Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Podstawy grafiki komputerowej
Typografia WYKŁAD 2C
2
Czcionka W tradycyjnej typografii czcionka jest zbiorem figur reprezentujących litery, cyfry i znaki o wspólnej pod względem kompozycyjnym stylistyce, przy czym nie jest istotna technika odwzorowania tych figur. W grafice komputerowej czcionka jest plikiem lub programem, który jest wykorzystywany do odwzorowania lub tworzenia kształtu liter, cyfr i innych znaków. Czołg Wiosna Właściwa czcionka współgra z treścią tekstu
3
Małe odstępy miedzy literami zmniejszają ich czytelność, udaremniając korzystanie nawet z największych czcionek. Zbyt duży kontrast pomiędzy grubymi i cienkimi elementami liter prowadzi do nieładu i utraty harmonii kształtów samych liter. Minimalizacja różnic pomiędzy literami poprzez zaokrąglenia na rogach oraz wyrównanie do linii wszystkich horyzontalnych środków powoduje utratę czytelności. Zbyt cienkie pociągnięcia liter nie wykorzystują w pełni podstawowych kształtów, zlewają się z tłem i stają się nieczytelne z dystansu. Zbyt ciężkie litery z dystansu stają się nieczytelnymi plamami, podstawowe kształty są nie do rozróżnienia, a litery nie do rozpoznania. Kursywa i podobne style poświęcają czytelność kształtów na rzecz dekoracyjnych aspektów, trudno zatem identyfikować pojedyncze litery. „Impact” – biuletyn na temat reklamy plakatowej w Polsce, grudzień 1997.
4
Grafika komputerowa Grafika komputerowa Grafika komputerowa
Podczas czytania identyfikujemy litery głównie na podstawie górnej połowy wiersza
5
Anatomia pisma majuskuła (duża litera) linia górna pisma linia bazowa
linia dolna interlinia 40 szeryf Wydłużenia: górne dolne minuskuła (mała litera) odstęp międzyznakowy (spacja) Stopień pisma: 50 punktów 1 punkt = 1/13837” = 0,352mm wg systemu Pica (ang.–am.) Interlinia: 40 punktów, 50/90 Kering – koryguje spacje między wybranymi parami znaków Tracking – koryguje spacje w z a z n a c z o n y m f r a g m e n c i e tekstu
6
W długich tytułach zmniejszenie interlinii łączy wiersze
Zwiększenie interlinii w tekście zwartym poprawia czytelność. Tutaj Times New Roman 14/19. W tytule Arial 20/24. Długie wiersze ciągnące się przez całą szerokość strony lub ekranu należy złamać. Długość wiersza w druku do 60 znaków, na ekranie do 40 znaków. dobrze Zwiększenie interlinii może rozdzielić wiersze tytułu Mała interlinia w tekście zwartym pogarsza czytelność. Tutaj Times New Roman 14/15. W tytule Arial 20/30. Długie wiersze ciągnące się przez całą szerokość strony lub ekranu należy złamać. Długość wiersza w druku do 60 znaków, na ekranie do 40 znaków. źle
7
Charakterystyczny kształt kompletu znaków drukarskich
Krój pisma Charakterystyczny kształt kompletu znaków drukarskich Druk: krojów szeryfowych używa się w tekście zwartym (o małym stopniu pisma), krojów bezszeryfowych w tytułach. Ekran: w tekście zwartym czytelniejszy jest krój bezszeryfowy Pisanki, czyli kroje ozdobne, używane są na plakatach, zaproszeniach itp.
8
Odmiany danego kroju tworzą rodzinę
Odmiany danego kroju tworzą rodzinę. Na jej czele znajduje się krój pisma w odmianie podstawowej Nie należy nadużywać ilości stosowanych krojów pisma, gdyż na siłę „wzbogacona” strona przestaje być czytelna. W druku klasyka to Times w tekście zwartym i Helvetica w tytułach. Microsoft zaprojektował dla ekranu czcionki Georgia i Verdana.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.