Pobierz prezentację
OpublikowałEwa Chromiński Został zmieniony 11 lat temu
1
Wprowadzenie do tematyki jakości Opracował: Tomasz Greber
2
Jakość to właściwe wykonywanie za pierwszym razem
Znaczenie jakości Jakość to właściwe wykonywanie za pierwszym razem i za każdym razem Gdyby 99% wystarczało w Europie mielibyśmy: ponad ludzi chorych lub zmarłych z powodu zatrucia pokarmowego co roku ponad noworodków przypadkiem upuszczonych przez lekarzy/pielęgniarki co roku brak prądu, wody lub ogrzewania codziennie przez 15 minut brak programu telewizyjnego lub radiowego przez 15 minut dziennie 1,7 milionów listów lub paczek zagubionych codziennie przez pocztę 50 osób zabitych codziennie, ponieważ ich spadochron się nie otworzył
3
„Stare” podejście (Shewhart 1929)
zaprojektować wyprodukować sprzedać Ford: „Możesz mieć samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny”.
4
„Nowe” podejście (Shewhart 1929)
zaplanowanie wykonanie sprawdzenie wdrożenie Cykl uczenia się.
5
Historia Zarządzania Jakością
1728 r. p.n.e. Hammurabi 1600 r. Piotr Wielki, Colbert 1900 r. Tayloryzm,brakarz 1930 r. Rozwój statystyki Kontrola statystyczna 1940 r. Normy militarne 1960 r. Zero błędów Rakiety Pershinga 1970 r. TQC BS 5750 NATO FMEA 1980 r. Normy ISO System Zapewnienia Jakości 1990 r. TQM
6
Jakość Jakość typu Jakość wykonania Jakość eksploatacji
Zgodność projektu z wymaganiami Klienta Zgodność gotowego wyrobu z projektem Zgodność eksploatacji z wymaganiami
7
Cykl PDCA 1. Plan (zaplanuj) 2. Do (wykonaj) 3. Check (sprawdź) 4. Act
(wdróż) Zaplanuj zmianę dążącą do rozwoju, zbierz dane i ustal harmonogram prac Wykonaj plan, wprowadź zaplanowane zmiany na małą skalę Sprawdź uzyskane wyniki swoich zmian. Czego się nauczyłeś? Wdróż zmiany lub zaniechaj ich, albo przejdź cykl ponownie z innymi założeniami
8
14 zasad Deminga 1. Stwarzaj warunki do ciągłego doskonalenia pracy.
2. Przyjmuj nową filozofię postępowania. 3. Nie polegaj na masowej kontroli jakości. 4. Nie dokonuj zakupów kierując się tylko ceną. 5. Wspieraj działania polepszające jakość. 6. Wprowadź zasadę ciągłych szkoleń i nauki. 7. Stosuj właściwe formy nadzoru. 8. Odrzuć strach. Wprowadź swobodę dyskusji. 9. Usuń bariery między wydziałami. 10. Nie stosuj pustych sloganów. 11. Z rozwagą używaj norm pracy opartych na liczbach. 12. Pozwól pracownikom oceniać własną pracę. 13. Stosuj dokształcanie w zakresie nowych metodologii i idei. 14. Daj każdemu możliwość uczestniczenia w pracy zespołowej przy wdrażaniu zmian.
9
Osiem zasad zarządzania jakością
Są to pewne uniwersalne zasady, które znaleźć można zarówno w zasadach Deminga jak i podstawach TQM i norm ISO serii 9000. 1. Orientacja na Kliencie. 2. Przywództwo. 3. Zaangażowanie ludzi. 4. Podejście procesowe. 5. Systemowe podejście do zarządzania. 6. Ciągłe doskonalenie. 7. Podejmowanie decyzji na podstawie faktów. 8. Obustronnie korzystne powiązania z dostawcami.
10
Organizacje - kalendarium
komitet normalizacyjny Committee of Standards (Anglia) British Standards Institution (BSI) - przekształcony z Committee of Standards. Deutscher Normenausschuss (DNA) - Niemcy American Standards Assosiation (ASA) - USA Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) - Polska Głównym zadaniem komitetów normalizacyjnych było wydawanie obowiązujących w danym kraju norm jakościowych, takich jak np. Polska Norma (PN), Japonis Standard (JS), British Standard (BS), Das ist Norm (DIN), American Standard (AS) itd.
11
Normy systemowe - historia
Departament Obrony wydał normę “MIL-Q-9858” dotyczącą systemów jakości w U.S. Military, a później w NATO w 1969 zastosowane zostały inne normy dotyczące systemów zapewnienia jakości Pierwsze przepisy dotyczące systemów jakości - Atomic Energy Commission (Komisja Energii Atomowej) pierwsza norma państwowa z zakresu systemów jakości opracowana w Stanach Zjednoczonych (AS - A.N.S.I.-N45- 2 “Quality Assurance Program Requirements for Nuclear Power Plants” - wymagania dotyczące programu zapewnienia jakości dla elektrowni atomowych) norma BS 5750 w Wielkiej Brytanii normy ISO serii 9000 (zarządzanie jakością, systemy zapewnienia jakości)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.