Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komunikacja społeczna i asertywność

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komunikacja społeczna i asertywność"— Zapis prezentacji:

1 Komunikacja społeczna i asertywność
mgr Andrzej Najmiec

2 Dystans między ludźmi

3 Dystans między ludźmi to nie tylko
centymetry Bliskość przestrzenna jest wskaźnikiem lubienia, sympatii. Im mniejszy dystans, tym bliższa relacja.

4 Komunikacja jest niezbędna w zawieraniu, znajomości, w pracy, w pogłębianiu przyjaźni, w zmniejszaniu dystansu...

5 Sposoby komunikowania
Komunikacja Sposoby komunikowania

6 Proporcje kanałów przekazywania komunikatu
Komunikacja Proporcje kanałów przekazywania komunikatu

7 Komunikacja Błędy komunikacji
Na Placu Czerwonym w Moskwie rozdają samochody? Nie na Placu Czerwonym ale pod Pałacem Zimowym, nie w Moskwie ale w Leningradzie, nie samochody tylko rowery, nie rozdają tylko kradną.

8 Komunikacja Bariery komunikacji brak zainteresowania
(np. niedostatecznie uważne słuchanie, niedopuszczanie innych do głosu, przerywanie), brak "wspólnego języka" (np. rozmówca używa naukowego żargonu) niewłaściwe miejsce lub/i czas rozmowy, przekazywanie sprzecznych komunikatów negatywny stosunek do rozmówcy,

9 Komunikacja Bariery komunikacji
osądzanie (narzucanie innym własnych norm - brak słuchania):    - krytykowanie - "czy ty naprawdę nie umiesz tego zrobić porządnie?"      - decydowanie za innych - "bo ty jesteś..."      - orzekanie - "to nie twoja sprawa"      - chwalenie (aby zganić) - "dobrze, ale gdybyś się lepiej postarał..." decydowanie za innych:      - rozkazywanie - "codziennie będziesz (robił to czy tamto)..."      - grożenie - "jeżeli nie, to..."      - moralizowanie - "ja w twoim wieku..."      - niewłaściwe zadawanie pytań - "gdzie byłeś? z kim byłeś?" uciekanie od problemów      - doradzanie - "ja na twoim miejscu...", "na drugi raz zastanów się..."      - zmiana tematu      - logiczne argumentowanie - "nikomu nie należy ufać..."

10 Rady – jak likwidować bariery komunikacji?
Komunikacja Rady – jak likwidować bariery komunikacji? nie oceniaj, nie uogólniaj, nie interpretuj, nie dawaj "dobrych rad”; dbaj o prostotę i przejrzystość języka; uważnie słuchaj drugiej strony i potwierdzaj, że to robisz; unikaj "gadulstwa", stosuj zasadę: minimum słów - maksimum treści; unikaj wszystkiego, co mogłoby rozmówcę zniechęcić lub wywołać w nim poczucie zagrożenia (np. słuchanie w milczeniu z "kamienną twarzą", unikanie kontaktu wzrokowego, sprawdzaj, czy jesteś dobrze rozumiany).

11 Lubimy tych, którzy nas lubią! Lubią nas ci, których my lubimy!
Komunikacja Ważna zasada psychologii społecznej Lubimy tych, którzy nas lubią! Lubią nas ci, których my lubimy!

12 ASERTYWNOŚĆ Posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nie naruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych. Jest to umiejętność nabyta. Asertywność to obok empatii podstawowa umiejętność wchodząca w skład inteligencji emocjonalnej.

13 ASERTYWNOŚĆ ...to umiejętność spokojnego –
bez skrępowanie, tremy, wstydu, zażenowania, unikania, zwodzenia, fantazjowania, odraczania w czasie, lęku, przerażenia itd. mówienia o sobie dobrze, mówienia o swoich wadach, przyznawanie się do błędów i przepraszania, wyrażania uczuć jakie żywimy do innych, proszenia o coś co chcemy lub nam się należy, odmawiania czegoś komuś, przyjmowania komplementów, przyjmowania krytyki i negatywnych ocen, kończenia trudnych spraw, rozmów, reagowania na trudne sprawy innych

14 ASERTYWNOŚĆ TAK NIE „NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE.”
autentyczna pewność siebie poczucie własnej wartości uznanie praw własnych i innych realizacja własnych potrzeb bez naruszenia godności innych szczerość i swoboda NIE bezczelność wywyższanie się i dominacja brak szacunku robię co mi się podoba manipulacja „NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE NIEMIŁE.” „KOCHAJ BLIŹNIEGO SWEGO, JAK SIEBIE SAMEGO.”

15 Obrona swoich praw w sytuacjach społecznych
ASERTYWNOŚĆ Obrona swoich praw w sytuacjach społecznych Jeżeli przeszkadza Ci gdy ktoś pali papierosa w Twojej obecności- czy potrafisz to powiedzieć ? Jeśli ktoś rozmawia głośno, kiedy pracujesz w skupieniu - czy prosisz o ściszenie rozmowy lub zmianę miejsca rozmowy ?

