Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKunegunda Ignatowski Został zmieniony 10 lat temu
2
AGENDA Dane informacyjne Wstęp teoretyczny
Zadania, doświadczenia, wyniki
3
Realizatorzy projektu
Uniwersytet Szczeciński COMBIDATA Poland Sp. z o.o.
4
Patroni Projektu Zachodniopomorski Kurator Oświaty
Wielkopolski Kurator Oświaty Lubuski Kurator Oświaty
5
Dane informacyjne Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 2 im Powstańców Wielkopolskich w Wolsztynie ID grupy: 98/4_mf_g2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: W świecie miary Semestr/rok szkolny: 1 semestr 2010/2011 roku
6
W świecie miary.
7
Co to jest długość? DŁUGOŚĆ to miara fizyczna
odległości pomiędzy dwoma punktami, liczona zgodnie z metryką euklidesową - w linii prostej albo po krzywej.
8
W zależności od kontekstu, pojęcie długości jest jednoznaczne z takimi pojęciami jak:
droga odległość wysokość szerokość grubość głębokość rozmiar
9
Podstawową jednostką długości jest 1 metr.
Długość, odległość itp. nie może być ujemna.
10
Długość jest miarą jednowymiarową.
Miara dwuwymiarowa (pochodząca od długości) to pole powierzchni (pole, powierzchnia, obszar), a trójwymiarowa objętość.
11
JEDNOSTKI Podstawowa jednostka długości (wg układu SI)
to oczywiście metr. Zgodnie z definicją jest to odległość jaką pokonuje światło w próżni w czasie 1/ s. Definicję taką przyjęła XVII Generalna Konferencja Miar i Wag w 1983 roku.
12
Inne jednostki metr i pochodne - kilometr, decymetr, centymetr, milimetr, mikrometr, nanometr, angstrem itd . Są to dziesiętne wielokrotności metra (czyli metry pomnożone przez tysiąc, milion itp.) zgodnie z przedrostkami zdefiniowanymi w SI . mila, jard, stopa, sążeń, cal i mniej znane liga, furlong, łańcuch, rod, link, dłoń, linia - czyli jednostki brytyjsko-amerykańskie parsek, jednostka astronomiczna - jednostki używane w astronomii rok świetlny, minuta i sekunda świetlna - czyli odległość, którą przebywa światło w próżni, w danej jednostce czasu (w roku, minucie, sekund itp.). Są to wielkie odległości, więc używane głównie w astronomii liga morska, mila morska, kabel (brytyjski/amerykański) - jednostki morskie
13
Miary staropoloskie miary długości handlowe: 1 cal = 0,0248 m
1 dłoń = 0,0744 m 1 ćwierć = 0,1489 m 1 stopa = 0,2978 m 1 łokieć = 0,5955 m 1 sążeń = 3 łokcie = 1,787 m rolne i drogowe: 1 krok geometryczny = 2,2333 m 1 pręt = 4,4665 m 1 laska = 8,933 m 1 sznur = 44,665 m 1 staje = ok. 134 m
14
Miary staropoloskie rolne miary powierzchni 1 kopanka = 19,95 m² 1 laska kwadratowa = 79,8 m² 1 wiertel = 3591 m² 1 morga = 5985 m² 1 łan frankoński = m²
15
Miary staropoloskie 1 kwarta = 0,9422 l 1 kwarta = 0,9422 l
ciał sypkich 1 kwarta = 0,9422 l 1 garniec = 3,7689 l 1 ćwiertnia = 30,15 l 1 korzec = 120,6 l cieczy 1 kwarta = 0,9422 l 1 garniec = 3,77 l 1 konew = 18,8445 l 1 beczka = 271,36 l miary masy 1 łut = 0,0127 kg 1 kamień = 12,976 kg 1 cetnar = 64,80kg
16
ZAMIANA JEDNOSTEK
17
Pracujemy w Exelu.
18
Praca w terenie
19
Mierzymy drzewa przy pomocy cienia
1.Drzewo, które chcesz zmierzyć musi rzucać cień 2. Wbij obok wybranego drzewa kij, którego długość znasz – jego długość to wymiar ab. 3. Zmierz długość cienia rzucanego przez kij – wyznaczysz w ten sposób wymiar ac. 4. Zmierz długość cienia rzucanego przez drzewo – wyznaczysz w ten sposób wymiar AC 5. Oblicz wysokość drzewa korzystając ze wzoru: ab = 190cm ac = 350cm AC = 1630cm W= 1630*190 / 350 = 884 cm = 8,84 m
20
Mierzymy czas i obliczamy prędkość.
