Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komputer w życiu ucznia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komputer w życiu ucznia."— Zapis prezentacji:

1 Komputer w życiu ucznia.
Wykonali: uczniowie w ramach projektu „Moja ojczyzna tam, gdzie moja szkoła”

2 Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem
Zasady właściwego użytkowania komputera Zasady zgodnego z prawem wykorzystania programów komputerowych

3 DBAJ O PRAWIDŁOWĄ POSTAWĘ I WYGODĘ
NIE PRZEMĘCZAJ WZROKU PAMIĘTAJ O KONIECZNOŚCI ROBIENIA PRZERW W PRACY STARAJ SIĘ ZMNIEJSZYĆ WPŁYW ŚRODOWISKA WYTWARZANEGO PRZEZ SPRZĘT KOMPUTEROWY

4 Dbaj o prawidłową postawę i wygodę.
Jednostkę centralną (właściwy komputer) należy umieścić na matowym biurku lub stole, najlepiej na innym blacie powinno znaleźć się miejsce na monitor, klawiaturę i pozostałe elementy zestawu. Ważna jest odpowiednia wysokość (68-76 cm) tego mebla, pozwalająca zachować podczas pracy wygodną i swobodną pozycję. Musisz również zwrócić uwagę, żeby pod biurkiem znalazło się wystarczająco dużo miejsca, co pozwoli ci na częstą zmianę pozycji i w efekcie zapobiegnie powstawaniu skurczów. Do zachowania wygodnej pozycji niezbędne jest odpowiednie krzesło. Powinno ono mieć regulowaną wysokość, oparcie odprężające kręgosłup i podpórki pod łokcie. Ustaw krzesło tak, abyś mógł wykonywać swobodnie ruchy. W trakcie siedzenia nie wysuwaj nóg zbytnio do przodu, lecz ułóż je w miarę możliwości, pod kątem 900. Wówczas nie będą napięte mięśnie pleców. Nie zakładaj też nogi na nogę, ponieważ pozycja taka zaburza krążenie krwi w kończynach dolnych. W celu zachowania właściwej postawy przechyl monitor lekko do tyłu i ustaw środek ekranu na wysokości brody. Aby nie przemęczać i nie nadwerężać rąk, trzymaj je w takiej pozycji, by łokcie znajdowały się na wysokości klawiatury. Ustaw klawiaturę w odległości 5-10 cm od brzegu biurka, tak aby mieć gdzie oprzeć tylne części dłoni. Brak tego oparcia powoduje, że dłonie są „zawieszone” nad klawiaturą, co w wypadku długiej pracy z komputerem bardzo przeciąża kręgosłup.

5 Nie przemęczaj wzroku. W trosce o wzrok umieść monitor w odległości od 40 do 70 cm od oczu. Jeśli przy takim ustawieniu nie widzisz pewnych szczegółów na ekranie dostatecznie wyraźnie, to zamiast wytężać wzrok i przybliżać głowę do monitora, powiększ odpowiedni fragment obrazu. W pomieszczeniu, w którym pracujesz z komputerem, powinno być należyte oświetlenie, nie kontrastujące z jasnością ekranu. Dodatkowo monitor musi znaleźć się tyłem do ostrego światła: lampy lub nie zasłoniętego okna, dzięki czemu nie będą powstawać na ekranie szkodzące oczom odbicia. Dbając o czystość obrazu, a więc również o zdrowie oczu, ustaw odpowiedni (możliwie najmniejszy) kontrast oraz odpowiednią ( możliwie małą) jaskrawość obrazu. Używaj tylko sprawnego monitora, na ekranie którego obraz jest stabilny, nie migocze i nie pulsuje. Często odrywaj wzrok od monitora i spoglądaj na odległy przedmiot, np. wtedy gdy oczekujesz na wykonanie jakiejś operacji; w związku z tym zadbaj, aby w pomieszczeniu znalazło się dużo relaksującej oczy zieleni. Na monitor możesz założyć dodatkowy filtr ochronny, zmniejszający promieniowanie; zalecany jest on dla użytkownika pracującego z komputerem po kilka godzin dziennie. Regularnie czyść ekran monitora wilgotną ściereczką lub specjalną ściereczką antyelektrostatyczną; monitor musi być wówczas wyłączony ! Wykonaj ćwiczenia relaksujące wzrok, np.. Nie dotykaj oczu, zasłoń je splecionymi dłońmi.

6 Pamiętaj o konieczności robienia przerw w pracy.
Ze względu na przeciążenia kręgosłupa oraz w trosce o wzrok, po dwóch godzinach pracy zrób 15- minutową przerwę .Wykonaj wtedy kilka ćwiczeń fizycznych rozluźniających kręgosłup i nogi, które pozostawały przez dłuższy czas w bezruchu: skręty ciała, wyciąganie ramion, napinanie i rozluźnianie mięśni nóg, przysiady. Przerwy w pracy wykorzystaj również na przewietrzenie pomieszczenia.

