Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Podstawy Informatyki II
Procesor tekstu czyli Jak napisać dobrze wyglądającą pracę magisterską? WordPerfect Office StarOffice
2
Edytor tekstu To program komputerowy służący do edycji tekstu. W odróżnieniu od procesora tekstu nie zajmuje się wyglądem i formatowaniem tekstu, lub też ma te możliwości bardzo ograniczone. vi (vim) Notepad Emax Pico nano TeX jEdit – napisany w javie –> działa na wszystkich platformach wspierających Javę
3
Procesor tekstu To program komputerowy służący do edycji, formatowania, edytowania i drukowania dokumentów. Oprogramowanie typu - Desktop publishing Najbardziej złożone oprogramowanie służące do skomplikowanego składania tekstu. Używane w wydawnictwach.
4
Na wydruku dostaniesz to co widzisz
Procesor tekstu Współczesne procesory tekstu są oparte o graficzny interfejs użytkownika i o tzw. mechanizm WYSWYG WYSWYG – What You See is What You Get Na wydruku dostaniesz to co widzisz
5
Maszyna do pisania była procesorem tekstu
Historia Termin procesor tekstu pojawił się w 1960 w IBM i określał sprzęt służący do obróbki i pisania tekstu Maszyna do pisania była procesorem tekstu Pierwszy prawdziwy edytor tekstu pojawił się w 1970 r. w Wang Laboratories
6
Procesory tekstu (przykłady)
Darmowe AbiWord (GPL) OpenOffice.org Writer (LGPL) LyX TeX Emacs Płatne Microsoft Word — obecnie najbardziej popularny AppleWorks WordPerfect StarOffice Writer — firmowa wersja OpenOffice.org Adobe FrameMaker
7
Pakiet biurowy Pakiet biurowy – zbiór programów służących do pracy biurowej: Procesor tekstu Program kalkulacyjny Baza danych Narzędzia do komunikacji (poczta elektroniczna, itp.) Pakiet graficzny (program do prezentacji i obróbki) To być musi zawsze Adobe Pages Lotus SmartSuite Microsoft Office Star Office (Open Office) WordPerfect Office
8
Microsoft Office Może być uruchamiany na następujących platformach
Windows Apple Macintosh Linux – przy użyciu: CrossOverOffice lub WINE Najnowsze wersje Windows Office 2010 (Word 2010, itd.) Apple Office 2011 (Word 2011, itd.)
9
Jak zdobyć pakiet Microsoft Office ?
Kupić w sklepie Cena pakietu Office – ok zł !!! Skorzystać z Licencji Akademickiej Cena ok. 200 zł
10
Przykładowe ceny http://www.adm.uj.edu.pl
Microsoft Office 2007 Professional – 56,90 Euro Microsoft Windows 7 (Polish) – 52,03 Euro Jak załatwić ? Ośrodek Informatyki Administracji UJ p. Iwony Gajda, Collegium Novum, p. 10a, tel. 1219
11
Microsoft MSDN Academic Alliance Program
Licencja na UJ Oprogramowanie Microsoft - za darmo Home.aspx?campus=ujag_wfai Konieczna rejestracja Pan inż. Stanisław Zemla tel.: 5888, 5900 w. 11 ; pok.: 84 Visual Studio Systemy operacyjne (Vista, Windows 7)
12
Microsoft Word 2003 Menu Pasek narzędzi Pasek formatowania Pozwolę sobie nie wyjaśniać w jaki sposób wprowadzać tekst i jak zmieniać wygląd czcionki.
13
Microsoft Word 2010
14
Piszemy pracę licencjacką/magisterską
Wymyślić, co chce się napisać Przygotować rysunki i wykresy Zacząć wprowadzać tekst Ustawić/sformatować tekst/paragrafy Wprowadzić: - odnośniki (referencje ) - rysunki, podpisy pod rysunkami - wzory i ich automatyczną numerację - tabele wraz z podpisami - numerację stron Podzielić pracę na sekcje Utworzyć automatyczny spis treści
15
Piszemy pracę magisterską
Przesłać tekst komuś, aby ją sprawdził pod względem stylistycznym i edytorskim UJ wymaga dostarczenia prac w postaci zbioru pdf
16
Piszemy pracę magisterską
Jak to powinno wyglądać ? Część wstępna (tytuł, podziękowania) Streszczenie Część teoretyczna wyjaśniająca, co już zostało zbadane przez innych Rozdział o aparaturze lub zastosowanej teoretycznej metodzie badań Wyniki i dyskusja Bibliografia
17
Strona tytułowa Kursor na koniec tekstu i dzielimy stronę
18
Podziękowania A co to za sztuczka?
