Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWioletta Bartkiewicz Został zmieniony 11 lat temu
1
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W CZARNKOWIE W RAMACH PROMOCJI ZDROWIA
2
CISZA całkowity brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. całkowity brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe.
3
DŹWIĘK Dźwięki są jednym ze składników środowiska przyrodniczego człowieka. Dźwięki są jednym ze składników środowiska przyrodniczego człowieka. Są źródłem wielu informacji o tym co dzieje się w środowisku, pozwalają na komunikację między ludźmi, ostrzegają przed niebezpieczeństwem, powodują określoną reakcję osoby lub osób, dla których dźwięk był przeznaczony. Są źródłem wielu informacji o tym co dzieje się w środowisku, pozwalają na komunikację między ludźmi, ostrzegają przed niebezpieczeństwem, powodują określoną reakcję osoby lub osób, dla których dźwięk był przeznaczony. Mogą dostarczać przyjemnych wrażeń, na przykład podczas słuchania muzyki lub śpiewu. Mogą dostarczać przyjemnych wrażeń, na przykład podczas słuchania muzyki lub śpiewu. Niektóre dźwięki powodują zmęczenie i zdenerwowanie - nazywamy je hałasami lub szumami. Niektóre dźwięki powodują zmęczenie i zdenerwowanie - nazywamy je hałasami lub szumami.
4
HAŁAS niepożądane, nieprzyjemne lub uciążliwe dźwięki, zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) w danym miejscu i czasie. Pojęcie hałasu jest generalnie subiektywne i zależy od poziomu odniesienia. niepożądane, nieprzyjemne lub uciążliwe dźwięki, zazwyczaj o nadmiernym natężeniu (zbyt głośne) w danym miejscu i czasie. Pojęcie hałasu jest generalnie subiektywne i zależy od poziomu odniesienia.
5
SZKODLIWOŚĆ HAŁASU Hałas może być szkodliwy dla zdrowia człowieka. Hałas może być szkodliwy dla zdrowia człowieka. Zbyt duże jego natężenie może prowadzić do uszkodzenia narządu słuchu. Zbyt duże jego natężenie może prowadzić do uszkodzenia narządu słuchu. Mniejsze wartości natężenia hałasu, występujące długotrwale lub przenikliwie, mogą wpływać negatywnie na psychikę. Mniejsze wartości natężenia hałasu, występujące długotrwale lub przenikliwie, mogą wpływać negatywnie na psychikę.
6
25 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. 25 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem.
7
ŹRÓDŁA HAŁASU pojedyncze np. środki komunikacji, transportu i produkcji w obiektach i na zewnątrz pojedyncze np. środki komunikacji, transportu i produkcji w obiektach i na zewnątrz zgrupowane na określonej przestrzeni np. drogi, lotniska, dworce, zajezdnie, stacje rozrządowe, obiekty przemysłowe, rozrywkowe, sportowe itp. zgrupowane na określonej przestrzeni np. drogi, lotniska, dworce, zajezdnie, stacje rozrządowe, obiekty przemysłowe, rozrywkowe, sportowe itp.
9
Jednostką pomiarową dla hałasu są decybele Bezpieczne dźwięki to 20-60 decybeli tj. szelest liści, tykanie zegara, szum cichej ulicy, zwykła rozmowa, śpiew ptaków. Bezpieczne dźwięki to 20-60 decybeli tj. szelest liści, tykanie zegara, szum cichej ulicy, zwykła rozmowa, śpiew ptaków. Ryzykowne 75-100 decybeli – gwar w restauracji z muzyką, szum głośnej ulicy, odgłos jadącej ciężarówki i autobusu. Ryzykowne 75-100 decybeli – gwar w restauracji z muzyką, szum głośnej ulicy, odgłos jadącej ciężarówki i autobusu. Groźne 100- 140 decybeli- warkot motocykla bez tłumika, dźwięki koncertu rockowego, pracujący młot pneumatyczny. Groźne 100- 140 decybeli- warkot motocykla bez tłumika, dźwięki koncertu rockowego, pracujący młot pneumatyczny.
