Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Karolina Mazurkiewicz, 150760
Rozwój państwa rzymskiego a przebieg klasyfikacji dróg. Szlaki transkontynentalne, szlaki morskie, lokalizacje największych miast lądowej i morskiej sieci transportowej. Karolina Mazurkiewicz,
2
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
3
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
4
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
5
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
6
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
7
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
8
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
9
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
10
Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)
11
Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)
12
Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)
13
Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)
14
Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)
15
Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)
16
Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)
17
Starożytne drogi rzymskie
18
Via Appia Budowę rozpoczęto w 312r. p.n.e.
Nazwa pochodzi od imienia urzędnika odpowiedzialnego za rozpoczęcie budowy Ze względu na zakaz grzebania zmarłych w miastach (Prawo XII tablic) stała się swoistym cmentarzem.
19
Pierwsze zapisy prawne
Pierwsze zapisy prawne w VII spośród XII Tablic (450r. p.n.e.) Drogi powinny mieć 2,45m na prostych odcinkach i 4,9m na zakrętach. Poszczególne odcinki łączyły główne miasta. Wg inwentaryzacji Dioklecjana w imperium zbudowano 372 drogi o łącznej długości blisko 80 tys. km.
20
Znaczenie dróg - militarne
Alcantara – most rzymski Wojsko odpowiedzialne było za budowę nowych dróg Umożliwiały szybkie przemieszczanie wojsk pomiędzy obozami Drogi, jako konstrukcje inżynieryjne, pozwalały omijać przeszkody terenowe Henryk Siemiradzki Droga z Rzymu do Albano
21
Znaczenie dróg – rozwój miast
Bałkany, drogi rzymskie w okolicy rzeki Danube
22
Znaczenie dróg - administracja
Cursus Publicus (poczta) Dzięki zmianom koni w zajazdach możliwe było pokonanie nawet 800km w ciągu 24h Mansiones (zajazdy drogowe) Wóz konny na płaskorzeźbie Plan i widok zajazdu w Godmanchester (III w. n.e.)
23
Znaczenie dróg - administracja
Pomiar odległości możliwy dzięki kamieniom milowym Wzdłuż drogi ustawiano specjalne znaki co 1 milę rzymską (1478,5m)
24
Znaczenie dróg- handel
Do Rzymu sprowadzano: - z Hiszpanii wino, oliwo z oliwek, miód, solone ryby, wosk, smołę, czerwony barwnik otrzymywany z wygniecionych chrząszczy i tkaniny - z Francji wina - z Syrii materiały i szklane naczynia - z Grecji buty - z Arabii kadzidła - z Afryki i Azji marmur - z terenów bałtyckich bursztyn - z Babilonii szaty
25
Główne szlaki handlowe
Do wojen punickich przewodnią rolę stanowił szlak z Kartaginą, który przynosiły ogromne korzyści gospodarcze. Po naprężeniu stosunków rolę dominującą zaczął odgrywać "szlak jedwabny" z Chinami
26
„Szlak jedwabny” z Chin sprowadzano głównie egzotyczne skorupy żółwi, rogi nosorożców oraz kości słoniowe z Indii, dla których imperium rzymskie było najważniejszym partnerem handlowym na zachodzie sprowadzano klejnoty
27
„Szlak bursztynowy” Nie istniał jeden konkretny trakt zwany bursztynowym szlakiem. Hasło to należy raczej rozumieć jako kierunek wymiany handlowej. Pierwsza wyprawa Rzymian po bursztyn w I w.n.e. opisana przez Piliniusz Starszego
28
„Szlak mirry i kadzidła”
29
Ostia-Port Rzymu antyczne miasto portowe, być może pierwsza kolonia Rzymu we wschodniej części mieściła się przystań od czasów starożytnych linia brzegowa odstępowała w ślad za morzem, obecnie port w dalszym ciągu znajduje się nad Tybrem, ale około 3 km od plaży.
30
Szlaki morskie szlaki morskie zaczęły rodzić się na masową skalę dopiero od I wieku n.e.
31
"Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu"
Układ dróg na Półwyspie Apenińskim przyczynił się do powstania powiedzenia: "Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu". W sposób urzędowy potwierdził to powiedzenie Oktawian August, umieszczając na Forum Romanum złoty kamień milowy (milliarium aureum) w formie pokrytej pozłacaną blachą kolumny. Stała ona w miejscu, gdzie krzyżowały się Via Aurelia, Ostiensis, Flaminia, Salaria i Appia łączące Rzym z wszystkimi prowincjami imperium.
32
Bibliografia en.wikipedia.org pl.wikipedia.org
John Donnelly (1975). The Cambridge History of Africa. Cambridge University Press Gary Keith (2001). Rome's Eastern Trade: International Commerce and Imperial Policy, 31 BC-AD 305. Routledge Tim Cornell, John Mathews (1995). Rzym. Penta
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.