Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
KILKA SŁÓW O ZAWODZIE KELNERA
2
Podstawowym zajęciem kelnera jest profesjonalna obsługa klientów lokalu od momentu ich wejścia, aż do opuszczenia go. Do kelnera należy powitanie gości, wybór stolika, przedstawienie menu, udzielenie wszelkich informacji odnośnie serwowanych potraw i napojów, pomoc w wyborze poszczególnych dań, a następnie przyjęcie zamówienia i jego odpowiednie zrealizowanie.
3
Kelner musi zadbać o przyniesienie zamówionych potraw i dodatków oraz odpowiednie podanie ich do stołu. Powinien także sprawować ciągły nadzór nad klientami i reagować na każde wezwanie, zaś po zakończonym posiłku przedstawia rachunek i przyjmuje zapłatę. Ważnym elementem jest również odpowiednie pożegnanie klientów i zachęcenie ich do ponownego odwiedzenia tego miejsca.
4
Do zadań kelnera należy także przygotowanie lokalu do przyjęcia gości – zadbanie o odpowiedni wystrój, dostosowany do okoliczności, nakrywanie do stołu, dbanie o czystość zastawy i sztućców, nadzór nad jakością podawanych potraw i natychmiastowe usuwanie niepotrzebnych naczyń ze stołów. W przypadku obsługi przyjęć do kelnera należy roznoszenie napojów i przekąsek, czy dbanie o właściwą temperaturę potraw.
5
Kelner jako osoba mająca bezpośredni kontakt z klientami, z jednej strony stanowi wizytówkę lokalu, a z drugiej podczas rozmów z gośćmi może uzyskiwać informacje dotyczące ich oceny danego miejsca i sugestii, mogących polepszyć jakoś oferowanych usług.
6
Od kelnera wymagana jest przede wszystkim wysoka kultura osobista, ogłada i komunikatywność. Musi to być osoba otwarta, potrafiąca szybko nawiązać właściwy kontakt z klientem. Bardzo pozytywnie odbierane jest zainteresowanie kelnera obsługiwaną osobą i prowadzenie z nią kulturalnej rozmowy – daje to klientowi poczucie ważności oraz nastawia go pozytywnie do danego miejsca.
7
Ważna jest również subtelność – kelner musi umieć doradzić gościom właściwy wybór, odpowiadać na wszelkie potrzeby klientów, a równocześnie nie może narzucać się ze swoją obecnością. Do niego jednak należy stworzenie sympatycznej atmosfery, zachęcającej do ponownych odwiedzin, dlatego kelner musi być osobą wzbudzającą zaufanie, miłą, z poczuciem humoru.
8
W zawodzie tym bardzo istotna jest również podzielność uwagi – jest to ważne w sytuacji, gdy równocześnie obsługuje się kilka stolików i realizuje kilka zamówień. Istotna jest również dobra pamięć, dzięki której możliwe jest właściwe przyjęcie zamówienia i niedopuszczenie do pomyłki przy serwowaniu dań.
9
Bardzo przydatną umiejętnością, obecnie coraz częściej wręcz niezbędną w tej pracy, jest znajomość języków obcych. Miejscem pracy dla kelnerów są wszelkiego rodzaju instytucje, związane z gastronomią – hotele, restauracje, kawiarnie, puby lub dyskoteki. Kelnerzy mogą także pracować dla firm cateringowych.
10
Zarobki kelnera w dużej mierze uzależnione są od miejsca zatrudnienia.
Im wyższy standard miejsca pracy, a co za tym idzie, wyższe oczekiwania pracodawcy, tym kwota zarobków jest większa. Średnio wynosi ona od ok zł do 2000 zł. Dodatkowo kelner może liczyć na napiwki, których kwota może równać się otrzymywanemu wynagrodzeniu.
11
Osoby chcące znaleźć zatrudnienie w zawodzie kelnera mogą ukończyć jedną ze szkół, oferujących kształcenie w tym kierunku. Mogą to być licea zawodowe, szkoły policealne lub kursy zawodowe. Nauka w szkołach przygotowuje do profesjonalnej obsługi klientów – przyszli kelnerzy uczą się jak należy dbać o stanowisko pracy, przygotowywać lokal na przyjęcie gości, dopasowywać wystrój pomieszczenia do rodzaju imprezy, przyjmować zamówienia od klientów, doradzać przy wyborze potraw i odpowiednio je reklamować oraz podawać do stołu.
12
Program nauczania obejmuje również naukę przyrządzania podstawowych potraw i napojów, nakrywania do stołu, naukę obsługi urządzeń niezbędnych w pracy kelnera, jak również zagadnienia związane z zapleczem gospodarczym, zarządzaniem lokalem, marketingiem czy finansami. W ramach nauki uczniowie odbywają również praktyki zawodowe. Po ukończeniu szkoły można pracować w zawodzie kelnera, oraz po ukończeniu stosownych kursów również w zawodzie barmana.
13
Inną możliwością jest ukończenie kursu zawodowego, który kończy się zdaniem egzaminu z zakresu wiedzy teoretycznej oraz zdaniu części praktycznej. Podobne kursy mogą również kończyć osoby już pracujące w zawodzie kelnera, w celu podniesienia swoich kwalifikacji.
14
KONIEC
15
WYKONAŁY: Joanna Szymczyk Małgorzata Ślimak
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.