Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Solbus – polska firma rodzinna

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Solbus – polska firma rodzinna"— Zapis prezentacji:

1 Perspektywy skroplonego metanu jako paliwa w Polsce i Europie Kwiecień 2013

2 Solbus – polska firma rodzinna
Statuetki Gazeli Biznesu Solbus jest jedyną firmą w Polsce, która zdobyła statuetkę Gazeli Biznesu dwa razy z rzędu w latach , kiedy zwiększyła zatrudnienie z 60 do 200 osób. Fabryka Autobusów Solbus jest polską, rodzinną firmą produkującą nowoczesne autobusy, które z powodzeniem konkurują z wyrobami światowych koncernów. Autobusy marki Solbus są użytkowane przez największych przewoźników w Polsce, w tym przez MZA Warszawa (wkrótce 45 sztuk).

3 Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG
Solbus Solcity - pierwszy autobus na LNG w Europie Złoty Medal Targów Transexpo dla Solbusa Solcity LNG Solbus pokazał premierowy egzemplarz autobusu na skroplony gaz ziemny w 2008 r. Firma niezwłocznie przeszła do komercjalizacji nowej technologii, jednak pierwszy wygrany kontrakt na autobusy LNG nie doszedł do skutku ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury do tankowania LNG oraz niedostosowanie regulacji prawnych w Polsce i Europie.

4 Testy w sześciu miastach w na wiosnę roku 2012
Pokazowe tankowanie LNG w w czasie konferencji w Warszawie, maj 2012 Licznik zapewniający dane o zużyciu LNG Na wiosnę 2012 roku Solbus zorganizował jazdy testowe autobusów LNG w sześciu polskich miastach (m. in. Toruniu) przy wykorzystaniu dostarczonej przez Gazprom mobilnej stacji LNG wyposażonej w przepływomierz. Dzięki temu po raz pierwszy był możliwy pomiar zużycia LNG i zdobycie dowodów na opłacalność tego paliwa dla zainteresowanych firm transportowych.

5 Solbus nadal pionierem LNG w Europie
Demonstracyjny Solbus Solcity LNG był prezentowany na tzw. „Arenie Innowacji” podczas największych targów pojazdów użytkowych w Europie, IAA w Hanowerze, gdzie znalazł się wśród najbardziej innowacyjnych pojazdów z Europy.

6 Pierwszy komercyjny sukces – 11 Solbusów na LNG dla Olsztyna!
Solbus LNG – już dzisiaj spełnia normę emisji Euro 6. Olsztyn - miasto pełne zabytków i zieleni

7 Łańcuch dostaw LNG – wybrane problemy
LNG/LCNG filling station Produkcja LNG / Terminal Dystrybucja Tankowanie Końcowy użytkownik Regazyfikacja LNG - prosty i szybki sposób na zmarnowanie energii włożonej w skroplenie Różne przyłącza tankowania LNG- 2 firmy: JC Carter i Kodiak Różny skład chemiczny LNG- problematyczny dla silników dual -fuel Różne temperatury LNG- producenci silników wymagają od 2 do min. 18 bar Akcyza na LNG - trzeba ją opłacić miesiąc wcześniej Homologacja pojazdów LNG! - możliwa choć nie tak prosta LNG to nie LPG! - betonowe niecki pod zbiornikami LNG są zbędne

8 Pojazdy na LNG i CNG mają różne zbiorniki na to samo paliwo – metan (CH4)
8,5 bar Zbiornik LNG CH4 Parownik 200 bar Regulator ciśnienia Silnik na gaz ziemny (metan) Butle CNG Gasous (bio-) Methane

9 Certyfikacja pojazdów na LNG w Europie dzisiaj – decyzje krajowych instytucji certyfikujących => ryzyko Komponenty LNG certyfikowane wg norm zastępczych: światowych ISO amerykańskich NFPA Komponenty CNG są certyfikowane wg europejskiego regulaminu R110, który jest podstawą do wydawania homologacji europejskiej dla pojazdów na CNG

10 Certyfikacja pojazdów na LNG w UE w przyszłości –pewność uzyskania homologacji europejskiej (WVTA)
Europejski regulamin R110 zostanie rozszerzony o wymagania techniczne dla elementów kriogenicznych mających kontakt z ciekłym metanem (LNG). Na podstawie nowego regulaminu R110 producent pojazdów uzyska homologację europejską (Whole Vehicle Type Approval).

11 Zalety skroplonego gazu ziemnego jako paliwa
ponieważ zbiorniki na LNG są ok. 3 razy mniejsze i znacznie lżejsze od butli CNG, to LNG może być paliwem dla ciągników siodłowych (TIR) jako ciecz może być taniej i szybciej tankowana niż gaz czystość LNG w porównaniu z CNG jest gwarantowana – gdyż LNG nie zawiera wilgoci i związków siarki, ani nie może być zanieczyszczone olejem ze sprężarek sprawdzona technologia stosowana od 20 lat w USA CNG 5 litrów 200 bar 1 litr Diesel LNG -162OC 1,8 litra Źródło: NGVA Europe

12 KE wspiera rozwój tzw. „Błękitnych Korytarzy”– cel to stacje LNG co 400 km wzdłuż
Projekt „Niebieskich Korytarzy” został zaplanowany na lata KE przeznaczyła na budżet projektu 8 milionów Euro (wsparcie do 50%. Dzięki 13 nowym stacjom LNG mają powstać 4 międzynarodowe korytarze transportowe dla ciężarówek LNG. Źródło: NGVA Europe

13 Ważniejsza od zmiany przepisów jest zmiana sposobu myślenia o paliwach metanowych
Musimy pamiętać, że CNG i LNG to ta sama substancja (metan) zatem zgodnie z logiką i interesem ekonomicznym Polski LNG i CNG powinny być tak samo traktowane w przepisach także akcyzowych Używane w przepisach unijnych w kontekście transportu wyrażenie „natural gas” to gaz ziemny, czyli i „CNG” i „LNG”.

14 Dziękuję za uwagę. Michał Śliżak michal. slizak@solbus. com
Dziękuję za uwagę! Michał Śliżak Wszelkie wnioski i informacje zawarte w prezentacji odzwierciedlają wiedzę i doświadczenia jedynie Fabryki Autobusów Solbus Sp. z o.o.


Pobierz ppt "Solbus – polska firma rodzinna"

Podobne prezentacje


Reklamy Google