Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
i Grafika wektorowa
2
W grafice rastrowej obrazy tworzone są z położonych regularnie, obok siebie pikseli. Posiadają one różne kolory lub odcienie jasności. Tworzone w ten sposób obrazy zwykło się nazywać mapami bitowymi (potocznie-bitmapami).
3
Zapamiętanie obrazu rastrowego
Mapa bitowa (bit map) -sposób zapamiętania obrazu przy wykorzystaniu pikseli ułożonych w rzędy i kolumny. Każdy piksel a właściwie informacja o jego kolorze może zostać zapisana za pomocą określonej liczby bitów; wartość 1 oznacza czerń lub kolor, wartość 0 biel (brak koloru). W zależności od liczby kolorów jakie możemy wykorzystać w mapie bitowej, rozróżniamy mapy: 1-bitowe, 8-bitowe, 16-bitowe, 24-bitowe i 32-bitowe. Mapy 1-bitowe to mapy czarno-białe, natomiast w mapach 8-bitowych na jeden piksel przypada 256 kolorów, w 16-bitowych kolorów, w 24-bitowych kolorów itd.
4
Mapa 1 bitowa
6
Mapa 4 bitowa
7
Mapa 8 bitowa
8
Grafika wektorowa Sposób opisu obrazu oparty na formułach matematycznych. W przeciwieństwie do tradycyjnej grafiki bitmapowej (opierającej się na zapamiętywaniu koloru i położenia pojedynczych pikseli), grafika wektorowa zachowuje informacje o tworzących kształty obiektów liniach oraz krzywych - włączając ich położenie oraz barwę.
9
Przykład grafiki wektorowej i jej zapisu
10
Skalowanie obrazu Grafika wektorowa
11
jest zależna od rozdzielczości
skalowanie wiąże się z utratą jakości obrazka
13
skalowanie
14
Grafika wektorowa nie jest zależna od rozdzielczości
skalowanie nie ma wpływu na utratę jakości
15
Rozdzielczość rastra a rozmiar pliku
Im dany obraz ma wyższą rozdzielczość, tym większy jest jego rozmiar. Na wielkość obrazka wpływ ma również ilość możliwych do zapamiętania kolorów. Im więcej kolorów tym większa objętość. Do wstępnego oszacowania wielkości pliku możemy posłużyć się prostym wzorem: W = a*b*c a – ilość pikseli w pionie b – ilość pikseli w poziomie c – ilość kolorów W – wielkość pliku
16
Rozdzielczość rastra a rozmiar pliku
Grafika wektorowa 1600 x ,4kB 1280 x ,4kB 1024 x ,4kB 800 x ,4kB 640 x ,4kB 1600 x ,69 MB 1280 x ,37 MB 1024 x ,33 MB 800 x kB 640 x kB
17
Formaty zapisu Grafika wektorowa SVG PostScript EPS VRML WMF BMP JPEG
GIF PNG
18
Cechy grafiki rastrowej i wektorowej
Grafika wektorowa Umożliwia uzyskanie dużego realizmu kolorystycznego poprzez indywidualne określenie barwy każdego elementu Nie pozwala na dokonywanie transformacji na elementach składowych obrazu Wielkość pliku szybko rośnie wraz z rozdzielczością obrazu -Doskonale nadaje się do reprezentowania obrazów zawierających elementy strukturalne. Umożliwia dokonywanie płynnych transformacji elementów obrazu Wielkość plików mało zależy od rozdzielczości obrazu, jest tylko funkcją ilości i złożoności opisu jego elementów składowych
19
Ilustrator CS3(Adobe Ilustartor) Paint Shop Pro Photo (Corel)
Przykłady programów Grafika wektorowa Corel Draw DrawPlus Open Office Draw Skencil (Linux) Ilustrator CS3(Adobe Ilustartor) Inkscape Sodipodi Photo Shop (Adobe) Paint Shop Pro Photo (Corel) Gimp Paint
20
Jak z tego …
21
… zrobić to !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.