Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Informacja multimedialna w bibliotece
Mgr Marlena Borowska Mgr Marta Bednarczyk Biblioteka Główna Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej
2
Multimedia
3
Łączą w sobie tekst, obraz, dźwięk, animację
Aktywizują odbiorców wymuszając reakcję Stanowią atrakcyjną formę przekazywania wiadomości, informacji, wiedzy
4
„Zastosowanie środków multimedialnych (…) prowadzi
do ekspansji kultury obrazowej, ceniącej ruchomy obraz, rysunek lub zdjęcie bardziej niż tekst, który jest do nich zaledwie dodatkiem (…) Obrazy generowane na ekranie monitora charakteryzują się czytelnością, (…) dostarczają niezbędnej informacji o przedmiocie„* * T. Barski: Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. Opole 2006, s
5
Wizualizacja informacji
Zbiór myśli przedstawiony za pośrednictwem obrazów, które dzięki swojej formie uruchamiają w użytkowniku dodatkowe bodźce, dostarczają mu nowych doznań, emocji i wyobrażeń.
6
Przykładem może być: Instrukcja multimedialna umieszczona na stronie biblioteki
7
Film promujący bibliotekę, prezentujący jej zasoby czy też film instruktażowy, który zaprezentuje użytkownikowi jak np. korzystać z katalogu online biblioteki
8
KATALOG I MULTIMEDIA ( Na przykładzie katalogu Biblioteki Głównej Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej – system biblioteczny PROLIB M21) Stanowi system informacyjno-wyszukiwawczy Zawiera usystematyzowany wykaz dokumentów dostępnych w bibliotece, prezentowanych za pomocą opisu bibliograficznego oraz multimediów Obraz, dźwięk działają jak dekoder informacji. Wykorzystanie funkcji dołączenia multimediów do poszczególnych opisów bibliograficznych pozwala na pełne wykorzystanie potencjału katalogu oraz na większą ilość informacji jaką możemy przekazać użytkownikowi
9
Jakiego typu multimedia możemy dołączyć ?
okładka w formacie PDF okładka w formacie JPG trailer filmu film zdjęcie fragment audiobooka skan (np. spisu treści ) link do strony www (np. dokumentu dostępnego w pełnym tekście, recenzji książki, trailera filmu itp.)
10
System biblioteczny PROLIB M21 i możliwość dołączania multimediów
Parametry umożliwiające dodawanie multimediów : 1) z modułu opracowanie – Rekord – Powiąż z… - Okładka 2) z modułu opracowanie – Rekord – Powiąż z… - Multimedia 3) z modułu opracowanie – opis bibliograficzny – pole 856
11
OKŁADKA
14
Widok rekordu z pozycji użytkownika w katalogu OPAC
15
MULTIMEDIA
18
Widok z pozycji użytkownika w katalogu OPAC
19
POLE 856
22
Widok z pozycji użytkownika w katalogu OPAC
Książka mówiona
24
Dokument w pełnym tekście
26
Trailer
29
„Podstawowym celem rozwoju komputerów i sieci teleinformatycznych jest umożliwienie sprawnej komunikacji, magazynowanie i przetwarzanie informacji. Za ich pomocą tworzą się nowe dziedziny i formy pracy, nauki i rozrywki, czas i odległość nabierają innego wymiaru. Wzmożone prace nad doskonaleniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych stały się powodem przeobrażeń cywilizacyjnych i narzędziem procesów globalizacji.” * * R. Piotrowska: Edukacja informacyjna w polskiej szkole. Warszawa 2011, s. 18.
30
BIBLIOGRAFIA : Barski T.: Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji. Opole 2006. Piotrowska R.: Edukacja informacyjna w polskiej szkole. Warszawa 2011. Społeczeństwo i sieć informacyjna: problemy i technologie. Red. B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro. Warszawa 2012. Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji. Red. D. Siemieniecka, A. Siemińska-Łosko. Toruń 2007.
31
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.