Broń Boże zapomnieć o jakimś tytule ! Ale nie wygląda to za ładnie. Może przesunąć akapit w prawo
19
Formatowanie akapitów
Ciąg zdań zakończony ENTER’em suwak do przesuwania początku pierwszej linijki akapitu w prawo Pasek formatowania akapitu suwak do przesuwania początku pozostałych linijek akapitu w prawo (za wyjątkiem pierwszej linijki akapitu) suwak do przesuwania początku wszystkich linijek akapitu w prawo
20
Nagłówki Najechać na Nagłówek 1 i nacisnąć prawy przycisk myszy
21
Dlaczego używać predefiniowane style ?
Ponieważ: jednocześnie będziemy mogli zmieniać wygląd nagłówków w całym dokumencie będziemy mogli utworzyć automatyczny spis treści
22
Rozdziały i podrozdziały
23
Numerowanie i wypunktowywanie
A tu jest błąd ortograficzny !
24
Automatyczne sprawdzanie pisowni Office 2010
Zakładka „Recenzje”
25
Automatyczne sprawdzanie pisowni Office 2010
26
Przypis / referencja Informacja o tym, gdzie możemy znaleźć pierwsze opracowanie traktujące o danym problemie W zależności od czasopisma przypisy/referencje oznacza się w różny sposób. Najczęściej: Ala ma kota [1]. Ala ma kota1 . Wpisać odnośnik/referencję
27
Przypisy końcowe Office 2010
28
A co zrobić, gdy numeracja przypisu ma być inna?
Skorzystać i możliwości zmiany stylu i formatowania poprzez opcję Style i formatowanie A jak wykorzystać już wprowadzony przypis ?
29
Jak wykorzystać już wprowadzony przypis/referencję ?
Użyć opcji: odsyłacz (cross-reference)
30
Jak wykorzystać już wprowadzony przypis/referencję ? Office 2010
Zakładka „Odsyłacze”
31
Co się dzieje jak dodamy nowy przypis ?
Te się zmieniły Ten się nie zmienił !!
32
Przypisy/referencje a odsyłacze
Odsyłacz jest przypisem do już wprowadzonego przypisu. Po wprowadzeniu lub usunięciu nowego przypisu/referencji pozostałe przypisy zmieniają się automatycznie. Po wprowadzeniu lub usunięciu nowego przypisu/referencji odsyłacze się nie uaktualniają. Aby je uaktualnić należy zaznaczyć cały tekst i nacisnąć F9
33
Uaktualnianie zmian – F9
F9 – uaktualnia wszelkie zmiany dokonane w dokumencie Nacisnąć F9
34
Odsyłacze – specjalistyczne oprogramowanie
Pozwalają na szybką zmianę wyglądu odnośników i odsyłaczy (kilkaset wzorców) np. Endnote, Reference Manager, ProCite … darmowe: Aigaion, Bibus, JobRef … Pozwalają na import odsyłaczy z zewnętrznych baz danych
35
Program do katalogowania i stylizacji odnośników i odsyłaczy
Program Mendeley Program do katalogowania i stylizacji odnośników i odsyłaczy Zalety: Jest darmowy Program działa na wszystkich platformach systemowych: Windows, Linux, OS X Posiada możliwość „uploadu” publikacji Posiada możliwość szybkiego zmieniania formy końcowej publikacji Posiada możliwość pracy grupowej
36
Program Mendeley
37
Katalog główny Moje publikacje
38
Dodawanie publikacji do bazy danych
Wczytuje dane ze zbioru pdf Import z zewnętrznej bazy danych
39
Dodawanie publikacji do bazy danych
Wczytuje dane ze zbioru pdf Import z zewnętrznej bazy danych
40
Mendeley a Word W zakładce dodatki
41
Mendeley a Word Zmiana formatu odnośników
42
Mendeley a Word
43
Mendeley a Word
44
Mendeley składowanie „w chmurze”
45
Mendeley - organizacja zbiorów
46
Bazy danych artykułów i cytowań
isiknowledge.com/ Dostęp jest możliwy z każdego komputera Uniwersytetu Jagiellońskiego
47
Bazy danych artykułów i cytowań
Dostęp jest możliwy z każdego komputera Uniwersytetu Jagiellońskiego
48
Bazy danych artykułów i cytowań
Bazy danych indywidualnych wydawców (APS, ACS, Elsevier, Wiley itd.) Google Scholar ( Scirus ( Dostęp jest możliwy z każdego komputera
49
Bibliografia Office 2010 Zakładka „Odsyłacze”
50
Wprowadzanie rysunku ze schowka i przygotowanie podpisu
Rysunek możemy wprowadzić bądź ze zbioru, bądź poprzez operację kopiowania i wklejania. Przesuń kursor na linię, w której ma być rysunek i wklej rysunek ze schowka Przesuń kursor na następna linię wewnątrz pola tekstowego Należy teraz ustawić styl podpisu. W tym celu zaznaczamy tekst podpisu, wybieramy opcję Styl i formatowanie, przesuwamy kursor myszy na okienko z tekstem Legenda i naciskamy prawy przycisk myszy.