16 Obrona swoich praw w kontaktach osobistych
ASERTYWNOŚĆ Obrona swoich praw w kontaktach osobistych Przykłady: Czy odnosisz wrażenie, że inni ludzie mają tendencję do wykorzystywania Ciebie i rządzenia Tobą ? Jeżeli ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób niesprawiedliwy lub krzywdzący- czy zwracasz mu na to uwagę ?

17 Inicjatywa i kontakty towarzyskie
ASERTYWNOŚĆ Inicjatywa i kontakty towarzyskie Przykłady: Czy potrafisz (jesteś w stanie) rozpocząć rozmowę z obcą osobą ? Czy sprawia Ci trudność utrzymywanie kontaktu wzrokowego z osobą, z którą rozmawiasz ?

18 Oceny- wyrażanie i przyjmowanie krytyki i pochwał
ASERTYWNOŚĆ Oceny- wyrażanie i przyjmowanie krytyki i pochwał Przykłady: Czy wiesz jak się zachować kiedy ktoś Cię chwali w pracy? Czy zdarza Ci się chwalić swoich znajomych, kolegów ? Czy masz trudności w krytykowaniu swoich znajomych, przyjaciół, rodziny ?

19 Wyrażanie próśb i potrzeb
ASERTYWNOŚĆ Wyrażanie próśb i potrzeb Przykłady: Czy potrafisz poprosić nieznajomą osobę o udzielenie pomocy ? Czy potrafisz poprosić znajomych, przyjaciół, członków rodziny o przysługę czy pomoc ?

20 ASERTYWNOŚĆ Wyrażanie uczuć Przykłady:
Czy potrafisz być otwarty i szczery w wyrażaniu ciepła, sympatii wobec mężczyzn / kobiet ? Czy potrafisz być otwarty i szczery w wyrażaniu niezadowolenia i złości wobec mężczyzn / kobiet ? Czy często zdarza Ci się unikać pewnych ludzi lub sytuacji z obawy przed własnym zakłopotaniem ?

21 ASERTYWNOŚĆ Wyrażanie opinii Przykłady:
Jeżeli w rozmowie okazuje się, że masz odmienne zdanie- czy zwykle decydujesz się wyrazić swój pogląd ? Czy często przeżywasz taka sytuację, ze inni atakują Twoje zdanie a Ty masz kłopot z jego obroną ?

22 ASERTYWNOŚĆ Występy publiczne Przykłady:
Czy odczuwasz trudność w zabieraniu głosu w dyskusji w większej grupie osób ? Czy odczuwasz trudność w podejmowaniu występów publicznych wobec szerszego forum ?

23 Wkraczanie na cudze terytorium
ASERTYWNOŚĆ Wkraczanie na cudze terytorium Przykłady: Czy zdarza Ci się kończyć zdanie za inną osobę ? Czy masz zwyczaj używać krzyku jako techniki zmuszania innych do zrobienia tego, czego Ty chcesz ? Czy kontynuujesz prowadzenie sprzeczki mimo że druga osoba od dłuższego czasu ma jej dosyć ? Czy złoszcząc się masz zwyczaj używania obelg i niecenzuralnych wyrazów ?

24 Agresywne ? Uległe ? Asertywne?
ASERTYWNOŚĆ Jakie to zachowanie ? SYTUACJA Koleżanka niesłusznie zarzuca Ci nielojalność. REAKCJA Nie oceniaj mnie po pozorach .Wysłuchaj mnie - być może zmienisz zdanie. Agresywne ? Uległe ? Asertywne?

25 Agresywne ? Uległe ? Asertywne?
ASERTYWNOŚĆ Jakie to zachowanie ? SYTUACJA Koleżanka zaprasza Cię na przyjęcie, z którego bardzo chciałabyś się "wykręcić". REAKCJA Dziękuję. Oczywiście, że będę Agresywne ? Uległe ? Asertywne?

26 Agresywne ? Uległe ? Asertywne?
ASERTYWNOŚĆ Jakie to zachowanie ? SYTUACJA Kolega ma pewien problem i prosi Cię o radę. REAKCJA Skąd mam wiedzieć, co robić? To jest Twoja sprawa. Agresywne ? Uległe ? Asertywne?

27 ASERTYWNOŚĆ "Panie... Daj mi siłę, abym zmienił to co zmienić mogę... Daj mi cierpliwość, abym zniósł to, czego zmienić nie mogę... I daj mi mądrość, abym odróżnił jedno od drugiego..." Friedrich Christoph Oetinger


Pobierz ppt "Komunikacja społeczna i asertywność"

Podobne prezentacje


Reklamy Google