Lp. Imię i nazwisko DROGA CZAS PRĘDKOŚĆ 1 Daniel 60m 8,7s 6,9 m/s 2 Karolina 7,5s 8 m/s 3 Paulina 9,9s 6,1 m/s 4 Bartek 12s 5 m/s
21
Liczymy zadania
22
Z wierzchołka drzewa o wysokości 35m zarzucono linę na wierzchołek drzewa rosnącego w odległości 21m w wysokiego na 15m. Jaka jest odległość liny, zakładając, że jest ona naprężona. c b 35m m m (wysokość drzewa) (odległość) (wysokość drzewa) a2+b2=c2 = c2 = c2 c2 = 841 c = 29m Odpowiedź: Lina mierzyła 29m. a
23
Odp: Ścieżka ma długość ok.12,56m.
Agata przywiązała do końca sznurka dwa patyki. Jeden wbiła w ziemię, a drugim, po naciągnięciu sznurka, wytyczyła okrągły klomb. Wokół klombu zrobiła ścieżkę. Jaką długość ma ta ścieżka, jeśli sznurek ma 2m długości? L= r r=2m ≈3,14 L=2*3,14*2 L=6,28*2 L=12,56m Odp: Ścieżka ma długość ok.12,56m.
24
Pole powierzchni Pole powierzchni (potocznie po prostu powierzchnia figury lub pole figury) - miara, przyporządkowująca danej figurze nieujemną liczbę w pewnym sensie charakteryzującą jej rozmiar. Ścisła definicja wymaga wykonania pewnej konstrukcji.
25
Definicja szkolna Obieramy kwadrat o boku 1.
Kwadrat ten zwany kwadratem jednostkowym jest jednostką pola. Pole jest równe liczbie kwadratów jednostkowych lub jego części mieszczących się całkowicie w mierzonej figurze.
26
Pola figur płaskich a PROSTOKĄT: b KWADRAT: a RÓWNOLEGŁOBOK: h a
27
Pola figur płaskich ROMB: f e b TRAPEZ: h KOŁO: a r
28
POLA BRYŁ Sześcian: a Prostopadłościan: b c a
29
POLA BRYŁ Graniastosłup: Ostrosłup: Walec: h r
30
Pola brył Kula: r Stożek : l r
31
Liczymy zadania
32
Odp; Powierzchnia całego terenu wynosiła 60,48 arów.
Trzy rodziny kupiły działki pod zabudowę. Pierwsza kupiła 2/3 terenu, druga 3/8 reszty, a pozostała część, równą 12,6 a kupiła trzecia rodzina. Jaka była powierzchnia całego zakupionego terenu i jakiej wielkości była każda z działek? DANE: x_-cały teren Pierwsza rodzina: 2/3*x Druga rodzina: 3/8(x-2/3x) Trzecia rodzina 12,6 arów 2/3x +3/8 (x-2/3x) +12,6 =x 2/3x + 3/8x - 6/24x – x = -12,6 16/24x + 9/24x – 6/24x = -12,6 -5/24x = -12,6 5/24x = 12,6 x = 63 * 24/5 X = 63/5 8 24/5 x= = 60,48 a Odp; Powierzchnia całego terenu wynosiła 60,48 arów.
34
Pracujemy w Exelu
35
OBJĘTOŚĆ Objętość jest miarą przestrzeni, którą zajmuje dane ciało w przestrzeni trójwymiarowej.
