stanie w wygodny sposób swobodne siedzenie kontakt wzrokowy otwarte dłonie Sygnały negatywne niewykorzystywanie przestrzeni nerwowe gesty bawienie się przedmiotami pokazywanie palcem dotykanie twarzy zaciśnięte pięści
27
Omawianie tematyki Przedstawienie tematu
Wyjaśniaj, dlaczego prezentacja jest dla uczestników ważna (zaangażowanie uczestników) Objaśniaj związki między poszczególnymi zagadnieniami, nawiązując do wcześniejszych treści
28
Temat 1 Objaśnij temat. Podaj przykład.
Umieść ćwiczenie, aby utrwalić wiedzę. W przypadku cytowania innego autora na dole strony podaj źródło.
29
Stosuj w trakcie prezentowania
trafne porównania, przykłady, metafory, anegdoty, przypowieści, cytaty, krótkie narracje, dialog, powtórzenia (kluczowe treści)
30
Korzystanie z notatek Używaj dużej czcionki
Mów tylko jeśli utrzymujesz kontakt wzrokowy ze słuchaczami Zerknij w notatki, sformułuj myśl, ustanów kontakt wzrokowy, przedstaw myśl, powtórz ...
31
Korzystanie ze slajdów
Slajdy wzmacniają i wyjaśniają o czym mówisz Pomagają słuchaczom Zapamiętać Zrozumieć Skupić się Rozpoznać nowy temat
32
Podsumowanie Wymień omówione tematy
Wyjaśnij ewentualne wymagania dotyczące stosowania omawianych zagadnień Poproś o pytania od uczestników Poproś o opinie na temat prezentacji
33
Radzenie sobie z pytaniami
Upewnij się, że słyszysz pytanie Nie przerywaj ZAWSZE powtórz pytanie Zrób chwilę przerwy zanim zaczniesz odpowiadać Udzielaj odpowiedzi rzeczowo i zwięźle Kieruj niektóre pytania do innych członków zespołu Pamiętaj, aby po rundzie pytań zakończyć spotkanie
34
Najczęstsze błędy nieznajomość zasad przygotowania / prowadzenia prezentacji, brak przygotowania, zbyt długi występ, nieprawidłowy dobór słów, niepewność, niewłaściwa modulacja głosu,
35
Najczęstsze błędy (2) zbyt skomplikowane słownictwo, zdenerwowanie,
brak reakcji na komunikaty publiczności, zbyt rzeczowy sposób mówienia, nieprawidłowa forma zwracania się do rozmówców
36
Bibliografia Więcej informacji:
Wymień książki, artykuły i źródła w formacie elektronicznym. Pamiętaj o właściwych zapisach bibliograficznych
37
Literatura: Więcej informacji:
McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2002 Detz J., Sztuka przemawiania, GWP, Gdańsk 2002 Jay R., Prezentacja, Wydawnictwo zysk i S-ka, Warszawa 2005
38
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.