Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Nadpobudliwość psychoruchowa
Anna Smusz
2
ADHD ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, jest to określenie diagnostyczne opisującym grupę dzieci przejawiających problemy związane z brakiem koncentracji uwagi lub skłonnością do rozpraszania uwagi i które często idą w parze z impulsywnością i nadaktywnością.
3
ADHD Problemy ze słuchaniem, skupieniem uwagi
Sprawiają problemy w trakcie lekcji przerywając nauczycielowi, spacerując lub wdając się w rozmowy Wpływa to na funkcjonowanie w domu, w grupie, w klasie na umiejętność nawiązywania kontaktów, znajomości zawierania przyjaźni. Problemy zaczynają się wcześnie, ale są dostrzegane dopiero, gdy idzie do szkoły
4
Przedszkole Dzieci są nieustanni w ruchu Wpadają w tarapaty
Niepowodzenia są przyczyną frustracji Zabierają zabawki Popychają i uderzają Czasem stają się niebezpieczne dla rówieśników i rodzice zmuszeni są zabrać dziecko z przedszkola
5
SZKOŁA PODSTAWOWA zadania są nieodrobione notatki niedokończone
oceny słabe odrzucone przez rówieśników nie wypełnia poleceń nauczyciela nie dostosowuje się do reguł panujących w klasie mają zaburzenia emocjonalne
6
GIMNAZJUM SZKOŁA ŚREDNIA
ü podczas gdy u rówieśników rozwija się samokontrola i poczucie odpowiedzialności u tych dzieci nastolatki z ADHD borykają się z niedostatkiem tych cech ü częste zmiany klas potęgują problemy ü nie spełniają wymagań adekwatnych do rówieśników ü nadaktywność wyraźnie mniejsza ü nie kończą szkoły ü duże trudności z nauką
7
DOROSŁOŚĆ ü 1/3 do ½ dorosłych u których w dzieciństwie występowały objawy ADHD dobrze radzi sobie w życiu ü niektórzy prowadzą własne interesy ü znajdują zatrudnienie w handlu, rozrywce, gdzie ich symptomy sa spostrzegane jako zaleta ü inni trafiają do grup przestępczych ü bezrobotnych ü wysoki współczynnik rozwodów i aresztowań ü antyspołeczne cechy osobowości
8
PODTYP MIESZANY Brak koncentracji uwagi i nadpobudliwość psychoruchowa: ü Łatwo się rozpraszają ü Nie uważają szczególnie przy indywidualnych zadaniach i dość monotonnych ü Skupiają uwagę na niewłaściwej informacji ü Nie umie ignorować prowokacji Odrzucani przez rówieśników
9
Podtyp mieszany ü Nie kończą zadań ü Przechodzą od zajęcia do zajęcia
ü Nie potrafią zachować ciszy ü Łatwo się zniechęcają i ulegają znudzeniu ü Lekceważą reguły i zasady ü Zadania wykonują w pośpiechu
10
Podtyp mieszany ü Lubią się bawić lecz nie wiedzą kiedy przestać
ü Są agresywni, nadmiernie aktywni, stosują siłę fizyczną ü Gadatliwi, wtrącają się ü Wyrywają się do odpowiedzi bez podnoszenia ręki ü Niecierpliwi, nie kończą pracy ü Łatwo się zniechęcają
11
Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI
ü typ marzyciela ü sprawiają wrażenie leniwych ü są ciche i spokojne ü gubią się w czytaniu i wykonywaniu zadań, zagubieni ü częściej są podatni na depresje ü niskie poczucie własnej wartości
12
Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI
ü nie kończą zadań ü nie zwracają uwagi na szczegóły ü sprawia wrażenie zmęczonego i niezorganizowanego ü ma bałagan na biurku i gubi rzeczy ü słabe wyniki w nauce ü łatwo się rozprasza
13
Z DOMINUJĄCYM BRAKIEM KONCENTRACJI UWAGI
ü nie potrafi skupić uwagi i koncentrować się ü ignorowani przez rówieśników ü społecznie niedojrzali ü wymaga nieustannego przypominana ü roztrzepane i jakby nieobecny
14
PODTYP Z DOMINUJĄCĄ NADPOBUDLIWOŚCIĄ PSYCHORUCHOWĄ
ü nadmiernie aktywne i impulsywne ü nie zdradzają braku koncentracji uwagi ü ok. połowa dzieci z tym podtypem jest w przedszkolu i pierwszej klasie podtyp słabo zbadany
15
ZACHOWANIA OPOZYCYJNO – BUNTOWNICZE
ü skłonność do buntu, uporu i agresji ü nieposłuszne wobec dorosłych ü nie przestrzega reguł, napadów złości ü wywołuje kłótnie, aby postawić na swoim ü sprawia wrażenie jakby ciągle kierowała nim złość i uraza ü o niepowodzenia oskarża innych ü wdają się w bójki, kradzieże, ucieczki, zniszczenia, podpalenia
16
SPOSOBY PRACY Z DZIEĆMI Z ADHD
przejrzyste jasne reguły, zwyczaje wskazówki, oczekiwania wizualne wskazówki zachęty i powtarzanie częste dawanie wzmocnień motywujących – pochwały i konsekwencje interesujące lekcje wyzwalające wyobraźnię, kreatywność i ciekawość entuzjazm i nowości współpraca z rodzicami
17
8. posadzenie dziecka z przodu blisko nauczyciela, daleko od miejsc rozpraszających uwagę, daleko od okna i drzwi 9. zaznaczyć wyraźne granice obszarów na których pracują (dywanik) 10. umieścić pomoce wizualne 11. umieszczać reguły i zasady postępowania i postępy na dodatkowej tablicy i odwołuj się do nich 12. nie daj się prowokować, reaguj tylko na właściwe zachowania a złe ignoruj
18
13. dzielenie zadań na kilka części
14. używanie pogrubionej czcionki 15. używanie stopera by dziecko wiedziało ile ma czasu na zadanie 16. przerwy 17. chcąc przyciągnąc uwagę wołaj „STOP”, „PATRZ”, „SŁUCHAJ”
19
unikać słów „NIE” przy ustalaniu reguł – zamiast:
nie rozmawiaj, nie przeszkadzaj = słuchaj uważnie, nie poniżaj = szanuj uczucia innych nie szturchaj = trzymaj ręce i nogi przy sobie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.