7 Staraj się zmniejszyć wpływ środowiska
wytwarzanego przez sprzęt komputerowy. Połącz elementy zestawu za pomocą przedłużaczy wyposażonych w wyłączniki sieciowe z zabezpieczeniem antyzakłóceniowym. Przewody zasilające jednostkę centralną i inne elementy zestawu ułóż jak najdalej od swojego ciała, w miejscach, gdzie nikt nie przechodzi. Korzystaj z mechanizmu oszczędzania energii.

8 Nie zakrywaj otworów wentylacyjnych jednostki centralnej i monitora
Nie zakrywaj otworów wentylacyjnych jednostki centralnej i monitora. Między jednostką centralną a ścianą pozostaw trochę wolnego miejsca dla zapewnienia odpowiedniej cyrkulacji powietrza. W przeciwnym wypadku nie będzie mógł właściwie pracować wewnętrzny wentylator i nastąpi przegrzanie elementów elektronicznych, co grozi ich uszkodzeniem. Przed włączeniem komputera sprawdź, czy przewody zasilające i łączące elementy zestawu nie są naprężone, załamane lub poplątane i czy zostały dokładnie wpięte w odpowiednie gniazda. Zawsze przed odłączeniem lub przyłączeniem nowego elementu zestawu wyłącz jednostkę centralną .Jeśli tego nie zrobisz może ona ulec uszkodzeniu, podobnie jak przyłączone urządzenie. Jeżeli robisz przerwę w pracy , to wygaś ekran lub wyłącz monitor. Dzięki temu zapobiegniesz uszkodzeniu ekranu. Dyskietkę lub płytę CD-ROM wkładaj delikatnie do właściwego urządzenia odczytującego i wyjmuj tylko wtedy gdy urządzenie to nie pracuje (nie świeci się dioda kontrolna).

9 Zgodnie z prawem autorskim użytkownik programu może:
PRAWO AUTORSKIE-prawo chroniące twórcę programów przed ich rozpowszechnianiem i używaniem bez jego zgody. W Polsce prawo to jest regulowane Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z roku 1994 (z późniejszymi zmianami). Zgodnie z prawem autorskim użytkownik programu może: Użytkownikowi programu nie wolno: Licencja- to dokument, który jest umową między producentem a nabywcą programu, określającą szczegółowe warunki jego użytkowania. Przywileje wynikające z posiadania praw autorskich: Rodzaje programów dostępnych bezpłatnie

10 Przywileje wynikające
z posiadania praw autorskich. otrzymujesz pełny i wartościowy produkt masz prawo zwrotu oprogramowania w okresie gwarancyjnym możesz zakupić nowe wersje programu (tzw.upgrade) po niższej cenie uzyskujesz prawo do bezpłatnych porad i serwisów gwarancyjnego otrzymujesz instrukcję instalacji i komplet podręczników do obsługi programu Upgrade (czyt. apgrejt)-program (czasami zestaw programów), który producent lub dostawca oprogramowania przekazuje użytkownikowi zarejestrowanego programu w celu zastąpienia starszej wersji nowszą.

11 Zgodnie z prawem autorskim użytkownik programu może:
zainstalować program na jednym komputerze, wykonać jedną kopię zapasową programu odsprzedać program ,lecz wówczas traci do niego wszelkie prawa ,także prawo do korzystania z kopii programu

12 Użytkownikowi programu nie wolno:
dokonywać zmian w programie przebudowywać programu, zmieniać jego układu ani też wykonywać operacji mających na celu stworzenie nowego programu o podobnych lub innych właściwościach robić czegokolwiek, na co nie otrzymał zezwolenia od autora lub producenta

13 dostępnych bezpłatnie.
Rodzaje programów dostępnych bezpłatnie. Freeware (czyt.friłer)i public domain(czyt.pablik domejn) - dostępne bezpłatnie oprogramowanie, którego można używać bez żadnych ograniczeń. Niekiedy autor programu oczekuje zarejestrowania się w gronie użytkowników programu i prosi o informacje na temat jego funkcjonowania. Shareware (czyt.szerłer)-programy przeznaczone do przetestowania,rozpowszechniane bezpłatnie na okres próbny, określony przez autora (przeważnie 30 dni).Po upływie tego czasu program należy zajerestrować u producenta lub autora, co wiąże się zwykle z wnieśieniem niewielkiej opłaty za jego użytkowanie. Jeśli użytkownik zrezygnuje z testowania programu to musi usunąć go ze swoich zbiorów. Programy demonstracyjne:

14 Programy demonstracyjne:
PROGRAMY DEMONSTRACYJNE (demo) -wersje pokazowe prezentujące możliwości programów, lecz nie pozwalające na ich pełne wykorzystywanie . Najczęściej jest niedostępna w nich większość użytecznych funkcji, np. drukowanie czy zapisywanie na dysku. Programy demonstracyjne są przeważnie bezpłatnie rozprowadzone przez producentów w celach reklamowych. PIRACTWO KOMPUTEROWE-to łamanie praw autorskich, nielegalne posługiwanie się programem komputerowym bez zgody autora lub producenta i bez uiszczenia odpowiedniej opłaty.

15 Pomoc. powrót do strony głównej pomoc zakończenie

16 Natalia Figiel i Justyna Prusak.
KONIEC Wykonały: Natalia Figiel i Justyna Prusak.


Pobierz ppt "Komputer w życiu ucznia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google