Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
dr Nicolas Levi - Centrum Studiów Polska-Azja
Kultura biznesowa Korei i Chin: podobieństwa i różnice oraz jej wpływ na współpracę gospodarcza miedzy Koreą a Chinami dr Nicolas Levi - Centrum Studiów Polska-Azja
2
Spis Treści Liczby Uwarunkowanie Spotkanie po Koreańsku
3
Liczby Już w 2003 roku Chiny stały się głównym rynkiem eksportowym dla towarów południowokoreańskich, a od 2007 roku Koreańczycy najwięcej importują właśnie z Chin. W ubiegłym roku obroty między państwami wyniosły 256 mld dolarów, a w 2015 roku mają przekroczyć 300 mld dolarów. Oznaczałoby to, że stały się 50 razy wyższe od obrotów handlowych Chin i Korei Północnej, które obecnie kształtują się na poziomie 6 mld dolarów rocznie. W Korei Południowej działa obecnie zaledwie 700 firm z Chin (głównie na wyspie Yongjeong), podczas gdy w Chinach obecnych jest około 50 tys. firm południowokoreańskich.
4
Cechy Koreańczyka Silne uzależnienie od innych Wierność monarchę Nie lubią czekać Planują Próżni Rodzinni Wysokie poczucie godności Wrażenie estetyczne
5
Cechy Chińczyka Pozbawieni wstydu Pracowici Przywiązani do chińskiej tradycji Dumni (wrazliwi na swoim punkcie, wrazliwi na punkcie własnego kraju) Traktuja innych z dystansem (ostrozni i skryci) Lubią nowości Inny tok myślenia niż w Polsce Darzą szacunkiem Uważają człowieka za małą cząsteczkę otaczającej przyrody
6
Podobieństwa Polski Chiński Koreański Japoński Ambasada Dashigwan (使馆)
Taesokwan (대사관) Taishikan (大使館) Biały Bae (白) Paek (백) Shiro (白) Góra Shan (山) San (산) Yama (山) Jeden Yi (一) Il (일) Ichi (一) Koń Ma (马) Mal (말) Uma (馬) Lekarz Isheng (医生) Uisa (의사) Isha (医者) Muzeum Bo Wu Guan (博物馆) Pak Mul Gwan (박물관) Hakubutsukan (博物館) Naród Minzu Minjok Rezerwacja Yuding (预订) Yeyag (예약) Yoyaku (予約) Tak Shide (是的) Yae (예) Hai (はい)
7
Uwarunkowanie Chińczycy i Koreańczycy to przedstawiciele dwóch odrębnych grup kulturowych. Dystans między tymi krajami kształtują odległość geograficzna, historia, zwyczaje oraz tradycje filozoficzne i religijne. Korea przez długie stulecia była pod olbrzymim wpływem Chin. Izolacja ta od świata zewnętrznego, w dużej mierze spowodowana mentalnością ówczesnych Koreańczyków, ukształtowaną przez surową doktrynę neokonfucjańską – najważniejszą doktrynę państwową Korei, jaka obowiązywała od XV wieku aż do okresu utraty niepodległości w 1910 roku. Niechętnie Koreańczycy patrzą na nowości, chyba że przyszły one do Korei z Chin.
8
Co Koreańczycy/Chińczycy myślą o Chińczykach/Koreańczykach
Co Koreańczycy myślą o Chińczykach? Uważają, że produkty chińskiej są ze słabej jakości; Są jednakże otwarci na współpracę; Nie przypadają za emigrację chińską (obywatele drugiej kategorii). Co Chińczycy myślą o Koreańczykach? Chńczycy lubią koreańską muzykę, koreańską telewizję; Kosmetyki koreańskie są bardzo cenione w Chinach;
9
Spotkanie po koreańsku
Być punktualny; Koreańzycy noszą zachodnie ubrania (różnica z Chińczykami). Należy unikać jaskrawych kolorów ubrania, wystawnych kreacji czy biżuterii, ponieważ osoba tak ubrana może być postrzegana jako niepoważna.; Koreańczycy bardziej przestrzegają zasad (różnica z Chińczykami); w Chinach i Korei unika się cyfry „cztery” (jej brzmienie jest identyczne ze slowem śmierć”);
10
Pozycja kobiet W Chinach jeśli kobieta jest profesjonalna, to jest uwazana ok i sluchana, W Korei, kobieta praktycznie pelni role slużebną i tylko reprezentuje mężczyznę.