36
JEDNOSTKI OBJĘTOŚCI W układzie SI jednostką objętości jest metr sześcienny. Jest to jednostka zbyt duża do wykorzystania w życiu codziennym. Z tego względu najpopularniejszą w Polsce jednostką objętości jest jeden litr (l) 1 l = 1 dm3= 0,001 m³
37
INNE JEDNOSTKI W krajach anglosaskich układ jednostek SI nie jest stosowany. W niektórych sytuacjach (np. w przepisach kulinarnych) również w Polsce stosowane są pozaukładowe jednostki objętości. 1 galon angielski = 4,564 l = 0, m³ 1 galon amerykański = 3,785 l =0, m³ 1 łyżka = 15 ml = 15 cm3 = 15 * 10-6 m³ 1 łyżeczka = 5 ml = 1/3 łyżki = 5 * 10-6 m³ 1 baryłka ropy naftowej (1 bbl) = 158,987 l = 0, m³ 1 szklanka = 250 ml = 0,25 l = 0,00025 m³
38
OBJETOŚĆ NIEKTÓRYCH BRYŁ
Sześcian a Prostopadłościan b c a
39
OBJETOŚĆ NIEKTÓRYCH BRYŁ
Graniastosłup Ostrosłup Walec h r
40
OBJĘTOŚĆ NIEKTÓRYCH BRYŁ
Kula r Stożek h r
41
Liczymy zadania
42
Odp1 Woda będzie miała 18,8cm³.
Kostkę lodu, która ma kształt prostopadłościanu o wym. 2cm X 2cm X 3cm, wrzucono do pustej szklanki. Jaką objętość będzie miała woda po stopieniu się tej kostki? Można przyjąć że woda otrzymana z lodu ma objętość o 10% mniejszą niż lód? Odp1 Woda będzie miała 18,8cm³. Odp2: Tak, można przyjąć, że woda otrzymana z lodu ma objętość o 10% mniejszą niż lód.
43
Piaskownica ma wymiary (zewnętrzne) 4m x 3m
Piaskownica ma wymiary (zewnętrzne) 4m x 3m. Brzegi piaskownicy tworzy betonowy murek o wysokości 30cm i grubości 20 cm. Ile m² murku zużyto na wykonanie piaskownicy? 20cm 4m Odp.: Zużyto 0,792 m² murku. 3m
44
Pracujemy w Exelu
45
CO JESZCZE MIERZYMY?
46
TEMPERATURĘ
47
Porównanie temperatur w różnych skalach
Zjawisko Kelvin Celsjusz Farenheit Newton Zero bezwzględne –273,15 –459,67 –90,14² Zero Fahrenheita 255,37 –17,78 –5,87 Zamarzanie wody 273,15 32 Średnia temperatura ciała człowieka 309,8 36,6 98,2 12,21
48
Porównanie temperatur w różnych skalach
Zjawisko Kelvin Celsjusz Farenheit Newton Wrzenie wody 373,15 100 212 33 Topnienie tytanu 1941 1668 3034 550 Temperatura efektywna powierzchni Słońca 5800 5526 9980 1823
49
Czym mierzymy temperaturę?
50
Tętno
51
Jak mierzyć tętno? Uciśnij palcami - wskazującym i środkowym tętnicę.
Licz pulsy tętnicy przez 30 sekund. Mnożąc ten wynik przez dwa, uzyskasz liczbę uderzeń serca w ciągu minuty. Powtórz pomiar po krótkim biegu lub po wykonaniu serii ćwiczeń gimnastycznych. Dowiesz się w jaki sposób aktywność fizyczna wpływa na tętno.
52
Mierzymy tętno. Wniosek: Po wysiłku fizycznym tętno wzrasta.
Naszym „królikiem” doświadczalnym był Bartek. Przed biegiem miał 68 uderzeń serca na minutę, a po biegu 79. Wniosek: Po wysiłku fizycznym tętno wzrasta.
53
Mierzymy tętno.
