Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkoła - pracodawca
2
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
BADANIE STANU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W POLSCE /badanie przeprowadzono od sierpnia 2010 r. do lutego 2011 r. na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej/
3
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
Badaniami ilościowymi objęto: 3 868 dyrektorów szkół publicznych kształcących w zawodzie, 141 dyrektorów centrów kształcenia praktycznego (CKP), uczniów najwyższych programowo klas, 1 075 przedsiębiorców, 374 przedstawicieli starostw powiatowych prowadzących szkoły kształcące w zawodzie. Badania ilościowe mają na celu zgromadzenie danych, które można poddać obróbce statystycznej. W badaniach tego typu dąży się do nadania analizowanym zjawiskom określonych miar a także możliwe jest uogólnienie wyników na całą badaną populację.
4
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
Przeprowadzono także badania jakościowe, które obejmowały: 32 indywidualne wywiady w starostwach powiatowych, 64 wywiady z przedstawicielami firm współpracujących ze szkołami. Badania jakościowe – zwykle poprzedzają lub uzupełniają badania ilościowe. Kładzie się w nich nacisk przede wszystkim na zebranie informacji dotyczących motywów, postaw i preferencji. Badania te wyjaśnią i pozwalają zrozumieć analizowane zjawiska, które nie mogą być potwierdzone statystycznie. Finałem prac badawczych były dyskusje panelowe w gronie ekspertów, które uzupełniły zebrany materiał badawczy o opinie ekspertów lokalnych i regionalnych.
5
Czas trwania współpracy przedsiębiorstw ze szkołami
6
Korzyści ze współpracy dla przedsiębiorstw
7
Stopień przygotowania do zawodu wobec oczekiwań pracodawców
Stopień przygotowania do zawodu wobec oczekiwań pracodawców *badanie wśród uczniów
8
Opinie przedsiębiorców o absolwentach szkół zawodowych
Opinie przedsiębiorców o absolwentach szkół zawodowych *badanie wśród przedsiębiorców
9
Ocena współpracy ze szkołami/CKP
10
Formy współpracy wśród przedsiębiorstw współpracujących ze szkołami / CKP
11
Plany udostępnienia najnowszych rozwiązań technologicznych
12
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK
ZAKŁAD POLIGRAFICZNY (woj. kujawsko-pomorskie) – właściciel: zainicjował i brał udział w tworzeniu klasy poligraficznej w technikum współtworzył program nauczania na praktykach uczniowie poznawali specyfikę każdego działu drukarni część pracowników drukarni zdobyła odpowiednie uprawnienia do nauczania przedmiotów zawodowych pomagał szkole remontując i częściowo wyposażając pracownię
13
Ostatnia modernizacja warsztatów/sal do praktycznej nauki zawodu
Ostatnia modernizacja warsztatów/sal do praktycznej nauki zawodu *odsetek szkół i ckp
14
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK
FIRMA TRANSPORTOWA (woj. podlaskie) – właściciel: przyjmuje uczniów na praktyki zawodowe program praktyk zakłada poznanie każdego działu w firmie pracownicy działów wcześniej przygotowują specjalne zadania dla uczniów tak, aby ich czas spędzany w firmie był najbardziej efektywny bierze udział w tworzeniu programu nauczania
15
Odsetek szkół/CKP realizujących program nauczania we współpracy z pracodawcami
16
PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK
SALON FRYZJERSKI (woj. lubelskie) – właścicielka: przyjmuje uczennice (zwykle 3, tak by mogła sama je wykształcić) prowadzi zajęcia w szkole zawodowej pomaga szkole przekazując np. materiały pomocne w nauce zawodu, takie jak farby do włosów, odżywki, itp. inicjuje i dofinansowuje wyjazdy uczniów na pokazy/zawody fryzjerskie oraz targi branżowe
17
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
RAPORTY Z BADAŃ dostępne na stronie: Raport z badania danych wtórnych - desk research Raport z badania wśród przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Raport z badania wśród dyrektorów szkół kształcących w zawodzie i CKP Raport z badania jakościowego wśród ekspertów Raport z badania wśród przedsiębiorstw Raport z badania jakościowego wśród przedsiębiorców współpracujących ze szkołami Raport z badania wśród uczniów szkół zawodowych Raport końcowy
18
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
KONKURS „LIDER EDUKACJI ZAWODOWEJ” najlepsze praktyki dotyczące współpracy szkół z pracodawcami
19
NAJCZĘŚCIEJ WYMIENIANE OBSZARY WSPÓŁPRACY Z PRACODAWCAMI
praktyki zawodowe/zajęcia praktyczne objęcie szkół/oddziałów patronatem przez pracodawcę tworzenie oddziałów w zawodach na potrzeby pracodawców (absolwenci często mają gwarancję zatrudnienia) realizacja u pracodawcy zajęć pozalekcyjnych/szkoleń/warsztatów wspólna organizacja konferencji współtworzenie programów nauczania realizacja wspólnych projektów doposażanie pracowni w nowe urządzenia i maszyny przekazywanie materiałów dydaktycznych przekazywanie np. w formie wykładów wiedzy o najnowszych technologiach, trendach obowiązujących w danej branży szkolenia specjalistyczne dla nauczycieli
20
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru”
Dziękuję za uwagę Emilia Maciejewska Koordynator merytoryczny projektu
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.