Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wyznaczanie celów SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego SZKOLNY OŚRODEK KARIERY Wyznaczanie celów Projekt współfinansowany ze środków Unii o CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny
2
MOTYWACJA Stan gotowości do podjęcia określonego działania.
To wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określający podłoże zachowań i ich zmian. „Motywacja jest tym co pozwala ci zacząć” - Jim Ryun
3
Motywacja w znacznym stopniu zależy od proporcji między obowiązkami a marzeniami, a także od równowagi pomiędzy emocjami i logiką.
4
Motywacja pomaga nam Osiągać cele Uzyskiwać pozytywny punkt widzenia
Nabierać siły do dokonywania zmiany Budować poczucie własnej wartości i własny potencjał Zarządzać własnym rozwojem i pomagać w tym innym ludziom Motywacja pomaga nam
5
Jak pobudzić motywację?
dopasować zadania do zainteresowań uczynić zadania jak najbardziej zrozumiałymi zapewnić sobie wsparcie otoczenia nałożyć własny system kar i nagród za ocenę poziomu wykonania pozwolić sobie na odpoczynek i inne formy aktywności w trakcie realizacji celu stawiane sobie zadania powinny być nieco powyżej naszych możliwości włożone nakłady pracy (wysiłku, zaangażowania i wiedzy) nie powinny przewyższać korzyści płynących z realizacji celu
6
Piramida Abrahama Maslowa
7
Rodzaje potrzeb wg Maslowa
Fizjologiczne: głód, pragnienie, sen, odpoczynek, brak napięcia, potrzeby seksualne Bezpieczeństwa: brak lęku, spokój, wygoda, poczucie bezpieczeństwa materialnego, brak zagrożeń, potrzeba porządku, oczekiwanie sprawiedliwości Przynależności: nawiązywanie bliskich relacji z ludźmi, współpraca z nimi, akceptacja, przyjaźń i miłość, przezwyciężanie samotności, poczucie bycia potrzebnym Uznania: potrzeba szacunku do samego siebie i innych ludzi, poczucie sukcesu, prestiżu, władzy, bycia poważanym Samorealizacji: zaspokajanie ambicji, wykorzystanie posiadanych zdolności, dążenie do samorozwoju, potrzeby estetyczne (piękno) i poznawcze (wiedza). Rodzaje potrzeb wg Maslowa
8
Statek powinien płynąć do konkretnego portu, który odpowiada jego załadunkowi i gdzie jest na niego zapotrzebowanie. Musi kierować się do portu przeznaczenia nie tylko gnany przez sprzyjające prądy i wiatry, ale musi trzymać też kurs podczas wichrów i burz. Dokąd zmierzam?
9
Stan lub obiekt, do którego się dąży.
Co to jest CEL? Stan lub obiekt, do którego się dąży.
10
Cel jest jak KOMAR K konkretny O określony w czasie
K konkretny O określony w czasie M mierzalny (ilość, jakość, korzyści) A adekwatny(zgodny z priorytetami, wartościami) R realistyczny
11
Mój CEL Długoterminowy lub średnioterminowy cel, który chcę zrealizować:………………………………………………………………………… Cel ten chcę zrealizować przed………………………………(data) Aby zrealizować ten cel, muszę: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Podczas realizacji celu mogę uzyskać pomoc od:………………………………………………………………………………………
12
Źle postawiony cel to brak celu!
Znajdę pracę – marzenie Znajdę pracę na stanowisku… - cel Zarobię dużo pieniędzy – marzenie Zarobię milion przed 50 –tką – cel Jutro zajmę się szukaniem pracy – marzenie Jutro złożę swoje CV u pięciu pracodawców - cel Źle postawiony cel to brak celu!
13
Po powrocie do domu sporządź swoją listę celów!
Cele muszą być zapisane Cel niezapisany często umyka, zniekształca się Cel zapisany na papierze ma magiczną moc wrycia się w naszą świadomość i podświadomość, co skutkuje jego realizacją Jeśli chcesz osiągnąć cel – zapisz, go, jeżeli nie – zapomnij o nim Po powrocie do domu sporządź swoją listę celów!
14
Richard Wiseman, profesor psychologii przez rok monitorował postępy ponad 500 osób, które starały się osiągnąć swoje cele takie jak: utrata wagi, zmiana kwalifikacji, rzucenie palenia, znalezienie partnera, czy zmiana trybu życia na bardziej ekologiczny. Pod koniec badania poprosił uczestników jakie stosowali techniki, żeby osiągnąć sukces. Okazało się, ze tylko 10% badanych osiągnęło swoje zamierzenia, a udało się im to dzięki określonym stategiom. Zasady Wisemana
15
Strategie osiągania celów
1. Osoby, którym się powiodło określali konkretne cele i ustalili plan działania składający się z małych kroków. 2. Częściej niż pozostali mówili o swoich celach rodzinie, znajomym. 3. Skupiali się na pozytywnych skutkach osiągnięcia celu. 4. Nagradzali się za trudne i nieprzyjemne przejścia szczebli na drodze do celu. 5.Monitorowali postępy, robili podsumowania, notowali w formie dziennika, wykresu. Strategie osiągania celów
16
Kinga Kaszuba – doradca zawodowy
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Dziękuję za uwagę Kinga Kaszuba – doradca zawodowy BIURO PROJEKTU: Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny www: projekt-lobrzeziny.pl; tel/fax: 0-46 Projekt Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, Brzeziny CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.