54
ROZMIAR NASZEGO CIAŁA
55
Rozmiary ubrań. Rozmiary międzynarodowe Europejska 46 48 50 52 54 56
58 UK 36 38 40 42 44 USA ODZIEŻ DAMSKA - ROZMIARÓWKA NUMERYCZNA rozmiar obwód w biuście obwód w pasie obwód w biodrach 34 80-82 cm 63-65 cm 88-91 cm 36 83-86 cm 66-68 cm 92-94 cm 38 87-90 cm 69-72 cm 95-98 cm 40 91-94 cm 73-76 cm cm 42 77-80 cm cm 44 81-85 cm cm 46 86-90 cm cm 48 cm 91-96 cm cm 50 cm cm cm 52 cm cm cm ODZIEŻ DAMSKA - ROZMIARÓWKA LITEROWA rozmiar odpowiednik w rozmiarówce numerycznej XS 34/36 S 36/38 M 38/40 L 40/42 XL 42/44 XXL 44/46 XXXL 46/48
56
Rozmiary ubrań ODZIEŻ DLA MĘŻCZYZN Rozmiar XS S M L XL XXL Rozmiary 40
42 43 44 46 48 50 52 54 56 58 60 62 64 Obwód klatki piersiowej (cm) 78-81 82-85 84-87 86-89 90-93 94-97 Obwód pasa(cm) 66-69 70-73 72-753 74-77 90-94 95-99 długość boczna (cm) 96-99 98-100 99-101 ODZIEŻ DLA DZIECI rozmiar wzrost obwód klatki piersiowej obwód w pasie obwód w biodrach 92 87-92 54-56 cm 50-52 cm 55-57 cm 98 93-98 cm 51-53 cm 56-58 cm 104 cm 52-54 cm 57-59 cm 110 cm 53-55 cm 60-62 cm
57
Istnieje kilka sposobów sprawdzenie właściwego rozmiaru obuwia:
- odrysować stopę na kartce następnie zmierzyć największą odległość (od dużego palca do środka końca pięty), dodać ok 0,5-1cm. Na tej podstawie wyszukać w tabeli rozmiarów obuwia najbliższą temu wymiarowi długość wkładki. - zmierzyć długość wkładki w jednym z pasujących butów (o podobnym fasonie) wynik odnaleźć w tabeli rozmiarów. - zmierzyć długość stopy za pomocą linijki pamiętając, że wkładka buta powinna być większa o około 0,5 cm od stopy w skarpetce. Wynik odszukać w tabeli rozmiarów
58
Rozmiary obuwia. MĘŻCZYZNA UK EUR US Długosć stopy (cm) 6 39,5 7 25,2
6,5 40 7,5 25,6 40,5 8 26,0 41 8,5 26,4 42 9 26,8 42,5 9,5 27,2 43 10 27,7 44 10,5 28,1 44,5 11 28,5 45 11,5 28,9 45,5 12 29,3 46 12,5 29,7 47 13 30,2 47,5 13,5 30,6 48 14 31,0 KOBIETA UK EUR US Długość stopy (cm) 3 35,5 5 22,3 3,5 36 5,5 22,8 4,5 37,5 6,5 23,9 38 7 24,3 39 7,5 24,7 6 39,5 8 25,2 40 8,5 25,6 40,5 9 26,0 41 9,5 26,4 42 10 26,8
59
Wagę produktów
60
Mierzymy wagę różnych artykułów i porównujemy z wagą podaną na opakowaniu.
Zdjęcie Waga na opakowaniu Waga w rzeczywistości Komentarz 125 g 130,75 g Puste pudełko powinno ważyć 5,75g a waży 5,3 g 20 g 24,10 g Opakowanie powinno ważyć 4,1g i tyle waży zatem ok.!
61
Mierzymy wagę różnych artykułów i porównujemy z wagą podaną na opakowaniu.
zdjęcia Waga na opakowaniu Waga w rzeczywistości Komentarz 2 g Ok. 100 g 142,9 g Pudełko powinno ważyć 42,9g a waży 44 g 2,4 g Sznurek i papierek ważą 0,4g
62
CZAS
63
Zegar- to przyrząd do ciągłego pomiaru czasu.
Jak mierzymy czas? Zegar- to przyrząd do ciągłego pomiaru czasu.
64
Klepsydra To zegar wodny, a także piaskowy, składający się z dwóch szklanych baniek, z czego jedna znajduje się dokładnie nad drugą, połączonych rurką przepuszczającą określoną ilość wody lub piasku w określonym czasie.
65
Zegar słoneczny To zegar określający czas w godzinach na podstawie pozycji Słońca, przez wskazanie cienia wskazówki.
66
Zegar wahadłowy To zegar mechaniczny wykorzystujący wahadło jako regulator chodu do odmierzania czasu.
67
Zegar tarczowy Posiada tarczę z 12-godzinowa wskazówkowa, ewentualnie z sekundnikiem.
68
Zegar elektroniczny To urządzenie elektroniczne, które wyświetla czas w sposób cyfrowy w przeciwieństwie do zegarów analogowych, w których użyte są wskazówki.
69
ILE CZASU ZAJĘŁA NAM PRACA NAD PROJEKTEM?
70
A pracowali:
71
Bibliografia www.wikipedia.org
<---wyszukiwarka obrazów oraz sieć praktypedia.pl/Jak_zmierzyd_puls
72
Dziękujemy za uwagę. Grupa 98/4_mf_g2
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.