11
Ubranie
12
Spotkanie po koreańsku
Pierwsze spotkanie jest ogólne; Koreańczycy nigdy nie przychodzą sami; Z należnym szacunkiem trzeba się zwracać do osób wyższych statusem społecznym i zawodowym, starszych wiekiem i doświadczeniem; istnieją odrębne formy leksykalne wielu słów: honoryfikatywne i neutralne. Inaczej rozmawia się ze starszą osobą, inaczej z młodszą, czy rówieśnikiem (moekta/japsusida); Koreańczycy nie rozmawiają głośno; Spotkania integracyjne poza wyznaczonym czasem pracy odbywają się w restauracjach, obfitują w koreański trunek „Sodżu” (Napój robiony jest na bazie ryżu, ziemniaków lub pszenicy);
13
Spotkanie po koreańsku
Spotkanie w restauracji. Koreańczycy bardzo nieufnie podchodzą – zwłaszcza starsze pokolenie – do każdego cudzoziemca. Koreańczycy, tak samo jak i Chińczycy, posługują się pałeczkami i łyżką, a Japończycy tylko pałeczkami. Unikać poruszania tematów związanych z relacjami Korei Południowej z Koreą Północną oraz z Japonią. Najlepsze tematy rozmów: Korea (wyspa Dżedżu); góry; kosmetyki koreańskie; religia. Racja należy do tego, kto jest starszy, lub posiada wyższe stanowisko w firmie. Częstym pytaniem zadawanym przez Koreańczyków, również obcokrajowcom, jest pytanie o wiek. Koreańczycy unikają odpowiedzi wprost na niewygodne pytania
14
Spotkanie po koreańsku
Jak ocenić hierarchię w koreańskiej delegacji? Najstarszy członek delegacji jest generalnie przewodniczący tej delegacji.
15
Koreańskie wizytówki Wizytówki są ważne
Wizytówki wymieniamy na początku spotkania przy przedstawianiu się; Wizytówkę podajemy prawą ręką lub lepiej obiema; Jeśli przy wymianie wizytówek nasza upadnie na podłogę należy ją schować i przekazać inną; Po otrzymaniu wizytówki wskazane jest zapoznanie się z jej treścią - najlepiej głośno czytając imię i nazwisko oraz stanowisko rozmówcy; Podczas rozmowy wizytówki, które strony otrzymały od rozmówców, umieszczane są na stole w zasięgu wzroku – ułatwia to prawidłowe zwracanie się do osób, które widzimy po raz pierwszy;
16
Koreańskie wizytówki Wizytówkę rozmócy, tak jak samego rozmówcę, zawsze traktujemy z należytym szacunkiem - po zakończeniu spotkania wizytówki chowamy w odpowiednie miejsce – do wizytownika, wewnętrznej kieszeni marynarki, ale nie chowamy do kieszeni spodni; Unikamy pisania po wizytówce rozmówcy; Warto by jedna strona naszej wizytówki była w języku koreańskim.
17
Upominki Upominki są ważne (szczególnie opakowanie, bardziej niż w Chinach). Lepszy upominek dla kadry. Upominków zwykle się nie rozpakowuje bezpośrednio przed ofiarującym, jednak w niektórych przypadkach dobrym pomysłem jest zapytanie koreańskiego partnera, czy można go rozpakować. Jakie upominki?
18
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.