Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Geograficzne Systemy Informacyjne
2
Tematyka prezentacji definicje charakterystyka dane zastosowania
oprogramowanie geomarketing realizowanie zagadnienie analizy
3
Podział systemów GIS
4
Przykładowe definicje
System Informacji Geograficznej to narzędzia, które pozwalają na przetwarzanie danych (przestrzennych) w informację, generalnie informację związaną z podejmo - waniem decyzji o pewnych elementach kuli ziemskiej. Systemem informacji przestrzennej nazywa się system pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania danych zawierających informacje przestrzenne oraz towarzyszące im informacje opisowe o obiektach wyróżnionych w części przestrzeni objętej działaniem systemu. GIS jest zautomatyzowanym systemem do gromadzenia, przechowywania, wyszukiwania, analizowania i wyświetla -nia danych przestrzennych.
5
Geneza powstania 1963 r. - Canadian GIS, 1968 r. – program Apollo 8
1985 r. – powstaje GPS 1994 r. - powstaje OpenGIS Consortium XXI wiek – dynamiczny rozwój
6
Składniki geograficznych systemów informacyjnych
7
Ludzie w systemach GIS
8
Podstawowe funkcje systemów GIS
9
Dane dane przestrzenne - mapy, obrazy cyfrowe, granice administracyjne i polityczne, drogi i inna sieć transportowa, fizyczne dane w postaci rzek, rodzaju gleb, regionów klimatycznych, wysokość nad poziomem morza dane opisowe - informacje o liczbie ludności, statystykach ekonomicznych, ilości sprzedaży pewnego produktu, czynnikach marketingowych, ale również zdjęcia obiektów, dźwięki, animacje
10
Podstawowe typy obiektów graficznych
11
Obiekty złożone obiekt złożony - kombinacja obiektów prostych
12
Modele danych model rastrowy model wektorowy
topologiczny model wektorowy model obiektowy
13
Model rastrowy piksel atrybut właściwości
14
Model wektorowy zbiory obiektów opisane współrzędnymi
dobrze odwzorowuje obiekty, u których wymaga się wysokiej dokładności wady: redundancja punktów, trudność wykrycia związków przestrzennych między obiektami
15
Topologiczny model wektorowy
różnica między modelem wektorowym a topologicznym modelem wektorowym opis położenia, kształtu oraz zależności między obiektami
16
Model obiektowy obiekt jako swego rodzaju zbiór, zawierający cechy geometryczne, inne właściwości oraz metody obiekt w bazie danych cechy modelu: kapsułkowanie, dziedziczenie, polimorfizm
17
Generalizacja generalizacja to proces upraszczania danych do postaci, w której mogą być w łatwy sposób przetwarzane i prezentowane upraszczanie nie może zatrzeć prezentowanej informacji przykłady: wygładzanie, wybór punktów lub obiektów, agregację, łączenie, scalanie, dekompozycję, powiększanie obiektu, przemieszczenie rezultaty: mniejsza dokładność danych, oszczędność zasobów systemowych, szybsze przetwarzanie i prezentowanie, lepsza czytelność
18
Źródła danych dane w postaci analogowej dane w postaci numerycznej
koszty pozyskiwania danych
19
Etapy gromadzenia danych
20
Digitalizacja Digitalizacja jest procesem, w wyniku którego następuje konwersja danych z postaci analogowej do postaci numerycznej.
21
Teledetekcja pomiarem właściwości obiektów bez fizycznego kontaktu z nimi stosowana głównie w pozyskiwaniu obrazów rastrowych urządzenia teledetekcyjne (radary, satelity, samoloty, balony)
22
Inne metody pozyskiwania danych
skanowanie map i planów; powstają dane rastrowe pomiary geodezyjne (wyznaczanie położenia na podstawie kątów, odległości oraz danych o innych punktach globalny system lokalizacji GPS
23
Inne metody pozyskiwania danych c.d.
Roczniki Statystyczne Centralnym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej prywatne osoby i instytucje Internet; geobiblioteki i geoportale
24
Metadane metadane to dane o danych
zbiór metadanych jako synonim biblioteki zalety stosowania: sortowanie, wstępne informacje na temat formatu, kompatybilnego oprogramowania, kontakt do innych użytkowników
25
Metadane - przykład geobiblioteka Alexandria Digital Library
26
Obszary zastosowań Podział zastosowań: przygotowywanie map
modelowanie środowiska naturalnego modelowanie procesów społeczno – gospodarczych badanie i analiza zjawisk globalnych edukacja
27
Zastosowania w administracji i usługach publicznych
rozwój ekonomiczny usługi komunalne gospodarka mieszkaniowa infrastruktura sprawozdania ratownictwo i ewakuacja inne
28
Zastosowania w planowaniu usług i działalności gospodarczej
strategiczne decyzje lokalizacyjne planowanie promocji ewentualna zmiana prowadzonej działalności geomarketing
29
Zastosowania w zakresie logistyki i transportu
zwiększenie szybkości i wydajności planowanie nowych połączeń szukanie optymalnej trasy współpraca z GPS
30
Zastosowania związane ze środowiskiem przyrodniczym
badanie zasięgu lasów tropikalnych analiza procesu urbanizacyjnego symulacja procesów zwalczanie skutków katastrof śledzenie zwierząt
31
Architektura oprogramowania
model trójwarstwowy architektura typu desktop i klient-serwer rozwiązanie oparte o sieć Internet
32
Przeznaczenie aplikacji GIS
33
Cechy oprogramowania łatwy i intuicyjny w obsłudze interfejs graficzny
możliwość komponowania rozszerzeń wydajne połączenie z bazą danych kreator zapytań zestaw podstawowych i zaawansowanych funkcji
34
Przykłady oprogramowania komercyjnego
ESRI ArcGIS MapInfo Professional Intergrpah GeoMedia Bentley Microstation Geographics Autodesk GIS inne
35
Przykłady oprogramowania Open Source
GRASS PostGIS Thuban QGIS
36
Problem realizowany w ramach pracy magisterskiej
określenie obszaru oddziaływania punktu gastronomicznego (pizzeria) wyznaczenie profilu społecznego obecnych i przyszłych klientów (segmentacja rynku) ocena konkurencji wskazanie lokalizacji nowego punktu usługowego wyznaczenie obszarów i sposobu prowadzenia akcji reklamowej
37
Geomarketing analiza marketingowa połączona z przestrzenią geograficzną wykorzystanie narzędzi GI do prowadzenia analiz przestrzennych wspomaganie podejmowanie decyzji marketingowych analiza danych o klientach, potencjale rynku, konkurencji
38
Wykorzystywane narzędzia
MapiInfo Proffesional 8.5 (trial version) Oracle Database 10g Express Edition
39
Dane informacje o 400 klientach dane na temat 8 punktów usługowych
40
Mapy cyfrowe Wykorzystywane mapy: adresowa kodów pocztowych
rejonów demograficznych specjalnych punktów (zabytki, kościoły, parki, budowle) obszarów zielonych i wód rastrowa jako podkład
41
Przykłady map Mapa adresowa Szczególne punkty Rejony demograficzne
Zieleń i wody Wizualizacja
42
Geokodowanie Jest to proces przypisywania obiektów graficznych do pliku lub do bazy danych tak, że rekord reprezentowany jest przez punkt na mapie
43
Zakres części praktycznej
określenie obszaru oddziaływania wyznaczenie profilu społecznego obecnych i przyszłych klientów (segmentacja rynku) ocena konkurencji wskazanie lokalizacji nowego punktu usługowego wyznaczenie obszarów i sposobu prowadzenia akcji reklamowej
44
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.