51
Dlaczego używać ramek ? Bo dzięki temu mamy łatwą kontrolę na położeniem rysunku, jak również możemy powiązać podpis z rysunkiem w jedną całość
52
Formatowanie położenia rysunku
Usuwanie linii ramki. Przesuń kursor na linię ramki i naciśnij prawy przycisk myszy Formatowanie położenia rysunku Nacisnąć prawy przycisk na linii
53
Wstawienie odsyłacza do rysunku
54
Wstawienie rysunku z pliku
55
Wstawienie rysunku z pliku
Wstaw – wstawia rysunek do dokumentu Połącz – wstawia połączenie (link) do zbioru. Rysunek jest w zbiorze na dysku: Mniejszy zbiór wynikowy. Rysunek jest automatycznie uaktualniany Musimy pamiętać, aby przekopiować wszystkie zbiory
56
Pozostało nam jeszcze ustawić położenie podpisu
Wpisywanie wzorów Do wpisywania wzorów służy, tzw. edytor równań Teraz należy wprowadzić podpis do równania Musimy ręcznie dokończyć podpis równania - ) Pozostało nam jeszcze ustawić położenie podpisu
57
Ustawienie podpisu Znaki tabulatora
58
Wprowadzenie wzoru Word2010
Zakładka „Wstawianie”
59
Wstawienie tabeli Chcemy wstawić tabelę o 2 kolumnach i 3 wierszach
60
Wstawienie tabeli Tak jak i poprzednio powinniśmy wprowadzić pole tekstowe, aby móc utworzyć jedną całość z podpisem
61
Tabela Pole tekstowe
62
Podział na sekcje Chcemy np., aby po każdym rozdziale był umieszczony spis publikacji Chcemy, aby po spisie publikacji był umieszczony spis rysunków i spis tabel Chcemy, aby każda sekcja była inaczej formatowana
63
Podział na sekcje
64
Podział na sekcje Office 2010
65
Wstawienie numeru stron
66
A co, gdy nie chcemy mieć numeru stron np. na spisie rysunków ?
Jest numer strony Nie ma numeru strony Tu już nie ma łącza. Można usunąć pole numeracji stron Nacisnąć klawisz DEL
67
Indeksowanie tekstu Indeks – lista słów kluczowych wraz z numerami stron, na których te słowa występują.
68
Indeksowanie tekstu Indeks – lista słów kluczowych wraz z numerami stron, na których te słowa występują.
69
Wprowadzanie indeksu
70
Automatyczne przygotowanie spisu treści
Można wykonać jedynie, gdy nagłówki podrozdziałów i rozdziałów były zdeklarowane przez użycie predefiniowanych stylów.
71
Spis treści
72
Spis treści Spis możemy uaktualnić przez zaznaczenie całego tekstu i naciśniecie przycisku F9
73
No i praca gotowa
74
Praca grupowa Word umożliwia grupowa pracę nad tekstem. W tamach tej usługi możliwe jest: wprowadzanie komentarzy zaznaczanie tekstu wprowadzanie poprawek praca on-line.
75
Wprowadzanie komentarzy
76
Wprowadzanie poprawek
1) Uruchomić mechanizm śledzenia zmian 2) Zmiany są od razu widoczne na dokumencie
77
Inny członek grupy może zmiany zaakceptować …
Wprowadzanie zmian Inny członek grupy może zmiany zaakceptować …
78
Wprowadzanie zmian lub odrzucić
79
A co zrobić, gdy dostaliśmy nową wersję bez zaznaczonych poprawek?
Wykorzystać polecenie: Porównaj i scal Pozwala na porównanie dwóch dokumentów i wyświetlenie różnic
80
Wyróżnienie tekstu
81
Office 2010
82
Możliwości zaaranżowania konferencji pomiędzy użytkownikami
Praca on-line Możliwości zaaranżowania konferencji pomiędzy użytkownikami
83
Co za tydzień ? Pakiet Office – Excel Arkusz kalkulacyjny
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.