10
Miernik ciśnienia akustycznego
11
Wpływ hałasu na zdrowie człowieka. Z punktu widzenia psychologii hałas jest dźwiękiem nieprzyjemnym i niepożądanym, powodującym drażliwość, zmęczenie całego organizmu a szczególnie słuchu. Z punktu widzenia psychologii hałas jest dźwiękiem nieprzyjemnym i niepożądanym, powodującym drażliwość, zmęczenie całego organizmu a szczególnie słuchu. Hałas ma wpływ na zdrowie i kondycję człowieka. Hałas ma wpływ na zdrowie i kondycję człowieka. Szkodliwość działania hałasu na organizm człowieka objawia się zmęczeniem, gorszą wydajnością nauki trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami orientacji, drażliwością, podwyższeniem ciśnienia krwi, bólem i zawrotami głowy, czasowym lub trwałym uszkodzeniem słuchu. U małych dzieci hałas budzi duży niepokój, niepewność, zagubienie. Szkodliwość działania hałasu na organizm człowieka objawia się zmęczeniem, gorszą wydajnością nauki trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami orientacji, drażliwością, podwyższeniem ciśnienia krwi, bólem i zawrotami głowy, czasowym lub trwałym uszkodzeniem słuchu. U małych dzieci hałas budzi duży niepokój, niepewność, zagubienie. Nie wszyscy są jednakowo wrażliwi na po hałasowe uszkodzenie słuchu. Istnieją czynniki predysponujące zależne od genów, ogólnego stanu zdrowia, warunków środowiskowych. Nie wszyscy są jednakowo wrażliwi na po hałasowe uszkodzenie słuchu. Istnieją czynniki predysponujące zależne od genów, ogólnego stanu zdrowia, warunków środowiskowych.
12
Sprawdź swój słuch- wykonaj test Masz słuch prawidłowy, gdy słyszysz szept z odległości 6 metrów. Masz słuch prawidłowy, gdy słyszysz szept z odległości 6 metrów. Masz słuch osłabiony, gdy słyszysz szept z odległości 1-4 metrów. Masz słuch osłabiony, gdy słyszysz szept z odległości 1-4 metrów. Masz słuch przytępiony, gdy słyszysz szept z odległości do 1 metra. Masz słuch przytępiony, gdy słyszysz szept z odległości do 1 metra. Grozi ci głuchota, gdy osoba, która do ciebie mówi, musi nachylić się do twego ucha, by dotarł do ciebie jej głos Grozi ci głuchota, gdy osoba, która do ciebie mówi, musi nachylić się do twego ucha, by dotarł do ciebie jej głos
13
HAŁAS W SZKOLE 20 procent dzieci ze szkół podstawowych ma zaburzenia słuchu a 30 procent ma tzw. szumy uszne. Większe zaburzenia mają dzieci ze starszych klas. Powodem jest hałas w szkołach ponad dopuszczalne normy. 20 procent dzieci ze szkół podstawowych ma zaburzenia słuchu a 30 procent ma tzw. szumy uszne. Większe zaburzenia mają dzieci ze starszych klas. Powodem jest hałas w szkołach ponad dopuszczalne normy.
14
HAŁAS W SZKOLE Hałas na szkolnej przerwie może być porównywalny z tym na koncercie rockowym. Przy jego natężeniu przekraczającym 100 decybeli większość ludzi odczuwa ból. Hałas na szkolnej przerwie może być porównywalny z tym na koncercie rockowym. Przy jego natężeniu przekraczającym 100 decybeli większość ludzi odczuwa ból. Naukowcy ostrzegają: w szkołach jest za głośno, uczniowie nie mogą efektywnie przyswajać wiedzy nawet po krótkotrwałej obecności w takich warunkach. Naukowcy ostrzegają: w szkołach jest za głośno, uczniowie nie mogą efektywnie przyswajać wiedzy nawet po krótkotrwałej obecności w takich warunkach.
15
HAŁAS W SZKOLE podczas przerw jego poziom dochodzi w nich nawet do 110 decybeli, podczas gdy dopuszczalna norma w Polsce wynosi 85 decybeli. Natomiast średni poziom hałasu to 90 dB, czyli nieco powyżej progu uszkodzenia słuchu. Tyle decybeli ma także dźwięk szkolnego dzwonka podczas przerw jego poziom dochodzi w nich nawet do 110 decybeli, podczas gdy dopuszczalna norma w Polsce wynosi 85 decybeli. Natomiast średni poziom hałasu to 90 dB, czyli nieco powyżej progu uszkodzenia słuchu. Tyle decybeli ma także dźwięk szkolnego dzwonka Po spędzeniu 59 minut w takim hałasie potrzeba aż 479 minut odpoczynku, aby stan słuchu powrócił do normy Po spędzeniu 59 minut w takim hałasie potrzeba aż 479 minut odpoczynku, aby stan słuchu powrócił do normy
17
POKOCHAJMY CISZĘ… Można zamknąć oczy, gdy się nie chce czegoś widzieć. Można zamknąć oczy, gdy się nie chce czegoś widzieć. Można zatrzymać oddech, gdy się nie chce czegoś wąchać. Można zatrzymać oddech, gdy się nie chce czegoś wąchać. Ale nie można zamknąć ucha, gdy się nie chce czegoś słyszeć. Ale nie można zamknąć ucha, gdy się nie chce czegoś słyszeć.
18
Mów tylko wtedy, kiedy to co chcesz powiedzieć jest piękniejsze od ciszy. Mów tylko wtedy, kiedy to co chcesz powiedzieć jest piękniejsze od ciszy. Przysłowie arabskie
19
Bibliografia http://www.spbudziwoj.itl.pl/glowna_pliki/lewa_pliki/pub likacje_pliki/publikacja_14.htm http://www.spbudziwoj.itl.pl/glowna_pliki/lewa_pliki/pub likacje_pliki/publikacja_14.htm http://www.spbudziwoj.itl.pl/glowna_pliki/lewa_pliki/pub likacje_pliki/publikacja_14.htm http://www.spbudziwoj.itl.pl/glowna_pliki/lewa_pliki/pub likacje_pliki/publikacja_14.htm http://www.bankier.pl/wiadomosc/Halas-w-szkole- powodem-zaburzen-sluchu-u-dzieci-1879565.html http://www.bankier.pl/wiadomosc/Halas-w-szkole- powodem-zaburzen-sluchu-u-dzieci-1879565.html http://www.bankier.pl/wiadomosc/Halas-w-szkole- powodem-zaburzen-sluchu-u-dzieci-1879565.html http://www.bankier.pl/wiadomosc/Halas-w-szkole- powodem-zaburzen-sluchu-u-dzieci-1879565.html http://www.eioba.pl/a2377/halas http://www.eioba.pl/a2377/halas http://www.eioba.pl/a2377/halas http://pl.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%82as http://pl.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%82as http://pl.wikipedia.org/wiki/Ha%C5%82as http://pl.wikipedia.org/wiki/Cisza_(akustyka) http://pl.wikipedia.org/wiki/Cisza_(akustyka) http://pl.wikipedia.org/wiki/Cisza_(akustyka http://pl.wikiquote.org/wiki/Cisza http://pl.wikiquote.org/wiki/Cisza http://pl.wikiquote.org/wiki/Cisza http://www.biomedical.pl/aktualnosci/poziom-halasu-w- szkole-przekracza-dopuszczalne-normy-435.html http://www.biomedical.pl/aktualnosci/poziom-halasu-w- szkole-przekracza-dopuszczalne-normy-435.html http://www.biomedical.pl/aktualnosci/poziom-halasu-w- szkole-przekracza-dopuszczalne-normy-435.html http://www.biomedical.pl/aktualnosci/poziom-halasu-w- szkole-przekracza-dopuszczalne-normy-435.html http://spb.one.pl/modules.php?name=Content&pa=sho wpage&pid=27 http://spb.one.pl/modules.php?name=Content&pa=sho wpage&pid=27 http://spb.one.pl/modules.php?name=Content&pa=sho wpage&pid=27 http://spb.one.pl/modules.php?name=Content&pa=sho wpage&pid=27
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.